کد خبر: ۲۳۱۷۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹

درآمدهای میلیونی صدا و سیما از تبلیغات پزشکی غیرمجاز

رییس انجمن روماتولوژی ایران ضمن انتقاد شدید از هجمه‌های اخیر رسانه ملی به جامعه پزشکی، گفت: صدا و سیما جهت کسب درآمد، در یک برنامه خاص از برخی پزشکان پول می‌گیرد و آنها را دعوت می‌کند. این درحالیست که هرنوع تبلیغ پزشکی بدون مجوز نظام پزشکی خلاف قانون است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر احمدرضا جمشیدی در نشستی خبری ضمن انتقاد شدید از هجمه‌های اخیر رسانه‌های ملی به جامعه پزشکی، گفت: دغدغه کلی جامعه پزشکی حفظ سلامت مردم است. سوال آن است که سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در چند سال اخیر، در جهت سلامت مردم حرکت کرده است.

وی با انتقاد از به تصویر کشیدن برخی صحنه‌های غیرواقعی در سریال‌های تلویزیونی هنگام مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، گفت: مشاهده می‌شود که برخی فیلم‌های تلویزیونی مجروح تصادفی به بیمارستان دولتی مراجعه کرده اما بیمارستان تا زمان واریز پول از پذیرش آن مصدوم خودداری کرده‌اند. سوال آن است که در کدام بیمارستان دولتی این اتفاق می‌افتد. یک مورد آن را به ما نشان دهند. به تصویر کشیدن چنین تصاویری در شرایطی است که بر اساس قانون، هزینه درمان مجروحان تصادفی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است. در بیمارستان‌های خصوصی نیز اقدامات اولیه برای این دسته از بیماران انجام و تنها در صورت نیاز به اقدامات اختصاصی هزینه‌های مربوطه از بیمار اخذ می‌شود.

جمشیدی در این باره افزود: کدام برنامه طنز رادیو – تلویزیونی (برنامه صبح جمعه با شما، خنده بازار و ...) وجود دارد که به جامعه پزشکی حمله نشود. 20:30 اگر سوژه‌ای برای مطرح کردن نداشته باشد به سراغ پزشکان می‌رود. در کجای دنیا رسم است که در مطب پزشک دوربین مخفی کار گذارند؟ کجای دنیا پزشکی که هنوز جرمش اثبات نشده را "هو" می‌کنند؟

وی مشکلات درمان در بخش دولتی را یادآور شد و گفت: در بخش درمان، دغدغه ما بخش دولتی است. به دلیل تعرفه‌های غیرواقعی و عدم پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌ها، بیمارستان‌ها در تامین نیازهای اولیه‌شان درمانده‌اند؛ به طوری که حتی در تامین هزینه‌های ملحفه‌ها هم ناتوانند و ملحفه‌ها نخ نما شده‌اند. معضلات درمان مردم این چنین مواردی است. اما متاسفانه به جای ریشه یابی این مسایل، حملات متوجه جامعه پزشکی است.

جمشیدی دستاوردهای پزشکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: چرا هر جا که می‌خواهند "پز" بدهند، از افتخارات جامعه پزشکی صحبت می‌کنند و در مقابل هر جا هم که به چالش برمی‌خورند به جامعه پزشکی حمله می‌کنند.

وی در پاسخ به انتقاداتی در زمینه تعرفه‌های پزشکی بویژه در بخش خصوصی، گفت: سه سال است که تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی با نظام پزشکی نیست. سوال این است که آیا بیمه‌ها همین تعرفه‌های دولتی که خودشان تعیین کرده‌اند را پرداخته‌اند. بیمارستان‌های دولتی حدود 10 ماه از بیمه‌ها طلبکارند و این در شرایطی است که این بیمارستان‌ها در تامین هزینه‌هایشان مانده‌اند.

رییس انجمن روماتولوژی ایران ادامه داد: وقتی فردی نتواند کار خود را به درستی انجام دهد به فرافکنی روی می‌آورد. جامعه پزشکی به خوبی کار خود را انجام داده و پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم به طوری که اکنون تقریبا بابت مسایل درمانی از اعزام بیمار به خارج از کشور بی‌نیازیم و در سال گذشته کمتر از 10 بیمار جهت درمان به خارج از کشور اعزام شدند. نخستین نتیجه این فرافکنی‌های صدا و سیما متوجه مردم و اعتماد مردم به جامعه پزشکی خواهد بود.

وی اعتماد مردم به جامعه پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیماران در مراجعه به پزشک حتی خصوصی‌ترین مسایل‌شان را با پزشک درمیان می‌گذارند. این چنین فرافکنی‌هایی اعتماد مردم به پزشکان را خدشه‌دار می‌کند. از طرف دیگر اعتماد به نفس پزشکان را کاهش می‌دهد به طوری که جراح حتی برای یک جراحی کوچک دچار مشکل می‌شود و بی‌تردید این امر هزینه‌های درمان را افزایش می‌دهد.

جمشیدی با انتقاد از انتشار اسامی برخی پزشکان به عنوان پزشکان زیرمیزی‌ بگیر از سوی برخی سایت‌ها و رسانه‌ها، افزود: در کدام قشر از جامعه تخلف وجود ندارد؟ تخلف در جامعه پزشکی را منکر نمی‌شویم. اما 5 نفر از این 14 اسمی که منتشر کردند اصلا ایران نیستند و 2 – 3 نفرشان هم کار طبابت نمی‌کنند.

وی تکلیف قانونی شورای عالی بیمه مبنی بر واقعی کردن تعرفه‌های تشخیصی – درمانی را یادآور شد و گفت: بررسی انجام شده در حدود پنج سال گذشته نشان داد که تعرفه ویزیت پزشک عمومی در افغانستان 12 هزار تومان بود این درحالیست که همین تعرفه در ایران 4 هزار تومان لحاظ شده بود.

وی شیوه‌های درآمدزایی صدا و سیما را مورد اشاره قرار داد و گفت: صدا و سیما در یک برنامه خاص از برخی پزشکان پول می‌گیرد و آنها را دعوت می‌کند. این درحالیست که برخی از این پزشکان دعوتی صدا و سیما پرونده‌های سنگین در نظام پزشکی دارند و رسانه ملی برای دعوت از پزشکان هیچ نظرخواهی از نظام پزشکی و انجمن‌های علمی تخصصی نمی‌کند. همین برنامه به خود من زنگ زده و عنوان کرد که 10 میلیون تومان بده و 20 دقیقه هر چه می‌خواهی بگو. آیا این تبلیغ نیست. از طرف دیگر بر اساس قانون، هر نوع تبلیغ پزشکی ممنوع است و تنها با مجوزه سازمان نظام پزشکی شدنی است. تبلیغ برای پزشک در رسانه‌های عمومی تخلف است.

به گزارش ایسنا، رییس انجمن روماتولوژی در پایان گفت: تحریک مردم علیه جامعه پزشکی در نهایت دودش به چشم مردم و سلامت آنها خواهد رفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین