کد خبر: ۲۲۹۰۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷

یک گسل زیر اتوبان همت کشف شد/ پردیس هم روی گسل است

عضو هیات علمی و مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی از فعالیت گسل جدیدی در اتوبان همت خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر بیت‌اللهی در سمینار مدیریت و کاهش خطرپذیری شهری با بیان اینکه گسل‌های فراوانی در سراسر کشورمان وجود داشته و فعالند، افزود: در اتوبان همت نیز گسل جدیدی قرار دارد و اتوبان پردیس نیز روی گسل ساخته شده و به طور کلی کمتر جایی است که در معرض خطر نباشد. بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که آسیب‌های ناشی از زلزله را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در 20 سال اخیر حدود 30 هزار زلزله کوچک و بزرگ در کشور رخ داده، افزود: این زلزله‌ها که بسیاری از آنها حتی ممکن است احساس نشده باشد، نشان از فعال شدن پوسته‌ای ایران است.

عضو هیات علمی و مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی در ادامه وضعیت کشورمان را در بحث زلزله شگفت‌انگیز توصیف کرد و افزود: نقشه توزیع شهرها و زلزله‌ها بسیار عجیب است و گویی نیاکان ما، خانه‌های خود و هسته‌های اولیه شهرها را در مناطق زلزله‌خیز ساخته‌اند.

وضعیت ساخت و ساز در مناطق روستایی مناسب نیست
بیت‌اللهی با بیان اینکه وضعیت ساخت و سازها به ویژه در مناطق روستایی مناسب نیست، افزود: نامناسب بودن این وضعیت مربوط به دولت‌ فعلی یا دولت‌های قبل نیست و ریشه در سالیان گذشته دارد.

وی با اشاره به وضعیت ایمنی بافت‌های فرسوده، اظهار کرد: متاسفانه شاهدیم که علاوه بر بافت‌های فرسوده، واحدهای نوساز نیز مقاومت لازم در برابر زلزله را نداشته که مجموع این شرایط باعث وارد شدن خسارات جانی و مالی فراوانی به شهروندان می‌شود.

این عضو هیات علمی با تاکید بر اینکه یک مدیرکل بحران باید نقاط خطرپذیر حوزه مدیریتش را بشناسد، افزود: این شناخت باید بر پایه اطلاعات ریز از مناطق باشد و به عنوان مثال بداند که در صورت بروز حادثه‌ای مانند زلزله، در هر بخش از شهر حدودا چند نفر متاثر شده و چه تعداد واحد در خطرند.

نمی‌توان برای کاهش خطر زلزله، مردم را چادرنشین کرد
بیت‌اللهی با تاکید بر ضرورت تهیه لایه‌های اطلاعاتی برای مدیران بحران،‌ افزود: تهیه چنین لایه‌ای یکی از مهم‌ترین‌ کارهایی است که باید انجام شود، چرا که باید اطلاع داشت که در ساعات مختلف تعداد جمعیت تحت تاثیر زلزله چقدر خواهد بود؟ به عنوان مثال در صورت بروز زلزله در ساعت پنج صبح در بازار تهران، این منطقه نقطه خطرناکی نخواهد بود. اما اگر همین زلزله در این منطقه در ساعت 10 صبح رخ دهد، خسارات و تلفات جانی وحشتناک خواهد بود.

وی با بیان اینکه تخریب ساختمان و تلفات انسانی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، گفت: در این خصوص باید برنامه‌ریزی شود که افراد در خانه‌هایی ساکن شوند که کمتر آسیب ببینند، چرا که نمی‌توان برای کاهش خطر زلزله، مردم را چادرنشین کرد.

عضو هیات علمی مسکن و شهرسازی، شناخت و اطلاع از شمار جمعیت شناور و ثابت مناطق مختلف را از دیگر وظایف مدیران بحران برشمرد و گفت: جمعیت شناور در برآورد تلفات جانی، بسیار مهم است. اما متاسفانه چنین برآوردی نه در تهران و در نه هیچ جای دیگر انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، بیت‌اللهی بر ضرورت انجام اقدامات عملی برای کاهش خطرات ناشی از زلزله تاکید کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین