کد خبر: ۲۲۹۰۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸

دستور معاون اول برای رفع موانع بورس کالا/نشانه های شوک تورمی 92 سال پیش در بورس کالا بروز کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه دنیای اقتصاد گفتگویی با مدیرعامل بورس کالا انجام داده که چکیده آن را می خوانید:

*اخیرا معاون اول رییس جمهوری طی نامه ای خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور رفع موانع توسعه شتابان تر بورس کالا را صادر کرده است. در دستور معاون اول رییس جمهوری به صراحت از این موانع با عنوان دخالت های بی مورد در امور بورس کالا یاد شده است.

 *یکی از محورهای مذاکرات ما با دولت تدبیر و امید استفاده از ظرفیت ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی  جدید برای خروج کالاهای پذیرفته شده در بورس از نظام قیمتگذاری دولتی است. همچنین تلاش ما اجرای بند"و" ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه با هدف عرضه و معامله  تمام کالاهای پذیرفته شده در بورس کالاست.

* بنده با شناختی که نسبت به جناب آقای مهندس نعمت زاده پیدا کرده ام، مطمئنم که ایشان مخالفتی با گسترش فعالیت بورس کالا ندارند، کما این که عرضه سنگ آهن در تالار صادراتی بورس کالا در راستای رایزنی های بورس کالا با ایشان و وزارتخانه متبوعشان به ثمر رسیده است.

* فی ذاته قیمت های کشف شده در بازار متشکل نمی تواند گران تر از سطح بازار خرده فروشی یا غیر متشکل باشد، چون به هر حال هزینه مبادله از قیمت کشف شده، کاسته می شود.

* اگر ارتباط لازم با نهادهایی همچون گمرک برقرار شود، بورس کالا حتی در کشف قیمت کالاهای وارداتی جهت جلوگیری از دامپینگ و اخلال در نظام بازار داخلی می تواند، ایفای نقش پررنگی داشته باشد. همچنین در بخش صادرات هم این اگر کشف قیمت بر عهده بورس کالا باشد، می توانیم مرجع منطقه ای برای قیمتگذاری جهانی داشته باشیم.

* حجم معاملات بورس کالا به حدود 12 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است و طی سال گذشته هم 64 درصد ارزش معاملات بازار سرمایه ایران به بورس کالا اختصاص  داشته است. لذا وقتی اتفاقی در این بازار می افتد، مثلا افزایش قیمتی رخ می دهد و بدل به یک روند می شود، باید پیش بینی کرد که این افزایش در میان مدت در ابعاد مختلف اقتصاد هم رخ خواهد داد. نشانه های شوک تورمی اقتصاد ایران در سال 92 در سال 91 در بورس کالا بروز کرد ولی آقایان ترجیح می دادند کل قضیه را با متهم کردن بورس کالا سرپوش بگذارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین