کد خبر: ۲۲۸۰۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵
همزمان با عملی شدن توافقات،انتقادات تند از مذاکره کنندگان به نقطه جوش رسید

آتش به رگبار تندروها علیه دولت و مذاکره کنندگان هسته ای

ریشه های این مخالف خوانی ها را نیز البته می توان در خاستگاه سیاسی دانست که بر بال التهاب آفرینی اجازه عرض اندام دارد و با تنش زدایی دچار خلاء گفتمانی می شود. همچنین رمز و راز این مخالف خوانی ها را می توان در سخنان رئیس جمهوری یافت آنجایی که به خاصه خواران و ویژه خواران تحریم ها اشاره می کند و....
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امین داودی:  توافق نامه ژنو اجرایی شد و همزمان خشم تندروها فورانی دو چندان یافت. اگر تا دیروز آنان با  لحاظ برخی ملاحظات انتقادات خود را به تلویح و گاه به تصریح بیان داشته و به نوعی خود سانسوری روی می آوردند درست از صبح امروز و همزمان با اجرایی شدن توافق بی هیچ محابایی شدیدترین انتقادات ممکن را علیه دولت و مذاکره کنندگان هسته ای و متن توافق نامه ابراز داشتند.

 انتقاداتی که حجم و گستره آن به لحاظ محتوایی و شکلی ارتقایی دو صد چندان یافت. سر مقاله نویس روزنامه صبح تهران که انتقاداتش از دولت زبانزد خاص و عام است و جز دولت محمود احمدی نژاد آنهم  تنها در برهه ای، همه دولت های پسین و پیشین مجرمین بالفعل و بالقوه هستند. صبح امروز در مقاله مندرجه شدید ترین انتقادات را متوجه دولت کرده و خواستار بازنگری در توافق نامه هسته ای شد.

 در سوی دیگر میدان یک روزنامه نه چندان مطرح و کم تیراژ که متعلق به نماینده تندرو حامی احمدی نژاد بوده و چندی پیش نیز بواسطه اقداماتش از هیئت نظارت بر مطبوعات اخطار گرفته بود در اقدامی موهن و بی سابقه لوگوی خود را سیاه کرده و با تیتر هولوکاست هسته ای به استقبال اجرایی شدن توافق نامه ژنو رفت.

 در رسته و مرتبه ای دیگر نماینده نیمه میانه رو اصولگرا یعنی احمد توکلی که سعی می کند انتقادات خود از دولت را در لفافه بپچید این بار بدون پرده پوشی می گوید: اشکالات موجود در متون تفاهم‌نامه بسیار است و فرد به سختی می‌تواند امیدوار باشد که با این وضعیت منافع ملی به درستی استیفا شود.

 نماینده دیگری نیز خاطر نشان می کند: توافق نامه ژنو که به امضای آقای روحانی رسیده است ، آیندگان آن را همچون عهد نامه ترکمنچای عقب مانده خواهند خواند. نادر قاضی پور به رئیس جمهوری اخطار می دهد که هر چه سریعتر متن توافق نامه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد.

 از همه جالب تر سخنان کریمی قدوسی است که بی محابا از مسئولین عالیرتبه نظام خرج می کند و سخنانی را در مذمت توافق نامه هسته ای به رهبر معظم انقلاب نسبت می دهد. در حالیکه ایشان بارها از اینگونه نقل قول ها پرهیز داده و از طرف دیگر سخنان صریح ایشان در حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای آشکار و واضح است.

 حال باید گفت چه شده که به یکباره اصولگرایان فرمان آتش به رگبار داده اند و اینچنین بی محابا بر توافق نامه هسته ای می تازند. آیا فعل و انفعال خاصی رقم خورده که این واکنش ها را در این برهه توجیه پذیر کند؟

 در واقع تنها اتفاقی که رخ داده، آنست که توافق چند ماه پیش به مرحله اجرا گذاشته شده و با این وصف گشایشی در تحریم های اعمالی رخ داده و حلقه فشارها گسسته شده و درآمدهای نفتی ایران با ساز و کارهای تدوین شده از امروز بدون وجود واسطه ها و حق دلالی آنها، تا میزان 200هزار بشکه در روز قابل احصاء گردیده است و تجارت ایران با اتحادیه اروپا تا سقف ده برابر میزان گذشته رشد یافته است.

 غنی سازی 20 درصدی طبق متن صریح توافق نامه تعلیق شده و فرآیند اکسید نیمی از ذخایر 20 درصدی اورانیوم با غنای 20درصدی در ازای آزاد سازی دارایی های ایران به شکل تدریجی آغاز گردیده و جالب آنکه هیچ یک از سانترفیوژ ها مهر و موم نشده و از همین امروز غنی سازی 5 درصدی در سانترفیوژها به مراحله اجرا گذاشته می شود و هر آن نیز اگر طرف مقابل خلف وعده کرد ایران امکان دسترسی به غنی سازی 20 درصدی را در کمتر از 24 ساعت دارد.

 با این اوصاف مشخص نیست به کدامین گناه نکرده مذاکره کنندگان آماج حملات نا منصفانه قرار گرفته و اینچنین مورد نقد تخریبی قرار می گیرند. مگر این نمایندگان یا مقاله نویسان نمی دانستند این مراحل در دست اجراست؟ مگر آنان نمی دانستند که ایران می تواند نزدیک به 20 میلیارد دلار بواسطه مفاد توافق ژنو عایدی داشته باشد؟ مگر آنان نمی دانند در هر مذاکره ای بده و بستان انجام می شود و مهم ضریب برخورداری طرفین است که این نکته بسوی ایران ترازی مثبت دارد؟ مگر آنان نمی دانند که تمامی مراحل توافق منجمله متن مذاکرات پیرامون اجرایی شدن توافق به مقامات عالیه کشور ارجاع داده شده و با مهر تایید آنان 30 دی ماه یا همان 20 ژانویه برای اجرایی کردن توافق در نظر گرفته شده است؟ مگر آنان ندیدند که تیم مورد حمایت تندروها در طول هشت سال نتوانست به هیچ توافق ملموس و کابردی دست یابد؟

 از کی تا کنون انتشار یک سند غیر رسمی توسط طرف آمریکایی آنهم با مصارف داخلی حکم فصل الخطاب و نص صریح و فاقد خدشه یافته تا بدین واسطه حمله به تیم مذاکره کننده کلید بخورد؟

 پاسخ آشکار و واضح است. آنان و همگان می دانسته اند که توافق نامه ژنو چه مفادی دارد و چه مراحلی را طی می کند اما برای خلط مبحث و انتقاد از رقیب سیاسی نعل وارونه می زنند و در اقدامی کاملا منسجم و هماهنگ در پی تخریب بی محابا هستند.

 ریشه های این مخالف خوانی ها را نیز البته می توان در خاستگاه سیاسی دانست که بر بال التهاب آفرینی اجازه عرض اندام دارد و با تنش زدایی دچار خلاء گفتمانی می شود. همچنین رمز و راز این مخالف خوانی ها را می توان در سخنان رئیس جمهوری یافت آنجایی که به خاصه خواران و ویژه خواران تحریم ها اشاره می کند و همچنین در این نکته جست که با گشایش در حلقه فشارها مردم و بازرگانان اجازه رشد و نمو اقتصادی خواهند یافت و محبوبیت دولت روند فزاینده تری به خود گرفته و این نکته چیزی نیست که آنان بتوانند براحتی از کنارش بگذرند.

 البته این اقدامات ناگهانی اما منسجم و هدفمند حنای بی رنگی است که مردم به کنه آن پی برده اند و این دوستان تنها زحمت خود می دارند.      

منبع: خرداد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین