کد خبر: ۲۳۰۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵

هیات‌های اقتصادی آلمان، هلند و اسپانیا در راه ایران

بعد از ورود هیات سرمایه گذاران فرانسوی به ایران، حالا خبر می رسد که هیات‌های اقتصادی و سرمایه گذاری از کشورهای آلمان، هلند و اسپانیا نیز برای سفر به ایران ابزار تمایل کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حضور هیات بیش از 100 نفره سرمایه‌گذاری فرانسوی در ایران را می‌توان نقطه عطفی در روابط ایران و اروپا در چند سال اخیر دانست.

هیاتی که نمایندگان شرکتهای بزرگ فرانسه نیز در آن حضور داشتند و اگرچه به گفته وزیر بازرگانی فرانسه هدف این هدف عقد قرارداد با طرف‌های ایرانی نبود اما فی نفسه حضور این تعداد نماینده از شرکتهای خارجی در ایران می تواند شروع خوبی برای آب شدن یخ های روابط ایران و اروپا باشد.

در چند وقت اخیر نیز سفرای برخی کشورهای اروپایی از جمله سوئد و هلند در دیدارهای خود با مقامات ارشد کشور نسبت به بهبود روابط اقتصادی ایران و اروپا ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

در همین حال یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد که هیات‌های اقتصادی و سرمایه گذاری دیگری از کشورهای آلمان، هلند و اسپانیا نیز برای سفر به ایران ابزار تمایل کرده‌اند.

وی تاکید کرد که این بار حضور فعالان اقتصادی اروپایی در ایران مانند گذشته تنها به دیدارهای تشریفاتی و برگزاری شوهای تبلیغاتی محدود نخواهد شد و قطعا ما به سمت بهبود روابط اقتصادی با اروپا گام بر می داریم.

آمارهای گمرک ایران حاکی از آن است که تشدید تحریم‌ها در چند سال گذشته آسیب زیادی به روابط تجاری ایران و اروپا وارد کرده است. در 9 ماهه امسال صادرات ایران به اروپا با افت 19.16 درصدی به 949 میلیون دلار رسید.

به نظر می رسد تحریم خرید محصولات پتروشیمی ایران از سوی اروپایی ها اصلی ترین دلیل کاهش صادرات کشورمان به این منطقه باشد. در این مدت روسیه بزرگترین بازار صادراتی ایران در اروپا بود.

از سوی دیگر در 9 ماهه امسال سوئیس بزرگترین صادرکننده کالا به ایران در بین کشورهای اروپایی بود. این در حالی است که واردات ایران از اروپا در همین مدت با کاهش 33.78 درصدی بالغ بر هفت میلیارد و 526 میلیون دلار شد.

به گزارش ایسنا، اصلی ترین دلیل کاهش واردات ایران از اروپا را می توان مشکلات ناشی از تحریم از جمله مشکلات مربوط به نقل و انتقالات پول از طریق سیستم بانکی و قطع سوئیفت و همچنین مشکلات به وجود آمده برای حمل کالا از طریق کشتیرانی دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین