کد خبر: ۲۲۸۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
خطیب نماز جمعه تهران:

موضع وزارت خارجه در مسأله هسته‌ای، محکم و موضع ملت است

خطیب جمعه این هفته تهران با حمایت از مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسائل هسته‌ای و مذاکرات با 1+5، تصریح کرد: مواضعی که وزارت خارجه اکنون در رابطه با مسائل هسته‌ای و در مقابل 1+5 می‌گیرد، مواضعی محکم است که ملت و مقام معظم رهبری بر آن ایستاده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های این هفته این هفته نماز جمعه تهران، با اشاره به ادعای آمریکا در مورد برچیده شدن تجهیزات هسته‌ای در ایران نیز اظهار کرد: آنچه امروز آمریکایی‌ها در مورد تجهیزات هسته‌ای کشورمان مطرح می‌کنند و مدعی‌ هستند که بخش‌های مختلفی از این تأسیسات باید برچیده شود، بطورکلی همانطور که وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرده است، برخلاف قرارداد است.

امام جمعه موقت تهران افزود: همانطور که دولت جمهوری اسلامی ایران می‌گوید، طبق مذاکرات صورت گرفته قرار بر این است که تمام آنچه تاکنون بوده است بر جای خود باقی بماند و هیچ چیزی از جای خود تکان نخورد. طبق قرارداد، تنها غنی‌سازی بالاتر از 5 درصد است که محدود می‌شود و آن مقدار از اورانیوم 20 درصدی که ایران در اختیار دارد، اکسید خواهد شد.

وی اضافه کرد: آمریکا، غرب و دنیا باید توجه کنند که مواضع جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه، موضع تمام ملت ایران است و مردم ایران با استحکام و قدرت تمام از این موضع حمایت می‌کنند و به هیچ وجه مواضعی را که دشمن می‌خواهد به ایران تحمیل کند، نمی‌پذیرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "موضوع تکفیری‌ها و سلفی‌گری یکی از مشکلاتی است که جهان اسلام امروز با آن مواجه است"، خاطرنشان کرد: این مشکل یک ریشه دینی دارد و تکفیری و خونریزی کردن در عصر امیرالمومنین(ع) بوجود آمد. در آن زمان دو عنصر دینی و سیاسی وجود داشت که جنگ شام و کوفه و همچنین جنگ میان طلحه و زبیر از جمله حرکت‌های سیاسی آن زمان به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در مقابل این دو حرکت سیاسی، یک حرکت مذهبی نیز توسط خوارج نهروان بوجود آمد. در این حرکت، خوارج نهروان هر اتفاقی را که می‌افتاد بر اساس محاسبات غلط خود کفر می‌نامیدند و می‌گفتند که این اتفاق کفر است و کسی که آن را انجام می‌دهد نیز کافر است و خونش هدر است.

امامی کاشانی افزود: امیرالمومنین در برخورد با این گروه می‌فرمودند که خوارج نهروان همچون غاصبان نیستند و به غلط افتاده‌اند. اینها به خیال خود معتقدند که به دنبال حق هستند ولی گمراه شده‌اند.

در بطن تکفیری‌ها، افراد بی‌شعور و بی‌اطلاع از دین وجود دارد
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "مسأله خوارج تا قرن‌های دو و سه ادامه پیدا کرد"، خاطرنشان کرد: در قرن‌های دو و سه، عده‌ای از خوارج حمایت کردند و به عنوان مقابله با شیعه، سخنانی همچون زیارت‌هایی مطرح‌ کرده‌اند گرچه در مقابل اینها بزرگانی از اهل سنت ایستادگی کردند ولی بالاخره این افراد با حمایت‌هایی که از سوی عربستان سعودی می‌شدند، بساط خود را پهن کردند.

وی اضافه کرد: این بساط تا حدودی خاموش شد و در قرن اخیر این افراد دوباره اوج گرفتند و بار دیگر افرادی همچون عبدالوهاب آمدند و مسأله وهابیت و تکفیر را شروع کردند. اینها با استفاده از برخی آیات قرآن کریم آدم‌ها را به ابهام گذاشته‌اند و افراد متعصب و خشنی را تربیت کرده‌اند و با حمایت دست‌های سیاسی که پشت آنها قرار دارد، مسأله تکفیر را به راه انداخته‌اند.

امامی کاشانی با بیان اینکه "دست‌های قدرت‌های سیاسی پشت سر تکفیری‌ها قرار دارد"، گفت: امروز عده‌ای تکفیری که بطن آنها را افراد بی‌شعور و بی‌اطلاع از دین تشکیل می‌دهد و دست‌های قدرت‌های سیاسی نیز پشت سرشان قرار دارد، روزگار جهان اسلام را به این صورت درآورده‌اند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "بحث صدر اسلام و اینکه اختلافات در صدر اسلام چه بوده است، یک بحث مدرسه‌ای و علمی است"، تصریح کرد: جهان اسلام اکنون در اختلافی قرار گرفته است که این اختلاف در مقایسه با مشترکات فراوانی که میان شیعه و سنی وجود دارد، مسأله کمی است.

وی با اشاره به تاکیدات علمای اسلام و نیز امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر اینکه باید همواره بر مشترکات فراوانی که در جهان اسلام قرار دارد تکیه شود، تاکید کرد: وحدت اسلام و جهان اسلام مسأله مهمی است که دشمنان اکنون از روزنه‌ای که خوارج نهروان داشته‌اند وارد کار شده و کشورهای اسلامی را دچار مشکل کرده‌اند.

پس گرفتن دعوت از ایران در کنفرانس ژنو 2 جای تأسف دارد
به گزارش ایسنا، خطیب جمعه این هفته تهران در ادامه با اشاره به برگزاری کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه و پس گرفتن دعوت از ایران توسط سازمان ملل متحد برای حضور در این کنفرانس، اظهار کرد: اکنون دنیا متوجه این است که ایران نقش بسیار مهمی در خاورمیانه دارد. پس گرفتن دعوت از ایران واقعاً جای تأسف دارد، چراکه سازمان مللی که باید مسائل بشریت را در نظر بگیرد، کشتارها و خونریزی‌ها را رها کرده و در جهت تأمین شهوت قدرتمندان و مستکبران عمل می‌کند. واقعاً تأسف دارد که یک سازمان با عظمت با این کارها خود را توخالی و پوچ کرده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "مسأله سوریه یکی از گرفتاری‌هایی است که اکنون با آن مواجه هستیم"، گفت: امیدواریم خداوند متعال کمک کند و همچنین حضرت ولی عصر (عج) جهان اسلام را حفظ و از شرّ تکفیری‌هایی که چهره اسلام را اینچنین کریه نشان داده‌اند، نجات دهند.

امامی کاشانی در خطبه‌های نخست نماز جمعه این هفته تهران نیز با اشاره به آیات مربوط به حجاب در سوره نور، خاطرنشان کرد: علمای اخلاق معتقدند که شیطان در انسان پیک‌های مختلفی از جمله دست، پا،‌ گوش و شکم داده است که می‌تواند از این پیک‌ها وارد شود. در این میان، چشم‌، سریع‌ترین و تیزترین پیک است. پیک‌های دیگر برای اینکه نتیجه‌ای بگیرند، در تماس با گناه متصل می‌شوند ولی شیطان از طریق چشم از فاصله دور کار خود را انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه "این نگاه‌ها آدمی را از بین می‌برد و فطرت را پنهان می‌کند"، اظهار کرد: این نگاه‌ها همچون هوای خرابی است که در برخی مواقع شهرهای صنعتی همچون تهران با‌ آن مواجه می‌شود و در مواقع آلایندگی‌ها به قدری فضا را خراب می‌کند که دیگر آسمان پیدا نیست. گناه نیز مانند فضای خراب است که تنفس را از بین می‌برد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "گناه نمی‌گذارد که انسان به درستی در فضای خود تنفس کند"، تاکید کرد: انسان باید به درستی توجه کند و این زمانی به وقوع می‌پیوندد که او به عقل او گوش داده و به وحی توجه کند.

وی همچنین گفت: زمانی که انسان در نماز به خدا توجه کند، برخلاف زمانی که به یک نامحرم نگاه کرده و یک لذت حیوانی را تجربه می‌کند، یک لذت انسانی می‌برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین