کد خبر: ۲۳۰۱۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۴
در دیدار نخست وزیر اسبق ایرلند؛

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: استبداد و تندروی، عوامل اتفاقات خونین منطقه هستند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال نخست وزیر اسبق ایرلند که «چرا خاورمیانه همیشه مشتعل و مضطرب است؟»، گفت: دخالت بیگانگان، استعمار، استبداد و تندروی ها عوامل اتفاقات خونین در منطقه ما هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار آقای برتی آهرن که 11 سال نخست وزیر و 20 سال وزیر کابینه های مختلف در ایرلند بود، این کشور را مجروح از اختلافات عقیدتی دانست و افزود : مردم شما در مجموعه اروپا، مردم منطقه ما را بهتر درک می کنند که چه رنجی در اختلافات عقیدتی و برادرکشی ها نهفته است.

به گزارش آفتاب، وی در تشریح نقش استعمار برای آشفتگی منطقه گفت: منابع غنی و جغرافیای راهبردی، ابرقدرت ها را به طمع می اندازد تا با گل آلود کردن آب در منطقه، ماهی منافع خود را بگیرند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش برای انتخاب و تثبیت حکومت های دست نشانده را، راه دیگر استعمار و استکبار برای بقای حضور در کشورهای منطقه دانست و گفت: در این سیاست شوم، استبداد به وجود می آید، چون می خواهد با حمایت بیگانگان و برخلاف اراده ملت ها حکومت کند.

وی استبداد و استعمار را دولبه قیچی برای بریدن و چپاول منافع ملت ها دانست و گفت: وقتی ظلم به بی نهایت می رسد، مردم، به خصوص جوانان، برای آزادی و رهایی برمی خیزند که نقطه آغاز سوء استفاده تندروهاست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اوضاع کنونی افغانستان و لیبی را مصداق عملی استدلال خود دانست و گفت: عرصه در این کشورها، چنان بر مردم تنگ می شود که حاضرند به دامان نظامیان برگردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال نخست وزیر اسبق ایرلند که «راه تثبیت امنیت در این گونه کشورها چیست؟»، گفت: اگرچه علاج دعواها برای عقاید مذهبی خیلی سخت است، ولی عقلای ملت ها، مخصوصاً در مجامع بین المللی باید براساس فرهنگ های هر کشور تلاش کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، دوری از تبعیض و برخوردهای دوگانه را شرط پذیرش حرف های قدرت های جهانی از سوی ملت ها دانست و با اشاره به تناقضات گفتار و رفتار غرب در برخورد با مسایل لیبی و بحرین، گفت: در اینجا در مقابل ظلم به 80 درصد مردم یک کشور سکوت می کنند و در آنجا به بهانه دفاع از مردم، لشکرکشی می کنند، چون تأمین منافع حیاتی خود را در اتخاذ رفتار متناقض می بینند.

وی خلق طالبان و القاعده و سپس عملیات نظامی برای نابودی آنها را نمونه ای دیگر از سردرگمی سیاست غرب و آمریکا و اتخاذ تصمیمات مقطعی آنها دانست و گفت: بچه را که در دامان خود بزرگ کرده اند و به دستش سلاح داده اند، الان به صورت خودشان چنگ می اندازد و سربازان ناتو و آمریکا را می کشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، برخورد دوگانه با ایران از سوی غربی ها را در دو مقطع قبل و بعد از انقلاب اسلامی، نمونه ای دیگر از سیاست متناقض آمریکا و غربی ها دانست و افزود: صحبت از حقوق بشر می کنند، ولی تروریست هایی را که مردم بی گناه کوچه و بازار و مسؤولان انقلاب مردمی ایران را به شهادت رسانده اند، به پارلمان های خود دعوت می کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به حمایت های غرب از رژیم پهلوی اشاره کرد و اظهار داشت: مدعیان دفاع از حقوق بشر به مردم ایران در رسانه های خود تریبونی نمی دادند که به جهانیان بگویند مأموران ساواک با چه روشهای وحشیانه ای با جوانان برخورد می کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به سؤال نخست وزیر ایرلند که «آینده مذاکرات ژنو را چگونه می بینید؟» گفت: ایران برای مذاکره و حل مسایل جدّی است و اگر غرب هم، چنین ادعایی دارد، باید در عمل ثابت کند. در آن صورت است که مسایل حل می شود.

وی افزود: ایران خود را مقّید به انجام تعهدات بین المللی می داند و از غرب هم انتظار دارد که خارج از قوانین، زیاده خواهی نکند که ملت ایران نشان داد در مقابل زیاده خواهان می ایستد.

آقای برتی آهرن، نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اختلافات 800 ساله ایرلندی ها، گفت: از سال 2007 اوضاع خوبی داریم.

وی گفت و گو را راه حل مسایل و مشکلات سیاسی دانست و گفت: وقتی دیدیم ایران و غرب پس از سالها کشمکش به مذاکره روی آورده اند، خوشحال و امیدوار شدیم و خود را موظف می دانیم در مجموعه کشورهای اروپایی، برای تعمیق گفت و گو تا حصول به نتیجه تلاش کنیم.

نخست وزیر اسبق ایرلند، سفر خود را در راستای تهیه مقدمات برای گسترش روابط غرب با ایران خواند و گفت: واقعیت این است که می خواستیم حتماً شما را هم ببینم، چون فعالیت های سیاسی شما همیشه تیتر روزنامه های ایرلند است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین