کد خبر: ۲۲۸۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵

فرید زکریا:روحانی به من گفت،‌ هرچقدر می خواهید بازرسی انجام دهید، ما حاضر به عقب گرد نیستیم

فرید زکریا مجری شبکه ی سی ان ان که چندین روز پیش با رئیس جمهور ایران گفتگو کرد، در مصاحبه با همین شبکه نقطه نظرات خود را نسبت به توافق هسته ای بیان کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وی گفت: روحانی به من گفت که ما قصد داشتن برنامه هسته ای صلح امیز قدرتمندی داریم. او گفت که هرچقدر بازرسی می خواهید، انجام دهید، اما ما حاضر به عقب گرد در برنامه هسته ای نیستیم. در حقیقت ما این برنامه را توسعه می دهیم.

به گزارش انتخاب، متن گفتگو سی ان ان با زکریا در زیر می آید:

روحانی گفت که تحت هیچ شرایطی هیچ از سانترفیوژهای موجود ایران را نابود نمی کند. چه اتفاقی افتاده است؟ به نظر می آید نوعی اختلاف بنیادین بین ایران و آمریکا وجود دارد.

دقیقا من هم نگران همین مسئله هستم. فکر می کنم،‌شما درست می گویید. این نخستین بار است که یک مقام رسمی ایران (این بار رئیس جمهور) نوع نگاه خود نسبت به توافق را عنوان کرده است. روحانی به من گفت که ما قصد داشتن برنامه هسته ای صلح امیز قدرتمندی داریم. او گفت که هرچقدر می خواهید بازرسی انجام دهید، اما ما حاضر به عقب گرد در برنامه هسته ای نیستیم. در حقیقت ما این برنامه را توسعه می دهیم.

حالا، این نسخه ای متفاوت از نوع نگاه امریکا به توافق است. واشنگتن انتظار عقب گرد قابل توجه در برنامه هسته ای را دارد. دو کشور در مورد از کار انداختن سانترفیوژها و تعطیلی راکتور اب سنگین اراک گفتگو کردند اما روحانی روشن سخت که هیچ یک از انها اتفاق نمی افتد.

خب، من معتقدم که توافق هسته ای به مانند یک لاشه قطار در حرکت است.

شما از او در مورد مذاکرات ایران و آمریکا پرسیدند. روابط ایران و امریکا به کدامین سو می رود؟

من از این واقعیت که تعهد به مذاکره در ایران وجود دارد، حیرت کردم. روحانی قویا تکرار کرد که نمی خواهند سلاح هسته ای داشته باشند.

خب، عناصر مثبتی در این زمینه وجود دارد. اما شکاف و فاصله بین این مواضع بسیار زیاد است و اعتماد زیادی نیاز است و اکنون اعتماد زیادی بین طرفین وجود ندارد. به یاد داشته باشد، ما 34 سال است که با این کشور صحبت نکرده ایم و تازه در حال اغاز این پروسه هستیم.

در نتیجه،این مذاکرات باعث ایجاد اعتماد زیادی نمی شود،‌ان هم زمانیکه از دیگر کشورها(1+5) در اتاق مذاکرات حضور دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین