کد خبر: ۲۲۹۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳

سیاست خارجی جدیدی که یخ‌های دیپلماتیک را آب می کند

پس از پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات 92 و سپرده شدن سکان هدایت سیاست خارجی به جواد ظریف، یخ‌های دیپلماتیک بین ایران و دنیای غرب که در طول 8 سال گشته هر روز قطورتر می شد به سرعت در حال آب شدن است.
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب : سرویس سیاسی - این در حالی است که، سرعت تعامل و ارتباط سازنده با جهان به قدری زیاد بوده است که به گفته اکثر تحلیلگران سیاسی علاوه بر اینکه ایران راه 4 ساله دیپلماسی را در عرض 6 ماه طی کرد بلکه معتقدند ایران زلزله ای در ساختار بین المللی به وجود آورد.

 دولت نه تنها  دیپلماسی فعال را در جهت افزایش جایگاه بین المللی ایران، بهبود وضعیت اقتصادی و تنظیم توافق نامه ژنو به کار برد بلکه شرایط بسیار استثنایی را نیز برای مجلس هموار کرد تا بتواند از توان بالقوه خود در عرصه بین المللی استفاده کند.

سخنان سنجیده رئیس جمهور به همراه فعالیت پر بازده وزیر خارجه، فضای بین المللی را برای تعامل با ایران به قدری بالا برده است که مجلس نیز، همچون دولت، این روزها پذیرای هیات های پارلمانی از مهمترین کشورهای دنیا است.

در این میان هرچند، حدود 400 سوال از وزیران دولت تدبیر و امید در طول مدت 4 ماه وزارت آنها طرح شده است اما روند بررسی و تصویب لایحه بودجه سال 93 کشور و دیگر تعاملات اصولی دو قوه مقننه و مجریه، نشان از آن دارد که در هر شرایطی می توان از ظرفیت های ممکن در راستای کاهش مشکلات اقتصادی مردم از یک سو و بهبود جایگاه ایران در عرصه جهانی از سوی دیگر، بهره برد.

در شرایط کنونی نمایندگان مجلس می توانند با بهره برداری از فرصتی که دیپلماسی دولت یازدهم بوجود آورده و نیز با مدیریت دیدارهای هیات های پارلمانی خارجی، جایگاه مجلس محترم شورای اسلامی را در عرصه بین المللی بیش از پیش ارتقا دهند.

در عرصه داخلی نیز بدون شک نگرش و رفتار هر یک از قوای سه گانه از سوی مردم رصد می‌شود و چنانچه این قوا نتوانند نیازها و مطالبات مردم را بر اساس وظایف قانونی تامین نمایند و بویژه همچنان برخی از نمایندگان از خواسته‌های نه چندان دلسوزانه خود از وزیران دست برندارند فرصت بسیار خوب پیش آمده جهت ارتقاء جایگاه بین المللی مجلس و نیز تقویت دولت یازدهم در عرصه بین المللی به نمایندگی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، کم رنگ می شود و پاسخ مناسبی به مطالبات مردمی که با حضور پرشور خود انتخاباتی کم نظیر را رقم زدند داده نمی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین