کد خبر: ۲۳۰۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲

دیدگاه اصغر فرهادی درباره فیلمسازی در ایران و اعتراض به فیلم‌های جشنواره

خیلی دلم می‌خواهد فیلم بعدی‌ام در ایران باشد ولی ناچارم فیلم بعدی‌ام را بیرون از ایران کار کنم/بعداز فضای سخت و بسته‌ای که وجود داشت؛ حالا شوق و شور جدیدی به سینما آمده/ترجیح می‌دهم راجع به فیلم‌های حاضر در جشنواره چیزی نشنوم زیرا موجب پیش‌داوری درباره آثار می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اصغر فرهادی با حضور در برج میلاد به تماشای فیلم خانه پدری نشست و بعد در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛ علاقه دارد فیلم بعدی‌اش را در ایران بسازد اما فعلا ناچار است در خارج از کشور فیلم بسازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهادی گفت: خیلی دلم می‌خواهد فیلم بعدی‌ام در ایران باشد اما قراردادی برای کارگردانی یک اثر سینمایی از قبل دارم که خارج از کشور است و تلاش من این است که بین شروع آن کار؛ در ایران فیلم بسازم که البته بعید است و ناچارم فیلم بعدی‌ام را بیرون از ایران کار کنم و بعد به ایران می‌آیم.

فرهادی ادامه داد: من در جشنواره نبودم و به دلیل گرفتاری‌های کاری فقط یک روز در بازار فیلم حضور یافتم که آنهم زمان کوتاهی را شامل می‌شد و در این مدت فقط توانستم خانه پدری را ببینم.

وی ادامه داد: حضور نسل‌های مختلف کارگردانی در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از ویژگی‌های این رویداد سینمایی است.

وی درباره فیلم‌های جشنواره گفت:ˈ ترجیح می‌دهم راجع به فیلم‌های حاضر در جشنواره چیزی نشنوم زیرا موجب پیش‌داوری درباره آثار می‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی درباره الی عنوان کرد: بعداز فضای سخت و بسته‌ای که وجود داشت؛ حالا شوق و شور جدیدی به سینما آمده و این حال و هوا بیشتر در نزد سینماگران دیده می‌شود اما در فیلم‌ها به دلیل اینکه در سال‌های اخیر ساخته شده؛ شاید این حس وجود نداشته باشد.

وی درباره شبیه بودن بعضی آثار جشنواره به فیلم‌های وی گفت: من آن فیلم‌ها را ندیدم اما نباید هر فیلمی که قصه‌گو است یا معما یا درام دارد را به این موضوع متهم کرد. من این آثار را ندیدم از این رو نمی‌توانم بگویم این آثار به فیلم‌هایم چقدر نزدیک است اما به نظرم این رویکرد پیش‌داروی و بی‌انصافی است.

وی درباره اعتراضات تماشاگران در برج میلاد به برخی فیلم‌ها از طریق سوت و کف زدن‌ها در زمان اکران گفت: ممکن است یک فیلم را در سالن تعداد زیادی دوست نداشته باشند اما تعداد اندکی آن را بپسندند که این رفتار‌ها موجب آزار این عده می‌شود. ممکن است همه افراد از یک فیلم متنفر باشند اما یک نفر یک فیلم را دوست داشته باشد از این رو بهتر است به آن یک نفر احترام بگذاریم.

فرهادی تاکید کرد: چه بسا وقتی که تماشاگر درحال خندیدن به فیلم است چند دقیقه بعد پاسخ خود را از فیلم دریافت کند. بهتر است حاضران اجازه بدهند وقتی فیلم به پایان رسید به آن اثر سینمایی بتازند هرچند انتظار نداریم که همه چیز گل و بلبل باشد.

کارگردان فیلم سینمایی گذشته ادامه داد: تاکنون در جشنواره‌های مختلف ندیدم فیلمی را به اصطلاح هو کنند. فیلمساز و گروهش در شرایط سخت کشور برای اولین نمایش اثرشان در جشنواره فیلم فجر ذوق و شوق دارند. در هیچ کجای دنیا در نمایش‌هایی که برای رسانه‌ها و منتقدان انجام می‌شود؛ گروه سازنده فیلم اجازه حضور ندارند و من تا به حال فیلم‌ام را با منتقدان ندیده‌ام.

وی تاکید کرد: حضور همزمان منتقدان و فیلمسازان در زمان نمایش یک اثر سینمایی موجب می‌شود که آنان دست و پای همدیگر را ببندند. امیدوارم در سال‌های بعد گروه سازنده فیلم، با منتقدان همزمان فیلم را نبینند و جلسه پرسش و پاسخ فیلم‌ها نیز چند روز بعد از نمایش آثار باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین