کد خبر: ۲۲۸۳۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۰

خشونت‌ها، وضعیت اوکراین را بحرانی کرد

تظاهرات هزاران مخالف دولت ویکتور یانکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه به خشونت های خونبار تبدیل شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24 در درگیری امروز ( پنجشنبه ) میان نیروهای پلیس و تظاهرات کنندگان مخالف دولت یانکوویچ 5 کشته و شماری زخمی برجا گذاشت.

فرانس 24 افزود: در خشنونت ها در حالی ادامه یافت که دولت و مخالفان در حال گفت وگو هستند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که در جریان درگیری های خشونت بار روز چهارشنبه در کی یف 5 تن کشته و 300 تن دیگر زخمی شدند.

مخالفان دولت خواستار استعفای کابینه شدند

 ˈویتالی کلیچکوˈ رهبر حزب اودار در جمع تظاهر کنندگان در کی یف اعلام کرد که وی و چند نفر از سران مخالفان در دیدار با رییس جمهور اوکراین خواستار استعفای دولت ˈنیکلای آزاروفˈ شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، کلیچکو روز چهارشنبه در تظاهرات مخالفان دولت در میدان استقلال کی یف با اشاره به دیدار خود و چند نفر از سران مخالفان با رییس جمهوری اوکراین گفت: در دیدار با ˈویکتور یانوکوویچ ˈ موضوع درخواست مخالفان دولت مبنی بر استعفای دولت بررسی شد.

وی افزود: رییس جمهور به سوال ما که آیا موضوع برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر دولت را بررسی می کند پاسخ نداد.

کلیچکو گفت: امکان تغییر دولت وجود دارد و این موضوع باید در نشست مجلس بررسی و درباره آن موافقت حاصل شود.

رهبر حزب اودار گفت: حزب مناطق (حزب حاکم اوکراین) باید به این سوال که در رای گیری به استعفای دولت رای خواهد داد پاسخ دهد. 

در همین حال به گزارش رادیو دولتی صدای روسیه کلیچکو به یانوکوویچ هشدار داد در صورتی که با انتخابات زودهنگام و استعفای دولت موافقت نکند، مردم این کار را خواهند کرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری اوکراین، در مذاکرات امروز( چهارشنبه ) ˈآندره کلیویفˈ دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین، ˈآندره پورتنوفˈ مشاور رییس جمهور، ˈیلنا لوکاشˈ وزیر دادگستری و چند نفر از سران مخالفان دولت اوکراین شرکت داشتند.

در همین حال به گزارش وزارت کشور اوکراین، نیروهای افراط گرا برای حملات جدید در کی یف آماده می شوند.

بر پایه این گزارش، معترضان روز چهارشنبه ساختمان های شهرداری، خانه اتحادیه های صنفی را اشغال کردند و این اماکن و چادرهای نصب شده در میدان استقلال به مراکز برای تولید بطری های آتش زا تبدیل شده است.

این در حالی است که رییس جمهوری اوکراین امروز( چهارشنبه ) در پیامی به مردم اوکراین، مخالفان دولت این کشور را دعوت به مذاکره و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو کرد. 

یانوکوویچ در پیام خود خواستار حل و فصل مسایل و اختلافات موجود در پشت میز مذاکره شد. 

وی از مردم اوکراین خواست فریب شعارهای افراد تندرو و افراط گرا را نخورند و از شرکت در اعمال خشونت آمیز خیابانی بپرهیزند. 

رییس جمهوری اوکراین در پیام خود تصریح کرد: زمان برای حل و فصل مسالمت آمیز مسایل دیر نشده است. 

یانوکوویچ از سران مخالفان دولت اوکراین خواست تا وارد مذاکره شوند و به این وسیله از گسترش دامنه زد و خوردها جلوگیری کنند.

وی افزود: مخالف خونریزی، بکارگیری زور ، خصومت ورزی و خشونت هستم و از مردم می خواهم به خانه های خود بازگردند. 

پایتخت اوکراین از روز یکشنبه هفته جاری شاهد تظاهرات گسترده مخالفان دولت بود که با زد و خوردها با نیروهای امنیتی همراه شده است. 

درجریان زد و خوردهای نیروهای امنیتی و ملی گرایان افراطی در کیف تاکنون 160 مامور پلیس و حدود 70 تظاهرکننده مجروح شده اند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین