کد خبر: ۲۳۰۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۹

ظریفیان: عذرخواهی رئیس‌جمهور موجب افزایش اقتدار وی شد

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: عذرخواهی رئیس‌جمهور از مردم موجب افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عذرخواهی رئیس‌جمهور از مردم بخاطر نواقص طرح توزیع سبد کالا، اظهار کرد: در بسیاری از نظام‌های سیاسی دنیا عذرخواهی مسئولان از مردم بخاطر اشتباهات صوررت گرفته، امری معمول و پسندیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: عذرخواهی رئیس‌جمهور نشان‌دهنده این است که وی قصد خدمت دارد و قدرت‌طلب نیست و معتقد است که قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری به معنای این نیست که اقدامات وی بهترین و بی‌نقص‌ترین اقدامات است.

این فعال سیاسی همچنین با بیان اینکه "مهمتر از عذرخواهی رئیس‌جمهور، نهادینه شدن این رفتار در بین مسئولان است"، خاطرنشان کرد: کارگزاران باید بدانند که همه در برنامه‌ریزی‌های خود دچار خطا می‌شوند، پس برای جبران این خطاها باید از مردم عذرخواهی کنند و همچنین با استفاده از کارشناسان و تجارب گذشته این خطاها را به حداقل برسانند.

ظریفیان در ادامه با اشاره به اینکه "مهمترین ویژگی قدرت، نه قدرت‌نمایی بلکه نمایش اقتدار است"، تصریح کرد: اقتدار به این معناست که مردم قلباً تصمیمات مسئولان را بپذیرند. وقتی رئیس‌جمهور از مردم عذرخواهی می‌کند، در واقع اقتدار خود را بیشتر می‌کند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "اعتماد به کارآمدی، تخصص، دلسوزی و پاکدستی مسئولان، مهمترین سرمایه اجتماعی است"، تاکید کرد: اگر سنت عذرخواهی توسط مسئولان رایج شود، اعتماد عمومی جلب می‌شود. اگر اعتماد عمومی بوجود آید، سرمایه عظیم مادی و معنوی پشتوانه مدیریت جامع خواهد شد. البته عذرخواهی باید با راهبردی عملی در جهت کاهش خطاها تکمیل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه "در تاریخ سیاسی ایران، همواره فاصله‌ای میان دولت و ملت وجود داشته است"، گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی، تلاش برای کاهش این فاصله است. هرچه فاصله دولت و ملت کمتر شود، توسعه پایدار سریعتر محقق می‌شود و به میزانی که این فاصله بیشتر شود، در استفاده از منابع مادی و معنوی دچار محدودیت می‌شویم.

ظریفیان در پایان با اشاره به اینکه "یکی از عواملی که اعتماد عمومی را جلب می‌کند، بازگویی خطاها در عرصه قدرت است"، افزود: تلاش برای اصلاح خطاها منجر به کم شدن فاصله دولت و ملت می‌شود و تأثیر خود را در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌گذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین