کد خبر: ۲۳۰۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
برداشته شدن پیمان‌سپاری ارزی

رئیس‌کل گمرک: تراز بازرگانی ۱۰ ماهه ایران به مثبت شدن نزدیک شد

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۳۷ میلیارد دلار واردات و ۳۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بوده و تراز بازرگانی کشور به سمت مثبت شدن حرکت می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد تراز بازرگانی ایران گفت: اگر صادرات نفت را به نوعی یک کالای سرمایه‌ای در نظر بگیریم بهترین روش این است که درآمدهای نفت وارد صندوق توسعه ملی شود و برای بخش غیردولتی به صورت تسهیلات پرداخت شود که تبدیل به ثروت ملی کشور شود، اما تراز بازرگانی غیرنفتی خیلی به هم نزدیک شده و نزدیک به مثبت شدن است.

وی افزود: در 10 ماه سال جاری 37 میلیارد دلار ارزش واردات و 34 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بوده است که این 2 رقم به هم نزدیک شده که از این صادرات 9 میلیارد دلار میعانات گازی است که در پارس جنوبی تولید می‌شود.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: قطر در دنیا بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی را به خاطر تولید میعانات گازی دارد که از میادین مشترک با ایران برداشت می‌کند و ایران نیز باید از میدان مشترک گازی در پارس جنوبی بیشتر استفاده کرده و میعانات گازی بیشتری تولید کند، در نتیجه باید موانع صادرات میعانات گازی برداشته شود.

*واقعی شدن صادرات با لغو پیمان سپاری ارزی

وی افزود: صادرکنندگان در گذشته ملزم بودند ارز حاصل از صادرات را به گونه‌ای برگردانند و در قبال ارز، مالیات صادراتی بدهند اما دولت از یک ماه پیش برای رونق صادرات محدودیت‌های ارزی را برداشت و صادرکنندگان ایرانی با آرامش خاطر روبه‌رو شدند و ارزش کالای صادراتی با این تدبیر دولت واقعی می‌شود.

کرباسیان افزود: قبلا برخی از صادرکنندگان برای اینکه دلار ناشی از صادرات را به نرخ کمتر ندهند، ارزش واقعی صادرات را با کم اظهاری اعلام می‌کردند، اما وقتی قرار شد برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات مشکلی ندارند، ارزش صادرات واقعی می‌شود و در واقع اکنون پیمان‌سپاری ارزی برداشته شده است.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: از 27 آذر 92 پیمان‌سپاری ارزی برداشته شد و این اقدام به صادرکننده کمک می‌کند که صادرات بیشتری داشته باشد و از اول هم قرار دادن پیمان‌سپاری ارزی کار اشتباهی بود.

وی گفت: برخی از کشورها که مقصد صادرات کالای ایران هستند می‌گویند ما می‌خواهیم ارز خود شما را بپردازیم، مانند کشورهای همسایه ایران که وقتی کالا صادر می‌شود، آنها مایل هستند ریال ایران را به صادرکننده بدهند و نیازی به پیمان‌سپاری ارزی نیست یا اینکه کالایی که می‌خواهد صادرکننده وارد کند، در گروه کالایی 10 قرار داشت که واردات آن ممنوع بود، اما دولت مصوب کرد با نرخ ارز مبادله واردات کالای گروه 10 آزاد می‌شود و در این راستا واردات 42 قلم کالای گروه 10 آزاد شده است، البته این مصوبه مربوط به شهریور بوده است که به تازگی ابلاغ شده است.

وی افزود: با آزاد شدن واردات کالای گروه 10 ثبت سفارش هم به زودی انجام می‌شود، در مصوبه قبلی مشکل این بود که کالاهایی از گروه 10 که وارد شده بود و در انبارهای کشور موجود بود، با ارز مبادله ترخیص می‌شد.

*۱۰ هزار کانتینر کالا در یک منطقه ویژه اقتصادی

کرباسیان در مورد میزان انباشت کالا در گمرک گفت: بیشتر این انباشت مربوط به مناطق ویژه و یا آزاد اقتصادی بوده است که منتظر مصوبه دولت است که براساس گزارشی که از مناطق ویژه اقتصادی دریافت کردم 10 هزار کانتینر در یک منطقه ویژه اقتصادی معطل مانده‌اند.

وی تاکید کرد: البته انباشت کالا در گمرک به این صورت است که از یک طرف کالا وارد می‌شود و از یک طرف ترخیص می‌شود و هر روز که کالا در گمرک بماند، یک درصد به واردکننده هزینه تحمیل می‌کند و اگر یک کالا 100 روز بماند، در واقع ۱۰۰ درصد هزینه واردکننده افزایش می‌یابد.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: معطل ماندن کالا در گمرک دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه برخی از کالاها باید در مسیر سبز گمرک قلمداد شود که باید 40 درصد از کالاهای وارداتی را شامل شود که در حال حاضر کالاهای در مسیر سبز کمتر از 10 درصد از واردات را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: برخی از کالاها مجوزهای مختلف می‌خواهد مثلا استاندارد، بهداشت، اداره ارشاد و یا انرژی اتمی باید مجوز واردات کالاهای خاص را بدهند یا گاهی اوقات اسناد یک کالا تکمیل نیست و یا مشکل ارزی دارند که باید حل شود و گاهی واردکننده باید مفاصاحساب بانکی باید ارائه کند و یا اینکه به خاطر نوسان ارزی مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: برخی از کالاها احتیاج به گواهی قرنطینه و یا بعضی از کالاهای فرهنگی نیاز به مجوز ارشاد دارند و یا اگر تجهیزات مخابراتی باشد به خاطر فرکانس یکسری مجوزهای فنی می‌خواهند و یا بعضی از سازمان‌ها به لحاظ وظایف قانونی باید جواب استعلام واردات کالاهای خاص را بدهند.

*اطلاعات گمرکی مردم اسرار محرمانه است

کرباسیان در مورد اینکه اگر دولت برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اطلاعات گمرکی را بخواهد آیا اطلاعات گمرکی ارائه می‌شود، گفت: تنها جایی که می‌تواند اطلاعات بخواهد مرجع قضایی با حکم قضایی است وگرنه گمرک هم مانند بانک نمی‌تواند اطلاعات مشتریان خود را در اختیار دیگران قرار دهد و همان گونه که آقای روحانی رئیس‌جمهور گفت وظیفه ما عمل به فرمایش ایشان است و ما کارمند همین دولتیم و ما اسرار مردم را حفظ می‌کنیم و من وظیفه می‌دانم در چارچوب قانون انجام وظیفه کنم،اطلاعات مردم را حفظ کنم، مگر اینکه مرجع قضایی حکم بدهد.

وی گفت: در حالی که برخی از کشورهای همسایه گمرک خود را به دیگران اجاره داده‌اند، اما در کشور ما گمرک به ما یک سازمان حاکمیتی به انجام وظیفه می‌پردازد و باید همواره آن را تقویت کنیم.

*هر روز دو بخشنامه جدید گمرکی

کرباسیان در مورد پنجره واحد گمرکی و اینکه آیا مباحثی مانند رشوه و یا پارتی‌بازی از گمرکات کشور رخت بر بسته است، گفت: یک بحث مشکلات گمرک است و بحث دیگر مقررات است که ترخیص برخی از کالاها در گمرک طول می‌کشد اما مردم همه اینها را از چشم گمرک می‌بینند در حالی که در گمرک 18 نوع عوارض از کالا گرفته می‌شود و یا 30 قانون در مورد گمرک اجرا می‌شود، به گونه‌ای که من باید روزانه دو بخشنامه جدید به گمرکات کشور ابلاغ کنم و رئیس اداره گمرک باید هر روز بخشنامه‌های جدید را بررسی کند، اما مردم همه این مشکلات را از چشم گمرک می‌بینند.

کرباسیان تاکید کرد: اولا باید مقررات را روان و آسان کنیم، مانند تعهد ارزی و یا کالاهای وارداتی گروه 10 که مشکلات اینها حل شد.

کرباسیان افزود: کسانی که قانون را بهتر عمل می‌کنند ما تسهیلاتی مانند اظهار از راه دور در نظر می‌گیریم که آنها اطلاعات را از راه دور به گمرک ارائه می‌کنند و ما هم قبول می‌کنیم.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: در گمرک تهران اظهار از راه دور یا همان اظهار الکترونیکی راه‌اندازی شده و قبلا مردم 5/6 تا 7 ساعت مدارک را به گمرک اظهار می‌کردند و روزانه بیش از 200 اظهارنامه دریافت نمی‌شد، اما امروز هر کس و در هر لحظه می‌تواند اظهارنامه گمرکی از طریق الکترونیکی و از راه دور ارائه کند و روزانه حتی 400 تا 500 اظهارنامه نیز ارائه می‌شود.

*ارائه فهرست ارزش کالای وارداتی در سایت گمرک

کرباسیان افزود: تعیین ارزیابی کالای گمرکی به روش الکترونیکی انجام می‌شود و سازمان گمرک آخرین قیمت کالاها را بر روی سایت خود قرار داده و اگر فهرست قیمت یک کالا وجود نداشت واردکننده و یا صادرکننده باید مدارک ارائه کند و قیمت آن کالا به گمرک ارائه شود.

*یکسان شدن تعرفه گمرکی تا ۱۰ روز آینده

وی گفت: تا 10 روز آینده تعرفه‌های گمرکی را اصلاح می‌کنیم و زیرنویس تعرفه‌ها دیگر اصلاح می‌شود این گونه نیست که در مورد یک کالا به صورت کیلویی و در کالای دیگر به صورت متری و کالای دیگر به صورت عددی محاسبه شود، بلکه یک رویه واحد طبقه‌بندی تعرفه‌ها را محدود می‌کنیم و اختلاف نظر فردی کم می‌شود.

*گمرک در فضای شیشه‌ای و شفاف

کرباسیان افزود: می‌خواهیم گمرک در فضای شیشه‌ای و شفاف قرار گیرد و هر فرد در هر کجا بتواند کالای خود را اظهار کند و ارزش آن را به درستی بیان کند.

همچنین تعرفه ارزش‌گذاری کالا با انبارهای مکانیزه متصل هستند و به فرد اظهارکننده پیامک می‌زنیم که باید به کجا مراجعه کند و اگر تخلفی صورت گرفت برخورد می‌شود.

*کمتر از ۱۰ درصد کالاها در مسیر سبز

رئیس کل گمرک در پاسخ به اینکه مسیر سبز و قرمز باید چقدر باشد گفت: باید طبق استاندارد 40 درصد کالاها از مسیر سبز و بدون بررسی عبور کند، 40 درصد در مسیر زرد و با بررسی نمونه‌ای و 20 درصد هم در مسیر قرمز و با بررسی کلی انجام شود اما در حال حاضر تنها 10 درصد از کالاها در مسیر سبز، 7 درصد در مسیر زرد و 83 درصد در مسیر قرمز قرار دارند و این باعث می‌شود فرایند ترخیص قدری با کندی انجام شود.

وی تاکید کرد: یکی از علت‌ها این است که سازمان‌های مختلف مجوز می‌خواهند که اگر فلان کالای خاص بخواهد وارد شود باید مجوز فلان دستگاه تخصصی را بگیرد، در حالی که در کشور سوئیس تنها 5 کشور کالاها مجوز لازم دارند و بقیه واردات آنها آزاد است و ما می‌خواهیم مجوزهای کالا قبل از اقدام به واردات کالا گرفته شود و گواهی‌های لازم اخذ شود.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد اینکه آیا از شرکت‌های خصوصی در امور تصدی‌گری و اجرایی گمرک استفاده می‌شود، گفت: مثلا بازرسی قبل از حمل کالا توسط شرکت‌های بازرسی کالایی انجام می‌شود و گمرک کار بازرسی آنها را قبول می‌کند و یا یکسری کارها مانند ارزیابی و یا حسابرسی بعد از ترخیص چون یک امر حاکمیتی است توسط خود گمرک انجام می‌شود، اما نصب دستگاه X-Ray یا اشعه ایکس کامیونی به بخش خصوصی واگذار شده است یا همه انبارها و باسکول‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و گمرک فقط کارهای حاکمیتی را انجام می‌دهد و همه امور حق‌العمل‌کاری هم توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود.

*تلاش برای بهتر کردن وضع معیشت کارمندان گمرک در مرز

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد اینکه کارمندان گمرک در مناطق مرزی با حداقل امکانات خدمت می‌کنند، چگونه می‌خواهید آنها را از فساد اقتصادی دور نگه دارید، گفت: کارمندان گمرک بیشترین تحصیل کرده‌های کشور هستند که در نقطه مرز حضور دارند مثلا در گمرک میلک، ماهی‌رود، دوغارون، اینچه‌برون، پرویزخان، باشماق، بیله‌سوار، سیف، سقز، خمیر، دیر، دلوار، پیشین، کهک، لطف‌آباد، باجگیران و سایر نقاط مرزی کشور حضور دارند که گاهی کارمند گمرک روزانه 200 کیلومتر از محل سکونت خود حرکت می‌کند تا به محل کار برسد و کار کارمندان گمرک در نقاط مرزی خدمت به اقتصاد و مردم کشور است.

وی افزود: صادرات، واردات، ترانزیت، گمرک مسافری، پیله‌وری و حفظ سلامت مردم از طریق کارمندان گمرک انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: کارمندان گمرک هم امنیت اقتصادی برای جامعه ایجاد می‌کنند و هم امنیت بهداشتی با نظارت‌هایی که بر واردات کالا انجام می‌دهند انجام می‌شود اما متاسفانه از نظر امکانات رفاهی وقتی خود را با سازمان‌های همجوار گمرک مقایسه می‌کنند، امکانات کمتری دارند و من تا حد امکان سعی می‌کنم، از نظر معاش به کارمندان گمرک در نقاط مرزی کمک کنم.

کرباسیان گفت: مثلا یک کارمند در گمرک از بیرجند تا میلک هر روز 200 کیلومتر حرکت می‌کند و عصر بعد از پایان کار همان مسیر را برمی‌گردد و من از همه کارمندان گمرک مرزی ممنون و متشکرم و به عنوان فردی هستم که می‌خواهم از شرمندگی زحمات آنها در بیایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین