کد خبر: ۲۲۸۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳

بدهی‌ میلیاردی میراث کدام مدیرعامل است/ هیچکس بدهی‌ها را گردن نمی‌گیرد!

باشگاه پرسپولیس در شرایطی وارد دوره جدیدی از تغییرات خود شده که بازهم بدهی‌های میلیاردی این باشگاه یکی از خبرسازترین اتفاقات خواهد بود. در این میان همه مدیران قبلی این باشگاه در اظهار نظرهایی که داشته اند تاکید کرده‌اند هیچ بدهی برای این باشگاه برجای نگذاشتند. حال سوال این است که این بدهی‌های میلیاردی از کجا آمده و میراث کدام یک از مدیران است؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، معمولا بعد از تغییر مدیران عامل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اولین مسئله‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد این است که مدیرعامل گذشته در دوران مدیریت خود چه میزان بدهی بر جای گذاشته است و تا چه اندازه از توان پرداخت بدهی‌های قبلی برآمده است. هرچند دستیابی به میزان بدهی این دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به خاطر سیستم غیرشفاف ساده نیست، ولی اظهار نظرهای پراکنده‌ای که توسط مسئولان این باشگاه بخصوص در آغاز دوران مدیریت جدید می‌شود، می‌تواند تا حدودی نشان دهنده عملکرد این مدیران باشد.

حالا با تغییر مدیرعامل باشگاه پرسپولیس و رفتن محمد رویانیان، یکبار دیگر رسانه‌ها روی میزان بدهی‌های باشگاه پرسپولیس زوم کرده‌اند و میزان آنرا بالغ بر 400 میلیارد ریال عنوان می‌کنند.

داستان بدهی‌های پرسپولیس به آغاز دوران مالکیت سازمان تربیت بدنی  باز می‌گردد، زمانی که اکبر غمخوار با سمت مدیر عامل کار خود را آغاز کرد. این آغاز بحران مالی پرسپولیس بود که سالیان سال ادامه داشته و مدیران بعدی، از جمله حجت الله خطیب، محمدحسن انصاری فرد، حبیب کاشانی، داریوش مصطفوی، عباس انصاری‌فرد و حبیب کاشانی موفق به کاهش آن نشدند و حتی برخی از آنها مبلغی بر روی این بدهی افزودند.

مدیرانی که در این چند سال به پرسپولیس آمده‌اند در روزهای نخست جمله مشترک "این بدهی‌ها مربوط به سال‌ها و مدیران گذشته بوده و باشگاه برای مواجه نشدن با محرومیت‌های سنگین از فیفا باید این بدهی‌ها را پرداخت کند" را بیان کرده‌اند اما در روزهای پایانی از پاسخگویی در مورد میزبان بدهی‌های بوجود آمده در زمان مدیریت خود امتناع ورزیدند!

خطیب: 4 میلیارد بدهی من دروغ است
حجت الله خطیب مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس چند سال پیش در مصاحبه‌ای به تمام خبرهایی که درباره میزان بدهی او در پرسپولیس منتشر شده بود واکنش نشان داد و اعلام کرد: در شروع کارم مبلغ بیش از یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان بدهکاری دوران مدیریت اکبر غمخوار و 420 میلیون تومانی بابت واگذاری باشگاه پرسپولیس در زمان امیر عابدینی به سوره پرداخت شد و همچنین بخشی از بدهکاری عباس انصاری‌فرد را پرداخت کردیم که در مجموع باید بگویم تمام عملکرد مالی باشگاه در حسابداری و حسابرسی باشگاه ثبت و ضبط است و نمی‌توان هیچ تخلفی از اظهارات من برداشت کرد و تاکید می‌کنم که حاضر به گفت‌وگو در هر مرجعی در این خصوص هستم.

خطیب با بیان این که مدیران باشگاه پرسپولیس در خصوص بدهی‌های گذشته فرافکنی می‌کنند گفت: آقایان نتیجه‌ عملکردشان که مشخص است، اگر یک ریال از بدهی گذشته دارند مدارکش را رو کنند. حساب و کتاب باشگاه مشخص است. کدام بدهی مدیران را قبلی را دادند در حالی که خودشان بدهی‌های فوق‌العاده به بار آورده‌اند. آنها از روز اول به من حمله کردند. وجود 4 میلیارد بدهی از دوران مدیریت ما دروغ است. فقط 300 میلیون از زمان ما و بخشی از مدیران گذشته بدهی به جا مانده بود. علیرغم این که 2 میلیارد بدهی به جا مانده از مدیریت غمخوار را پرداخت کردم. من باشگاه را در شرایط اضطرار و بحرانی از دوره‌ قبلی تحویل گرفتم، این جریانات خصومت علیه من است و ذهن مردم از آن دوره روشن است.  در زمان مدیریتم در باشگاه پرسپولیس یک قران دریافت نکردم. اکنون بروند و بررسی کنند ببینند که مدیران بعد از من چه میزان از باشگاه گرفته‌اند. سالی 3 و نیم‌میلیارد تومان به بدهی باشگاه اضافه کرده‌اند. واقعا چه کار کرده‌اند؟

محمد حسن انصاریفرد: بدهی‌های پرسپولیس مربوط به دوران من نیست
محمد حسن انصاریفرد هم از جمله مدیرانی بود که توپ بدهی‌های باشگاه پرسپولیس را به زمین سایر مدیران انداخت و در سال 1386 پس از انتقادات زیاد به بدهی‌های پرسپولیس، گفت: مدیریت جدید در اظهارنظری اعلام کرده است که با توجه به حسابرسی صورت گرفته در سال‌های 84 و 85، باشگاه پرسپولیس بالغ بر 5 میلیارد و 900 میلیون تومان بدهی دارد. به عنوان مدیرعامل سابق باید اعلام کنم باشگاه در دوران مدیریت من بدهی نداشته و بدهی‌ها مربوط به مدیران گذشته است.

حبیب کاشانی: پرسپولیس 9 میلیارد بدهی داشت
از حبیب کاشانی به عنوان یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس یاد می‌شود که بخش عمده‌ای از بدهی‌های گذشته را پرداخت کرد و مبلغ زیادی بر بدهی‌های پرسپولیس اضافه نکرد. حبيب كاشاني در سال 1390، در خصوص بدهي‌هاي اين باشگاه گفت: در آخرين حسابرسي كه سال گذشته انجام داديم مشخص شد باشگاه پرسپوليس 9 ميليارد بدهي دارد. در اين چند سالي كه من حضور دارم معتقدم كه در هيچ جاي دنيا چنين اتفاقاتي نمي‌افتد. درآمد ما به حساب سازمان ليگ واريز مي‌شود و بليت‌ فروشي و تبليغات نيز به همين گونه به حساب‌هاي سازمان ليگ منتقل خواهد شد اما در اين 3 سالي كه در باشگاه پرسپوليس هستم همه اين پول‌ها براي تسويه حساب با طلبكاران هزينه شده و در ليست طلبكاران باشگاه 15 نفر بيشتر حضور ندارند.

مصطفوی: بدون بدهی رفتم!
دوران مدیریت داریوش مصطفوی در باشگاه پرسپولیس کوتاه بود. با این حال او در روزی که جای خود را به عباس انصاریفرد مدیرعامل بعدی پرسپولیس می‌داد، درباره میزان بدهی‌های باشگاه پرسپولیس گفت: من تنها مدیر عاملی هستم که نه تنها برای باشگاه بدهی برجای نگذاشته ام بلکه در حساب این باشگاه 100 میلیون تومان نیز پول باقی گذاشته ام. من با کمک سازمان تربیت بدنی و آقای هدایتی بخش عمده ای از پول بازیکنان را نیز پرداخت کرده‌ام و هیچ بدهی‌ای از جانب من متوجه باشگاه پرسپولیس نشد.

عباس انصاری‌فرد: به هیچ کس بدهی ندارم
سریال "کی بود، کی بود، من نبودم" در ایجاد بدهی سنگین پرسپولیس توسط عباس انصاری‌فرد هم تکرار شد. انصاری فرد که برای دومین بار به مدیرعاملی پرسپولیس رسیده بود، ادعا کرد هیچ چکی را از دوره قبلی مدیریتش در پرسپولیس، در دست کسی ندارد. وی در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل جدید پرسپولیس، درباره بدهی‌های زیادی که دوره گذشته مدیریت خود بر جای گذاشته بود، گفت: دروغ است. به هیچ کس بدهی ندارم. حساب‌های مالی ام صاف است.

جمشید زارع: پرسپولیس 18 میلیارد بدهی دارد

آمار ضد و نقیض از میزان بدهی‌های پرسپولیس پس از حضور محمد رویانیان در باشگاه پرسپولیس مبهم‌تر شد. جمشيد زارع معاون وقت باشگاه پرسپولیس بعد از حضور محمد رویانیان در پرسپولیس درباره بدهی‌های این باشگاه گفت: از زمان گرفتن وام از بانک تجارت در مقطع مديريت آقاي خطيب در باشگاه پرسپوليس تا به امروز به مربيان و بازيکنان متعدد داخلي و خارجي، برخي هتل‌ها، آژانس‌هاي هواپيمايي و ... بدهکاريم که اکثرا نام طلبکاران از باشگاه پرسپوليس را مي‌دانند. طبق محاسباتي که در خصوص ميزان بدهي باشگاه داشتيم، مشخص شد رقم اين بدهي 18 ميليارد تومان است!

رویانیان: 95 درصد بدهی‌ها مربوط به گذشته است!
اوایل تابستان 1392 بود که محمد رویانیان جلسه‌ای را باحمید سجادی معاون وقت وزارت وررش برگزار کرد و در پایان این جلسه درباره بدهی‌هایی که در پرسپولیس بر جای گذاشته است، گفت: با قاطعیت می‌گویم که من در پرسپولیس پنج درصد بدهی دارم و مابقی بدهی‌ها مربوط به سال‌های قبل از آن است! پنج درصد بدیهی نیز امری طبیعی است و حتی تا 30 درصد هم اشکالی ندارد. حتی به وزیر ورزش هم گفتم اگر بگذارد در پرسپولیس بمانم، آن بدهی‌ها را نیز صاف خواهم کرد. کارهای اقتصادی خوبی صورت گرفته و اگر به دنبال درآمدزایی هستیم باید حداقل سه سال صبر کرد تا این پروسه طی شود.

در حالی که محمد رویانیان به روزهای پایانی مدیریت خود نزدیک می‌شد، محمود خوردبین در مصاحبه‌ای عنوان کرد که بدهی باشگاه پرسپولیس با حضور رویانیان به 40 میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ هرچند از سوی محمد رویانیان تکذیب شد و وی آنرا "خالی بندی" دانست ولی از سوی اعضای هیات مدیره پرسپولیس به صورت مستقیم تایید نشد و آنها اعلام کردند که نیاز به بررسی بیشتری است.

با احتساب صحبت‌های جمشید زارع در ابتدای دوران مدیریت رویانیان که پرسپولیس 18 میلیارد تومان بدهی داشته و با در نظر گرفتن 40 میلیارد تومان بدهی در پایان دوران مدیریت رویانیان، باید میزان بدهی ایجاد شده توسط آخرین مدیرعامل پرسپولیس را حدود 23 میلیاردتومان دانست؛ مبلغی که به صورت یکجا با تمام بدهی‌های شش مدیرعامل پیشین برابری می‌کند.

البته این مبلغ در حالی عنوان شده که محمد رویانیان قصد دارد بزودی فهرستی از مسائل مالی باشگاه پرسپولیس را اعلام کند و ورود و خروجی های این باشگاه را در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دهد.

حالا باید منتظر انتخاب مدیرعامل جدید پرسپولیس و بدهی‌هایی که وی برای این باشگاه برجای خواهد گذاشت بمانیم؛ مدیری که قطعا او هم توپ را به زمین محمد رویانیان می‌اندازد و تمام بدهی‌ها را متوجه "مدیران گذشته" می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین