کد خبر: ۲۳۱۶۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵

سخنگویان وزارت خارجه آمریکا چه کسانی هستند و چه مواضعی دارند؟

جن پساکی، ماری هارف و آلن ایر 3 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هستند که علاوه بر کارنی سخنگوی کاخ سفید مواضع رسمی وزارت خارجه آمریکا را در بخش های مختلف بیان می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رضا الیاسی: به طور طبیعی در فضای سیاسی هر دستگاه و نهاد داخلی و بین المللی برای بیان مواضع خود درباره مسائل مختلف از فرد و یا افرادی به عنوان سخنگو استفاده می کند و این سخنگو به تناوب به بیان مواضع دستگاه مربوط درباره مهم ترین مسائل سیاسی می پردازد.

در سال های اخیر مقامات آمریکایی درباره جمهوری اسلامی ایران مواضع گوناگونی را مطرح کرده اند و عمده این مواضع نیز از طریق سخنگوهای سازمان های مختلف آمریکایی مطرح شده است.

به طور مثال در سال های اخیر اعلام مواضع رسمی کاخ سفید بر عهده جی کارنی است که سومین سخنگوی کاخ سفید از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما است و کارنی پیشتر رئیس دفتر مجله تایم در واشنگتون بود.

کارنی 49 ساله که مدرک لیسانس خود را در حوزه پژوهشهای روسیه و اروپای شرقی از دانشگاه ییل گرفته است در طول سال های اخیر مواضع مختلفی را درباره مسائل مختلف ایران از جمله موضوع هسته ای اتخاذ کرده و از کارنی به عنوان بیان کننده اصلی مواضع آمریکا در مقابل ایران یاد می شود.

کارنی در ماه های اخیر بارها درباره پرونده هسته ای ایران سخن گفته است. کارنی در آخرین اظهارنظر خود درباره پرونده هسته ای ایران با تاکید بر این که به تعهدات‌مان در راستای کاستن از تحریم‌ها علیه ایران عمل می‌کنیم، مدعی شده است که ایران در توافق نهایی باید بخش مهمی از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

علاوه بر کارنی که مسئول اصلی اعلام مواضع رسمی کاخ سفید درباره مسائل مختلف است وزارت امور خارجه آمریکا نیز سخنگوهایی دارد که آنها نیز در موارد مختلف برنامه ها و مواضع آمریکا درباره مسائل مختلف را اعلام می کنند.

جن پساکی، ماری هارف و آلن ایر 3 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هستند که علاوه بر کارنی سخنگوی کاخ سفید مواضع رسمی وزارت خارجه آمریکا را در بخش های مختلف بیان می کنند.

.

الن  ایر سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا است و نخستین فردی است که به این پست منصوب شده‌ و سابقه «ریاست دفتر ایران در کنسولگری ایالات متحده در دبی» را نیز دارد.

ایر با وجود این که هرگز ایران را ندیده‌است،با فرهنگ ایران آشنایی دارد و انگشتر عقیق به دست می‌کند و خود را یک «ایران‌دوست» می‌نامد و در سخنان خود همواره تلاش می کند حس ایران دوستانه خود را نشان دهد.

آلن لایسون مدیر اجرایی شورای اطلاعات ملی و دفتر تحقیقات کنگره در حوزه مسائل ایران درباره آل ایر می گوید انتصاب وی به عنوان سخنگوی مطبوعاتی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا افق تازه‌ای را فراروی روابط تهران - واشنگتن می‌گشاید که سالهاست رو به سردی گرائیده است. فقدان ارتباط یا ناتوانی در برقراری ارتباط در سطوح رسمی به معنای آن است که دیپلمات های آمریکا اغلب قادر به درک عناصر قدرت و سیاست در داخل ایران نیستند. بدون داشتن اطلاعات کافی و تحلیل مناسب، سیاستگذاران آمریکا نمی‌توانند تلاش های خود را برای تعامل با ایران در راستای یک ارتباط همکاری‌جویانه یا فشار بر تهران جهت مرتفع ساختن انتظارات جامعه بین‌المللی در رابطه با برنامه هسته‌ای و دیگر مسائل مورد اختلاف در مسیر صحیح هدایت کنند.

بر همین اساس و با نگاهی به اظهارنظرهای آلن ایر درباره ایران متوجه خواهیم شد که سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا بیشتر به دنبال برقراری ارتباط دوستانه با ایران است و کمتر درباره مواضع آمریکا درباره مسائلی همچون گزینه نظامی علیه ایران اظهارنظر می کند.

آلن ایر در یکی از آخرین اقدامات خود در پیامی فیسبوکی، درگذشت مادر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را به وی تسلیت گفته است.

.

ماری هارف یکی دیگر از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا است که مواضع وی درباره ایران در مقایسه با آلن ایر تا حدودی جدی تر بوده و در اظهارنظرهای ماری هارف کمتر شاهد تعارف هستیم. هارف در آخرین اظهارنظر خود درباره ایران گفته است من پیش‌بینی نمی‌کنم که ما بلافاصله دست به اقدام نظامی بزنیم. این یک اظهارنظر کلی است که یعنی اگر ما نتوانیم در عرض شش ماه یا یک سال یا هرزمانی این مسأله را به صورت دیپلماتیک حل کنیم، به حل آن متعهد هستیم و این امر شامل اقدامات نه چندان پایدارتر و پرخطرتر خواهد بود.

هارف در پاسخ به این سوال روزنامه اورشلیم پست مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا در صورت موفق نشدن دیپلماسی برای رسیدن به یک راه‌حل جامع در چارچوب مدت زمان مورد توافق جنگ یا تحریم‌های بیشتر را درنظر خواهد گرفت یا خیر گفته است من نمی‌گویم که اگر در عرض شش ماه به یک توافق دست نیابیم، به جنگ با آنها می‌رویم. به طورکلی گزینه جایگزین حل این مساله از طریق دیپلماتیک، حل آن از طریق ابزار دیگر است. تعداد محدودی سناریو از این مساله حاصل می‌شود:‌ما یا آن را به صورت دیپلماتیک حل می‌کنیم یا روش متفاوتی را برای حل آن اتخاذ می‌کنیم. منطق حکم می‌کند که یک روش متفاوت می‌تواند شامل اقدام نظامی باشد.

ماری هارف در مقایسه با جن پساکی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت بیشتری درباره تحولات منطقه دارد به طوری که در مذاکرات ایران  گروه 1+5 در ژنو حضور داشت و همچنین اخیرا درباره حضور ایران در مذاکرات ژنو 2 درباره حل مسائل سوریه اظهارنظرهای مختلفی را مطرح کرده بود.

.

جن پساکی 34 ساله دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا است که مسئول سابق دفتر مطبوعاتی کاخ سفید و منشی مطبوعاتی کمپین تبلیغاتی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات 2012 بوده است و در فروردین سال 92 جانشین ویکتوریا نولاند سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا شده است.

از اظهارنظرهای جن پساکی اینگونه برداشت می شود که وی در اعلام مواضع وزارت خارجه آمریکا در مقایسه با سایر سخنگوها از جدیت بالاتری برخوردار است و البته در مسائل اروپا نیز فعالیت بیشتری دارد اما از اظهارنظر درباره مسائل مربوط با ایران نیز غافل نمی شود.

پساکی که پیش از توافق ژنو اعلام کرده بود ما قاطعانه معتقدیم که استراتژی تحریم‌ها و استراتژی مذاکرات باید با هم مرتبط و هماهنگ باشند و تحریم‌ها در واقع ابزاری در خدمت مذاکرات است. اگر مذاکرات مثبت باشد حذف محدود، هدفمند و قابل بازگشت تحریم‌های اقتصادی بکار گرفته خواهد شد، پس از اجرایی شدن توافق ژنو گفته است آغاز اجرای توافق مقدماتی، راه را برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای با ایران هموار می‌کند.

وی همچنین درباره موضوع سوریه نیز در اظهارنظری اعلام کرده است دیگر می‌توان بر فرآیند انتقال قدرت سوریه متمرکز شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین