کد خبر: ۲۲۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - ۱۰:۱۴

ساخت بمب های عراقی با دانش ایرانی!

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش بی بی سی سرلشگر جيم داتن که فرماندهی نيروهای چندمليتی را در جنوب شرقی عراق به عهده دارد گفت دانش فنی برای ساخت بمبهای پيشرفته از "آنسوی مرز" می آيد.

او گفت مشخص نيست که قطعات اين بمبها در کدام کشور روی هم سوار می شوند و يا آنکه دولت ايران در اين روند دخالتی دارد يا در جريان آن هست يا نه.

سرلشگر جيم داتن افزود کنترل قاچاق اسلحه به توجه به مرز طولانی و آزاد بين ايران و عراق، کاری دشوار است.

ايران پيشتر ادعاهای مشابهی را که برای نخستين بار در ماه اکتبر، پس از افزايش شمار تلفات بريتانيا در عراق مطرح شد، رد کرده است.

سرلشگر داتن که از عراق به وسيله ارتباط صوتی و بصری با خبرنگاران در واشنگتن گفتگو می کرد گفت نوع تازه و پيچيده ای از وسايل انفجاری که به "چاشنی های برنده" شهرت دارد، طی ماههای اخير در عراق مشاهده شده است.

اين وسيله قادر است زره سنگين تانکها و ساير خودروها را بشکافد و به آن نفوذ کند.

سرگرد داتن گفت که تکنولوژی ساخت اين بمبها به طور قطع از طريق مرز ايران و عراق به اين کشور وارد می شود و احتمالا تجهيزات توليد آن نيز از همين طريق به دست می آيد.

او گفت که نمی داند "آيا اين سياست دولت ايران است يا صرفا کار گروههايی است که از ايران برای مقاصد خود استفاده می کنند و کنترل نمی شوند."

او افزود نيروهای ائتلافی در تلاش هستند تا محل توليد اين وسايل را تعيين کنند.

نخستين بار در اوايل ماه اکتبر يک مقام بريتانيايی که نخواست نامش فاش شود، ايران را متهم کرد که در گسترش فنون و شيوه های جديد ساخت بمب در عراق دخالت دارد.

سپس تونی بلر، نخست وزير بريتانيا گفت "اطلاعاتی" در دست هست که ايران را به بمبگذاری های اخير عليه سربازان بريتانيايی مرتبط می کند و به تهران هشدار داد که در عراق دخالت نکند.

در آن زمان حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه ايران اين اظهارات را "دروغ" خواند و گفت بريتانيايی ها "خود عامل بی ثباتی و بحران در عراق هستند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین