کد خبر: ۲۳۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸

نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره سوریه

شورای امنیت عصر پنجشنبه نشستی در خصوص بحران انسانی در سوریه برگزار کرد. منابع دیپلماتیک در نیویورک می‌گویند که این شورا در تلاش است تا قطعنامه‌ای را با توافق روسیه و غرب درباره بحران مذکور صادر کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به دنبال ارائه پیش نویس دو قطعنامه درباره بحران انسانی در سوریه از سوی آمریکا و متحدانش از یک سو و روسیه از سوی دیگر، شورای امنیت روز پنج شنبه نشستی را و با موضوع وضعیت انسانی در سوریه برگزارکرد.

والری آموس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل گزارش جامعی را به اعضای شورای امنیت ارائه کرد و به خبرنگاران گفت: ادامه نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی و هدف قرار دادن غیرنظامیان در جریان درگیری‌های سوریه امری غیر قابل قبول است که به شکل روزانه از طرف دو طرف درگیر در سوریه تکرار می‌شود.

وی افزود: در طول چهار ماه گذشته شاهد آن بودیم که خشونت‌ها در سوریه به اوج خود رسیده و این در حالی است که شورای امنیت در بیانیه‌ای خواهان حمایت از غیرنظامی‌ها و فراهم آوردن شرایطی برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها شده است.

وی با اشاره به قطعنامه‌های پیشنهادی به شورای امنیت ضمن تاکید بر لزوم افزایش فعالیت‌ها در راستای کمک به غیرنظامیان در سوریه گفت: اگر ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ به حل بحران انسانی کمک نکند دیگر آن را پیگیری نخواهیم کرد و باید به مسائل دیگری روی آورد.

از سوی دیگر ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز پس از این نشست به خبرنگاران گفت: در جریان اولین گفت‌وگوها میان اعضاء در نشست دریافتیم که امکان ادغام دو طرح ارائه شده از سوی مسکو و واشنگتن وجود دارد.

وی تصریح کرد: پیرامون برخی مسائل موجود در پیش‌نویس مشترک نیازمند بحث و تبادل نظر بیشتری در این خصوص هستیم.

چورکین با بیان اینکه مواضع موجود میان اعضاء شورا از هم دور نیست تاکید کرد: شرایط مناسبی برای تصویب قطعنامه وجود دارد چرا که اعضاء شورای امنیت با طرح هوشمندانه‌ روسیه در خصوص تروریسم موافق هستند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این خصوص به خبرنگاران گفت: قطعنامه‌ای که تصویب می‌شود باید تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وی با اشاره به خطراتی که در زمینه صدور قطعنامه در خصوص وضعیت انسانی در سوریه وجود دارد گفت: عدم رسیدن به توافق، بهتر از رسیدن به توافق بد و صدور قطعنامه‌ای نامناسب است.

منابع دیپلماتیک سازمان ملل اعلام کردند که روسیه با تغییر موضع خود پیش نویس قطعنامه‌ای را در خصوص بهبود وضعیت انسانی در سوریه به شورای امنیت ارائه کرده و امیدوار است که این طرح با طرح غربی - عربی که مسکو پیشتر تهدید کرده بود آن را وتو خواهد کرد، ادغام شود.

این در حالی است که یک منابع مذکور طرح روسیه را بسیار ضعیف توصیف کرده و طرح را شامل همان مواردی می‌دانند که در طرح غربی - ‌عربی مطرح شده است.

در طرح غربی ‌- عربی مجازات‌هایی برای اشخاص و گروه‌هایی که در راه رسیدن کمک‌های انسانی به غیرنظامیان مانع تراشی می‌کنند، در نظر گرفته شده است که درصورت اجرا نشدن قطعنامه شورای امنیت ظرف 15 روز از تصویب آن، به اجرا گذاشته می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین