کد خبر: ۲۳۱۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
نوبخت مطرح کرد:

تاکید بر اولویت امنیت غذایی مردم در جلسه هیئت دولت

سخنگوی دولت گفت: در جلسه هیئت دولت امنیت غذایی مورد تاکید واقع شد و به عنوان سند قابل پیگیری و سیاست غیرقابل تغییر در سیاست‌های دولت تدبیر و امید خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، گفت:‌ این حضور حماسه دومی بود که بعد از 24 خرداد بود که توسط مردم در راستای مطالبه و انتظار رهبری صورت گرفت و نمادی از یکپارچگی ملی نیز بود.

وی تاکید کرد: این حماسه جایگاه قوی‌تری را برای خدمتگزاران و نمایندگان جمهوری اسلامی در مذاکرات فراهم می‌کند و انشاءالله عزتمندانه این مسیر طی خواهد شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در سال 93 اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد و با رشد مثبتی روبرو می‌شود؛ البته این موضوع در گزارشات مراجع بین‌‌المللی نیز آمده است.

نوبخت اضافه کرد: در جلسه هیئت دولت امنیت غذایی مورد تاکید واقع شد و به عنوان سند قابل پیگیری و سیاست غیرقابل تغییر در سیاست‌های دولت تدبیر و امید خواهد بود و باید از شکل‌های مختلف به امنیت غذایی مردممان تلاش جدی صورت گیرد.

وی افزود: بنده از آقای جنتی وزیر محترم ارشاد تقاضا کردم در نشست خبری امروز شرکت کنند.

نوبخت از وزیر ارشاد برای شرکت در این نشست‌خبری تشکر کرد و گفت: پاسخ خوب و مبسوطی به سوالات داشتید و از این رو از جنابعالی سپاسگزارم.

وی خطاب به خبرنگاران، گفت: من روز دوشنبه با شما جلسه‌ای داشتم و به سوالات پاسخ دادم و بنابراین اجازه دهید سوالات دیگر برای هفته آینده انباشته شود تا من به وضعیت سرماخوردگی شدید خودم بپردازم.

*به زودی گزارش کاملی از دستوالعمل رئیس‌جمهور مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام می‌شود

نوبخت وقتی با اصرار خبرنگاران برای طرح پرسش از وی روبرو شد، اظهار داشت: می‌دانید من برای شما احترام خاصی قائلم و بنابراین در خدمتتان هستم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه ما در این چند مدت شاهد کارشکنی کشورهای غربی بودیم و آیا تفاهم‌نامه‌ای و یا قراردادی با شرکت‌های خارجی و به خصوص اروپایی انجام خواهد شد یا نه؟ گفت: همان‌طور که می‌دانید برای انعقاد قراردادهای اقتصادی ما نیاز به مقدماتی داریم، اما شاهد حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران خارجی در داووس و ملاقات آنها با دکتر روحانی بودیم و بعضی از آنها هم به ایران آمدند. بنابراین امیدوارم با توجه به مذاکراتی که اتفاق افتاده بتوانیم در آینده نزدیک شاهد انعقاد قراردادهای اجرایی در حوزه اقتصادی باشیم.

*دولت مصمم است با مجلس درباره اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها توافق کند

نوبخت درباره اینکه رئیس‌جمهور پیرامون مبارزه با مفاسد اقتصادی دستورالعملی را صادر کرده بود و معاون اول رئیس‌جمهور نیز گزارش‌هایی را در این زمینه ارائه کرد، این گزارش‌ها حاوی چه مطالبی بود؟ خاطرنشان مرد: مهلت زمانی برای دستورالعمل رئیس‌جمهور تعیین شد که رعایت هم شد و تصمیماتی از سوی معاون اول به وی تقدیم شد و اقداماتی در دنباله آن صورت خواهد گرفت. چون این موضوع از پیشنهادهای معاون اول بود و این کار هم در حال انجام است و به زودی گزارشی کامل از این دستوالعمل و نتایج اجرای آن را به شما خواهم داد.

وی پاسخ به این پرسش که اگر شورای نگهبان از نفس هدفمندی یارانه‌ها ایراد بگیرد، دولت چگونه عمل خواهد کرد؟ افزود: دولت مصمم است با مجلس در خصوص اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی و ادامه اجرای این قانون توافق کند، چرا که معتقدیم در سایه این توافق است که کار بهتر پیش می‌رود.

سخنگوی دولت ادامه داد: مهلت اظهار نظرات شورای نگهبان رو به پایان است و دوشنبه نیز مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه می‌دهد. بنابراین خوشبین هستم که بتوانیم در خصوص مصوبه قانون بودجه 93 و تبصره 21 با اصلاحاتی به توافق برسیم تا آن را اجرا کنیم.

*اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در منافع ملی با یکدیگر یکپارچه هستند

نوبخت درباره اینکه آیا دولت از دستگیری چند نفر از افراد در راهپیمایی 22 بهمن خبر دارد؟ اظهار داشت: دستگاه‌های امنیتی در خصوص برقراری نظم در راهپیمایی طبق قانون مسئولیت دارند، ضمن اینکه گزارش مشخصی مبنی بر اینکه افرادی در راهپیمایی دستگیر شدند در هیئت وزیران مطرح نشد. البته باید در این خصوص اطلاعات بیشتری را گرفت.

وی در خصوص اینکه برخی از رسانه‌ها پیرامون سخنان دیروز رئیس‌جمهور مبنی بر آشتی ملی واکنش نشان دادند و گفتند مردم با هم قهر نیستند که آشتی کنند، افزود: در دوره امام(ره) و مقام معظم رهبری شاهد بوده و هستیم که به‌رغم فشار بدخواهان، انقلاب به خوبی اداره می‌شود.

سخنگوی دولت بر یکپارچگی ملی تاکید کرد و گفت: یکپارچگی به این معنا نیست که انواع سلایق نباشند. اصلاح‌طلبان واقعیت کشور هستند، کما اینکه اصولگرایان هم واقعیت کشورند و البته بین دو گفتمان تفاوت وجود دارد، اما در منافع ملی با یکدیگر یکپارچه هستند.

*دولت تلاش دارد از همه سلایق سیاسی استفاده کند


نوبخت ادامه داد: رئیس‌جمهور از جریان‌های متنوع دعوت کرد تا حضور داشته باشند و این دو جریان می‌توانند در حول خدمت‌رسانی به مردم مشارکت کنند که یک بخش آن قوه مجریه است.

*رئیس‌جمهور به دنبال وحدت است

وی با بیان اینکه ما تلاش‌مان این است تا از همه سلایق سیاسی استفاده کنیم، تاکید کرد: معنای آن این نیست که افراد نگرش‌های خود را کنار بگذارند. همه با هم می‌توانند فرصتی را برای خدمت به مردم داشته باشند و این چیزی است که آقای دکتر روحانی به دنبال آن است. از این رو رئیس‌جمهور به دنبال این نوع وحدت است.

*گزارش‌های رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی تایید کرده که نرخ تورم تقلیل پیدا کرده است

خبرنگاری از نوبخت سوال کرد که دولت در زمینه نرخ تورم از روش‌های سنتی استفاده می‌کند که وی در واکنش به این پرسش، تصریح کرد: برای این سوال استدلال بیاورید و قبول کنید که باید مهار و علل تورم را بشناسانیم و دولت از سیاست‌های اقتصادی و ریشه‌های آن استفاده کرد و  این موضوعی که شما گفته‌اید قابل تایید و قابل پذیرش نیست. آیا سیاست‌های 6 ماهه گذشته دولت موفق بود یا نه؟ آیا نرخ تورم نقطه به نقطه تقلیل پیدا نکرد؟ گزارش‌های رسمی این را می‌گوید و در مرکز آمار و بانک مرکزی هر دو گفته‌اند که نرخ تورم تقلیل پیدا کرده است. از این رو موفق بوده‌ایم.

*نرخ رشد قیمت‌ها کاهنده شده است


نوبخت با بیان اینکه از افزایش قیمت‌ها بی‌خبر نیستیم، تصریح کرد: نرخ رشد قیمت‌ها کاهنده شده و شما دلیل بیاورید که کدامیک از سیاست‌های پولی دولت ناکارآمد بوده است؟

وی در خصوص عدم استفاده از فروش اوراق مشارکت توضیح داد: منابع دولت در بودجه از 3 محور تامین می‌شود که خود درآمدها، فروش نفت و واگذاری و دارایی مالی این سه محور را تشکیل می‌دهند. در اصلاح قانون 92 هم نسبت به آنچه که در خود قانون بود رقم کاهنده شد.

سخنگوی دولت درباره اینکه گفته می‌شود برخی از اقلام در سبد کالا به مردم داده نمی‌شود، خاطر نشان کرد: آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر همکاری مشترک با وزارت صنعت مسئولیتی را عهده‌دار شده و گزارشی که ارسال کرده این موضوع را تایید نمی‌کرد، اما باز از آقای ربیعی سوال می‌کنم. بنا بر این است که سبد کالاها بر همین اساس اجرایی شود.

*تغییر و جابجایی نعمت‌زاده و نهاوندیان در دولت صحت ندارد

نوبخت در پاسخ به این پرسش که دولت برای افرادی که حقوق زیر 200 هزار تومان دریافت می‌کنند، چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته است؟ گفت: وزارت کار از طریق سازمان تامین اجتماعی پیگیری می‌کند و این موضوع را در دستور کار دارد.

*مصمم هستیم تسهیلات لازم برای دانشجویان در خارج از کشور فراهم شود

خبرنگاری از سخنگوی دولت پیرامون عدم انتخاب استاندار خراسان‌رضوی در جلسات هیئت دولت پرسید که نوبخت پاسخ داد: وزارت کشور در انتخاب استانداران حساس است و بنده به چند استانی که سفر کردم نمایندگان و مسئولان محترم استان همه از حسن انتخاب وزارت کشور در معرفی استانداران رضایت داشتند. انتخاب استاندار خراسان‌رضوی هم به تاخیر افتاده و انشاءالله به صورتی عمل می‌کنیم که همه به صورت نسبی رضایت داشته باشند.

وی در خصوص اینکه آیا تغییر و جابجایی نعمت‌زاده و نهاوندیان در دولت صحت دارد؟ گفت: صحت ندارد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که دانشجویان ایرانی خارج از کشور به خصوص در مالزی با مشکلاتی روبرو شدند و دولت چه برنامه‌ای برای رفع این مشکلات دارد؟ اظهار داشت: گزارش جدیدی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این خصوص در دولت نداشتیم، اما با این حال بنده در جلسه آینده از وزیر محترم علوم و بهداشت دعوت می‌کنم که بیایند و در این ارتباط صحبت کنند. ما مصمم هستیم تسهیلات لازم برای دانشجویان در خارج از کشور فراهم شود.

سخنگوی دولت با درخواست خبرنگاران مبنی بر حضور الهام امین‌زاده و گودرزی وزیر ورزش و جوانان در نشست‌خبری روبرو شد که خطاب به خبرنگاران، گفت: 4 نفر مطرح شدند که از بین آنها در جلسه آینده از دو نفر خواهش می‌کنم که بیایند.

*در بحث توزیع سبد کالا صمیمانه عذرخواهی کردیم/برخی از سبد کالا رضایت داشتند

وی درباره اینکه شکایت ترکیه از ایران به کجا انجامید و گزارش جدیدی از قرارداد گازی ایران و روسیه ارائه دهید؟ خاطرنشان کرد: از وزیر نفت هم دعوت می‌کنیم که با حضور در این نشست ریز اطلاعات را بیاورد و من هم سرماخوردگی‌ام بهتر می‌شود و با حال بهتری در خدمت شما خواهم بود.

نوبخت در خصوص اینکه برخی از نمایندگان از اهتمام دولت مبنی بر ازدواج سخن گفته بودند، گفت: شاید مشکل ازدواج برای آن نماینده حائز اهمیت بود. این موضوع نه در هیئت دولت صحبت شده و نه طرح شده و نه قابل طرح خواهد بود.

سخنگوی دولت درباره اینکه رئیس‌جمهور از دانشگاهیان خواسته بود که سکوت خود را بشکنند، با توجه به درخواست رئیس‌جمهور دولت چه برنامه‌ای دارد تا دانشگاهیان و دانشجویان به صورت جدی وارد بحث سیاسی شوند؟ گفت: رئیس‌جمهور از دانشگاهیان دعوت کرده بود که به جای دادن نامه سخن بگویند و همان‌طور که به صورت مکتوب سخن می‌گویند در دانشگاه حضوری فعال داشته باشند و از این رو دعوت وی درست است.

*دلیل نارضایتی‌ها از نحوه توزیع سبد کالا

وی با بیان اینکه اگر این افراد سکوت کنند افراد کم سوادتر سخن می‌گویند و صحبت‌های آنها هم مبتنی بر علم و آگاهی نیست، گفت: این صحبت‌ها فقط باعث می‌شود که محیط علمی به تنش کشیده شود و مناسب با محیط علمی هم نیست. ضمن اینکه رئیس‌جمهور وقتی با رسانه ملی صحبت کرد به مردم گفت از نقد و انتقاد استقبال می‌کنیم به همین جهت ما راه را برای ارائه نظرات نمی‌بندیم، بلکه از آن استقبال و تشویق می‌کنیم.

نوبخت تاکید کرد: در همین توزیع سبد کالا ما صمیمانه عذرخواهی کردیم البته برخی از سبد کالا رضایت داشتند.

به گزارش تسنیم، سخنگوی دولت در پایان گفت: نارضایتی‌ها هم به این دلیل است که بانک اطلاعاتی از دقت کافی برخوردار نیست و البته دولت راستگویان موظف است که به راستی با مردم صحبت کند و هرگاه اشتباهی پیش آمده با کمال صداقت عذرخواهی می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین