کد خبر: ۲۲۹۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹

طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا «متوقف شد»

طی هفته های اخیر، موضوع طرح تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا و تلاش دولت اوباما برای جلوگیری از تصویب این طرح، به یکی از مباحث محوری در موضوع مذاکرات هسته ای ایران تبدیل شده بود. اما اکنون خبر می رسد که نمایندگان کنگره آمریکا از طرح تدوین شده برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران انصراف داده اند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تلاش برای وضع تحریم های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا متوقف شده و نمایندگان کنگره اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که احتمالاً ساز و کار جدید، اما ضعیف تری را در قبال برنامه هسته ای ایران در پیش بگیرند. این خبر توسط برخی دستیاران نمایندگان کنگره اعلام شده است.

پس از انصراف از این طرح، اکنون سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان احتمال تدوین یک «قطعنامه غیر الزام آور» را مدنظر قرار داده اند که نسبت به تمایلات هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و از مذاکره کنندگان آمریکایی می خواهد شرایط سفت و سختی را در مذاکرات پیش روی ایران قرار دهند.

یک کارمند کنگره در این زمینه اظهار داشته: «ما فکر نمی کنیم که طرح تحریم های جدید به رأی گذاشته شود. اکنون بحث هایی درباره تدوین یک قطعنامه در جریان است». این اقدام پس از آن صورت می گیرد که ایران به صورت قاطع هشدار داده بود تصویب تحریم های جدید، سبب از میان رفتن مذاکرات هسته ای و ادامه نیافتن مذاکرات خواهد شد.

از سوی دیگر، دولت اوباما نیز با طرح تحریم های جدید علیه ایران مخالفت کرده بود. در همین زمینه، سناتورهای دموکرات اخیراً با دولت توافق کرده بودند تا «هری رِد»، رهبر اکثریت سنا را برای به رأی گذاشتن طرح تحریم های ایران تحت فشار نگذارند.

در این میان، برخی از نمایندگان تندروی کنگره آمریکا، همچنان بر ضرورت تشدید تدابیر علیه ایران اصرار دارند. آن ها اکنون می گویند که توجه باید به توافق نهایی با ایران معطوف شده و در آن توافق، از ایران خواسته شود مواردی همچون توقف کامل غنی سازی، از میان بردن تأسیسات اراک و از این قبیل را اجرا کند.

به گزارش تابناک به نقل از «رویترز»، به هر حال، به نظر می رسد اختلاف نظر – هرچند تاکتیکی –  میان دولت آمریکا و سناتورهای تندرو، فعلاً به نفع دولت خاتمه یافته و روند مذاکرات هسته ای ایران برای رسیدن به توافق نهایی، بدون تهدید تحریم های جدید ادامه خواهد یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین