کد خبر: ۲۳۰۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰

نامزدهای نهایی بوکر عربی 2014 معرفی شدند

هیأت داوران جایزه ادبی بوکر در مرکز فرهنگی عمان، فهرست نهایی این دوره شامل دو رمان از عراق، دو رمان از مراکش و دو رمان دیگر از کشورهای مصر و سوریه را اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: هیأت داوران جایزه ادبی بوکر در بخش عربی که به ریاست «سعد البازعی» در انجمن فرهنگی پایتخت اردن برگزار شد، فهرست نهایی نامزدهای هفتمین دور این جایزه معتبر را در سال 2014 را اعلام کرد.

رمان برگزیده این دوره همزمان با آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی در تاریخ 29 آوریل از سوی این هیأت اعلام خواهد شد.

به گزارش شبکه الجزیره، از میان 16 رمانی که به این مرحله راه یافته بودند، دو رمان از عراق، دو رمان از مراکش و دو رمان از کشورهای مصر و سوریه به مرحله نهایی این مسابقه راه پیدا کردند.

«ابراهیم نصرالله» از اردن با رمان «لبه پرتگاه» از راه‌یابی به این مرحله بازماند.

آثار راه یافته به مرحله نهایی جایزه بوکر عربی عبارتند از: «هیچ چاقویی در آشپزخانه‌های این شهر نیست» نوشته خالد خلیفه (سوریه)، «فرانکشتاین در بغداد» نوشته احمد سعداوی (عراق)، «پرنده آبی کمیاب که با من اوج می‌گیرد» نوشته یوسف فاضل (مراکش)، «طشاری» نوشته انعام کجه جی (عراق)، «بیگانگی» نوشته عبدالرحیم حبیبی (مراکش) و «نیل آبی» نوشته احمد مراد (مصر).

در این فهرست نام افرادی به چشم می‌خورد که در سال‌های قبل نیز در میان نامزدهای نهایی جایزه بوکر عربی حضور داشتند، از جمله «خالد خلیفه» از سوریه که در سال 2008 با رمان «در مدح زشتی‌ها» و انعام کجه‌جی از عراق در سال 2009 با رمان «نوه‌ی آمریکایی» در میان نامزدها بودند.

سوژه اصلی این رمان‌ها، بحران‌های سیاسی و مشکلات اجتماعی حاصل از این شرایط است. رمان «هیچ چاقویی در آشپزخانه‌های این شهر نیست» که انعکاس از ترس‌ها، رنج‌ها و مرگ تدریجی انسان‌ها در جامعه‌ای خشن و ناامن است به صورت ویژه‌ای به شرایط زندگی مردم سوریه پرداخته است.

رمان «فرانکشتاین در بغداد» نیز از قربانیان بمب‌گذاری‌های عراق در بهار 2005 سخن می‌گوید و قهرمان این داستان جوانی به اسم هادی است که با کنار هم گذاشتن بقایای اجساد قربانیان یک جسد جدید را شکل می‌دهد. چیزی که مسوولان سیاسی عراق آن را (ایکس) و بقیه «فرانکشتاین» نامیدند تا به این وسیله از تروریست‌ها انتقام بگیرد.

رمان «پرنده آبی» نیز بخشی از تاریخ کشور مراکش را که به سال‌های بمباران هوایی مشهور است، روایت می‌کند.

رمان «طشاری» نیز به فاجعه فروپاشی خانواده‌های عراقی در سایه اشغال می‌پردازد، لفظ «طشاری» در لهجه عراقی به معنای «اسلحه شکاری» است.

به گزارش ایسنا، رمان «بیگانگی» به داستان یک دست‌نوشته می‌پردازد که ثابت می‌کند رمان مصری «نیل آبی» نیز به داستان یک مرکز نگهداری بیماران روانی در قاهره می‌پردازد که در آن از جنایتکاران جنگی نگه‌داری می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین