کد خبر: ۲۲۸۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۴

جایزه اصلی اسکار به کدام فیلم می‌رسد؟

«حقه‌بازی آمریکایی»، «جاذبه» و «12 سال بردگی» قوی‌ترین رقبای اسکار بهترین فیلم هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار هستند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرآنلاین، جوایز گلدن گلوب، انجمن بازیگران آمریکا، انجمن کارگردانان آمریکا و جوایز انتخاب منتقدان بین «حقه‌بازی آمریکایی»، «جاذبه» و «12 سال بردگی» تقسیم شد.


این سه فیلم قوی‌ترین رقبای اسکار بهترین فیلم هستند که برنده آن یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) معرفی می‌شود، اما نکته اینجاست که فصل جوایز سینمایی امسال با هیچ یک از قواعد قدیمی همخوانی ندارد و هر اتفاقی می‌تواند روی بدهد. پس اجازه بدهید نقاط قوت و ضعف 9 رقیب اسکار بهترین فیلم را بررسی کنیم.

«12 سال بردگی»
نقاط قوت: موضوعاتی مانند نژادپرستی و سرکوب بزرگ و مهم هستند. این فیلمی است که به زیبایی ساخته شده و این پیام را منتقل می‌کند که ما مسئولیم به دیگران کمک کنیم. «12 سال بردگی» همچنین ما را وادار می‌کند آثار آشنا درباره جنگ داخلی آمریکا را با نگاهی متفاوت ببینیم.

نقاط ضعف: بعضی‌ها اعتقاد دارند فیلم فضایی خفقان‌آور دارد و همچنان حاضر نیستند آن را مورد توجه قرار بدهند. استراتژیست‌ها باید همچنان بر روحیه‌بخشی «12 سال بردگی» همین‌طور توان هنری آن تاکید کنند.

«حقه‌بازی آمریکایی»
نقاط قوت:
سبک فیلم، سوزان است و به لطف فیلمنامه، کارگردانی، بازی‌ها و همین طور طراحی لباس، طراحی مو و موسیقی هوشمندانه، فضایی مفرح خلق می‌کند. 

نقاط ضعف: تماشاگران این عناصر مثبت را به یاد خواهند داشت، اما خیلی از فیلم‌های امسال به مضامین سنگین پرداخته‌اند، به طوری که شاید «حقه‌بازی آمریکایی» در قیاس با آن‌ها کمی سبک به نظر برسد، پس استراتژیست‌ها باید بر محتوی و مضامین فیلم تاکید کنند.

«کاپیتان فیلیپس»
نقاط قوت: شور و هیجان از حدود دقیقه 20 فیلم شروع می‌شود و تا پایان ادامه دارد. این از آن دسته فیلم‌های اکشن است که هالیوود متخصص تولید آن است، اما عمق و گره‌های غافلگیرکننده هم به کار اضافه شده است.

نقاط ضعف: نامزد نشدن پل گرین‌گرس و تام هنکس نشان می‌دهد امسال سالی پر از رقبای قدرتمند است.

«Dallas Buyers Club»
نقاط قوت: این داستانی فوق‌العاده درباره ایدز و بوروکراسی پزشکی است و فیلمسازی چریکی (25 روز فیلمبرداری با بودجه کمتر از پنج میلیون دلار) اهمیت آن را بیشتر کرده است. گذشته از این، فیلم یک گذشته فوق‌العاده هم دارد: 20 سال طول کشید ساخته شود و 86 بار با ساخت آن مخالفت شد.

نقاط ضعف: بازی متیو مکاناهی و جارد لتو بیش از حد مورد توجه قرار گرفته است، به حدی که شاید بعضی‌ها خود فیلم را نادیده بگیرند.

«جاذبه»
نقاط قوت: این فیلم از نظر تکنیکی، پیشگام و یک موفقیت عظیم است. «جاذبه» باید برای زنان رای‌دهنده آکادمی علوم و هنرهای سینمایی جذاب باشد. در میان فیلم‌های نامزد اسکار بهترین فیلم، کمتر فیلمی هست که زنان در مرکز آن باشند و حتی در آن فیلم‌ها هم مردان، نقشی برجسته‌تر دارند. تاکنون هیچ فیلم برنده اسکار بهترین فیلم تا حد زیادی روی شانه قهرمانان زن متمرکز نبوده است.

نقاط ضعف: این فیلمی متفکرانه درباره احساسات و معنای انسان بودن است، اما «جاذبه» به لحاظ تکنیکی آن‌قدر خیره‌کننده است که شاید رای دهنده‌های آکادمی صرفا به آن به عنوان فیلمی با صحنه‌های تماشایی نگاه کنند.

«او»
نقاط قوت: فرض داستانی مانند یک قطعه کمدی به نظر می‌رسد: مردی که عاشق صدای عاشق سیستم عامل کامپیوتر خود می‌شود. فیلم نگاهی بسیار بدیع به تکنولوژی و انزوا دارد، اما در نهایت چیزی فراتر از این‌هاست: رابطه‌ای که در فیلم ترسیم می‌شود یکی از تاثرانگیزترین روابط سینمایی امسال است.

نقاظ ضعف: رای‌دهنده‌ها باید این فرض را بپذیرند که این یک رابطه پیچیده است با تمام دلبستگی‌ها و اشتباهاتش - با این حال تنها یکی از این زوج‌ها را روی پرده می‌بینیم.

«نبراسکا»
نقاط قوت: فیلم با فیلمنامه، کارگردانی و بازیگری درخشان خود به موضوعی می‌پردازد که آن‌قدر در هالیوود به آن کم پرداخته شده، به نظر غریب می‌آید: رویاهای روزمره و ناامیدی‌های زندگی روزانه در شمال مرکزی ایالات متحده. اگر مجبور بودید یک فیلم را در کپسول زمان قرار بدهید، «نبراسکا» به نظر بهترین انتخاب است.

نقاط ضعف: «نبراسکا» هم با چالشی روبروست که بعضی فیلم‌های دیگر هم با آن روبرو هستند: این شاید فیلمی «کوچک» به نظر برسد و شاید توجه رای‌دهنده‌ها بیشتر متوجه دستاوردهای فردی فیلم باشد نه کلیت آن.

«فیلومنا»
نقاط قوت: این فیلم از هر جهت، قدیمی به نظر می‌رسد: یک کمدی جذاب درباره زوجی نامتعارف، اما با محتوایی نامعمول. «فیلومنا» همچنان فیلمی سوزناک است و جوری قلب را به درد می‌آورد که کمتر در دیگر فیلم‌های سال 2013 دیدیم.

نقاط ضعف: توازن کمدی و تراژدی در فیلم آن‌قدر موفق است که به نظر همه چیز آسان می‌آید. هرچند این هم مانند یک فیلم «کوچک» به نظر می‌رسد، اما عملا به نکاتی مهم درباره مذهب، ایمان، بخشش، بی‌تفاوتی حکومت و روابط انسانی اشاره دارد.  

«گرگ وال استریت»
نقاط قوت: استاد مارتین اسکورسیزی با سبکی جدید کار کرده و در این بین تا حد زیادی روی بازیگران و همکارانش حساب کرده است. «گرگ وال استریت» داستانی درباره اصول اخلاقی است، اما خود را در قالب یک کمدی بسیار سرگرم‌کننده پنهان کرده است.

نقاط ضعف: رای‌دهنده‌های محافظه‌کار شاید از مواد مخدر، روابط بی‌پروا و حرف‌های بی‌ادبانه فیلم اکراه داشته باشند. استراتژیست‌ها باید باید به افراد شکاک چیزی را یادآوری کنند که طرفداران قبلا دیده‌اند: حرص شخصیت اصلی فیلم مطالعه موردی دوران خودخواه . شیفته پول ما است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین