کد خبر: ۲۳۰۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷

از سبد کالا استقبال شد؛ کاش مردم از صف های طولانی نمی رنجیدند

صف های طولانی شهروندان جهت دریافت سبد کالا، مسوولان را بسیار متاسف کرد و باید بدون هیچ بهانه ای به مردم شریف ایران اسلامی حق داد که خواستار شرایط بهتری در توزیع سبد کالا باشند اما در چند روز گذشته شاهد برخی هجمه های سنگین در برابر این اقدام دولت بودیم که به اعتقاد بسیاری، به دور از روال نقد و انتقاد بوده و البته دارای نکاتی است که می توان به آن پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس اقتصادی - به رغم وجود ضعف هایی در خصوص نحوه توزیع سبد کالا، تنها در اولین روز توزیع، 220 هزار خانوار ایرانی این سبد را دریافت کردند. این سطح از استقبال شهروندان، نشان از درستی نیازسنجی دولت تدبیر و امید در برآورد مایحتاج مورد نیاز مردم دارد، این در حالی است که عده ای تنها به طرح ایرادات گسترده و بدون منطقی پرداختند که در این مورد به نکات ذیل اشاره می شود.

نکته اول اینکه اصل ارائه کمک به خانواده ها، در شرایطی که معیشت مردم در مضیقه است، امری شایسته و قابل تقدیر است و همانطور که اشاره نیز شد استقبال بسیار گسترده مردم از این طرح، دلیلی بر این ادعاست. این مسأله درباره خانواده هایی که از نظر اقتصادی جزو طبقات ضعیف تر جامعه هستند، صدق بیشتری دارد.

چنین اقداماتی اگر برای طبقات بالای جامعه "غیر ضروری" و برای قشر متوسط "کمک حال" باشند، برای دهک های پایین جامعه حیاتی هستند و اتفاقا به همین دلیل بود که اقشار خاصی برای دریافت این سبد در نظر گرفته شدند لذا انتقاد از هر سویی که باشد اصل کمک را نمی تواند مورد مناقشه قراردهد و نباید حاشیه را از متن مهم تر جلوه داد. 

نکته دوم مربوط به محتویات بسته کالا است که شامل برنج، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن، پنیر ... می شود که از جمله کالاهایی است که در تمام خانواده های ایرانی به عنوان مایحتاج روزانه مصرف می‌شود، با این تفاسیر در می یابیم که اقدام دولت در انتخاب محتویات سبد کالا اقدامی در جهت رفع بخشی از نیازهای ضروری قشر آسیب پذیر یک خانواده ایرانی است.

سوالی که پیش می آید این است که چرا گروهی همین اقدام را نیز مورد نکوهش قرار دادند و از تریبون ها و یا رسانه های خود، فریاد وا کرامتا سردادند و گفتند عزت مردم ایران زیر سوال رفت! در این مورد باید به اطلاع برسانیم که پرداخت بسته های حمایتی اقتصادی در دیگر کشورهای جهان نیز انجام می شود.

آن هایی که می گویند صف های طولانی به بهانه 70 یا 80 هزار تومان باعث مضحکه دشمنان شده است بدانند به طور مثال در کشور آمریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا را در اختیار دارد نزدیک به 47 میلیون نفر از مردم فقیر و کم در آمد برای گرفتن بن غذا اهدایی دولت، صف های طولانی تشکیل می دهند ولی هیچ کس نمی گوید عزت مردم زیر سوال رفت در حالی که در ایران یک بسته سبد کالا را که از طریق آن می شود غذای چندین روز یک خانواده را تامین کرد با عنوان "عزت مردم زیر سوال رفت" تعبیر می کنند.

آیا ماهیت این سخنان و این تعابیر عزت مردم را زیر سوال می برد یا کمک دولت به اقشار آسیب پذیر؟
مسئله دیگری که برخی از آن به عنوان انتقاد یاد می کنند درباره سخنان برخی از نمایندگان در مورد منابع مالی تامین این سبد کالا است که در این مورد نیز بررسی مصوبه های مجلس نشان می‌دهد پرداخت غیر نقدی کالا از مصوبات مجلس است و این ردیف سال های قبل هم بوده است اما در دولت قبل، متاسفانه در قالب بن، تنها به برخی ها پرداخت می شد!!

البته در مورد صف های طولانی نیز باید گفت بهبود این شرایط ضروری است و می بایست اطلاع رسانی در این باره که تمام افراد واجد شرایط تا پایان سال می توانند سبد کالای خود را دریافت نمایند، اندکی زودتر انجام می گرفت. همچنین شنیده ها حاکی است، در مرحله بعد که یکی دو هفته آینده آغاز می شود همه مستمری بگیران تامین اجتماعی، مشمول دریافت سبد خواهند شد و به همه کارگران مشمول کار سبد کالا تحویل می شود.

مورد دیگری که این روزها برخی بر آن پافشاری می کنند و نسخه اقتصادی برای تیم اقتصادی دولت می پیچند این است که دولت میزان مبلغ هزینه شده برای تهیه سبد کالا را به صورت نقدی پرداخت کند. خوب طبیعی است که از نظر علم اقتصاد تزریق پول پر قدرت در جامعه که پشتوانه تولیدی مناسب ندارد باعث ایجاد تورم می شود و تورم در مدت زمان نه چندان زیاد نه تنها تبعات اقتصادی منفی زیادی برای مردم ایجاد می کند بلکه مردم فقیر و اقشار آسیب پذیر را نیز نیازمندتر می کند و در حقیقت پرداخت نقدی سبد کالا دولت را به  اهداف حمایتی اش از مردم آسیب پذیر نایل نمی کند و کسانی اینگونه سخنان و تئوری ها را مطرح می کنند یا اعتقاد و آگاهی از علم اقتصاد ندارند یا می خواهند با اینگونه راهکارها تیم اقتصادی دولت را ناکار آمد نشان دهند.

 نتیجه اینکه هر چند شاید در نحوه توزیع سبد کالا نقصی هم وجود داشته باشد اما باید پذیرفت میزان حجمه و هجومی که این روزها به سبد کالای اهدایی دولت به مردم و اقشار کم در آمد شد، به بزرگترین اختلاس گران و مفسدان اقتصادی کشور که با رانت و ویژه خواری منابع، ثروت ملی و بیت المال را به یغما بردند و حتی سبد خالی اش را هم به مردم نشان ندادند، نشد.
 لذا به نظر می رسد فارغ از اینکه باید تمامی سیاست ها و اقدامات دولت را رصد و انتقادات سازنده را در فضای آزاد مطرح کنیم اما این انتقادها باید با نگاهی کارشناسانه و همراه با رعایت انصاف باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین