کد خبر: ۲۳۱۷۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني:

الجزاير در تاريخ ،كشوري ميانه‌رو شناخته مي‌شود

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، صبح امروز در ديدار رئيس مجلس ملي الجزاير، با اشاره به سوابق مبارزاتي مردم آن كشور عليه استعمارگران، گفت: وجه اشتراك مردم ايران و الجزاير در مبارزات، علاوه بر‌محتواي اسلامي و‌آزاديخواهي، استفاده از مساجد به عنوان پايگاه مردمي بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر جايگاه احترام آميز مردم انقلابي الجزاير نزد كشورهاي اسلامي و ملل ستم ديده، گفت: الجزاير در تاريخ به عنوان كشوري ميانه رو و عاقل شناخته مي‌شود.

به گزارش آفتاب، ايشان با يادآوري خاطرات سفر خويش به الجزاير در اوّلين سالهاي پس از پيروزي انقلاب كه به عنوان رئيس مجلس شوراي اسلامي انجام شده بود، افزود: اگرچه هميشه داراي مواضع مشترك در مسايل سياسي بوديم، ولي همكاري‌هاي اقتصادي، علمي و فرهنگي دو كشور گسترش معقول نيافت و اميدواريم در شرايط فعلي، روابط گذشته، با بهبود در آينده، جبران شود.

آيت الله هاشمي رفسنجاني، در پاسخ به ابراز نگراني‌هاي رئيس مجلس الجزاير از شرايط كشورهاي اسلامي گفت: درگيري‌هاي داخلي در كشورهاي اسلامي، باعث شد كه مسلمانان از مسئله اصلي جهان اسلام يعني فلسطين، غافل شوند و خيال اسرائيل راحت شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با ابراز خرسندي از اجلاس روساي مجالس كشورهاي اسلامي، اظهار اميدواري كرد كه با بحث‌هاي جديد و تصميمات جدّي نگذاريم كشورهاي اسلامي در آسيا و آفريقا پايگاه تروريست شوند كه كارشان افكندن بذر تفرقه بين مسلمانان و خوش خدمتي به دشمنان اسلام است.

ايشان با تسليت كشته شدن گروهي از مردم الجزاير در سقوط هواپيماي نظامي و آرزوي موفقيت مردم آن كشور در انتخابات پيش رو، در پاسخ به سخنان رئيس مجلس الجزاير در مورد انرژي هسته‌اي و توافقات ژنو، گفت: براساس تفكرات مردم ، قدم اوّل را برداشتيم و از غربي‌ها و آمريكا انتظار داريم، تحت تأثير تبليغات اسرائيلي‌ها قرار نگيرند و اين حركت به نهايت خوبي برسد.

آقاي محمد ولدخليفه نيز با بيان چرايي و چگونگي سفرش به ايران، گفت: براي تقويت روابط ايران و الجزاير و رسيدن به نتايج مثبت در اجلاس روساي مجالس كشورهاي مسلمان، تلاش مي‌كنيم.

رئيس مجلس ملي الجزاير، امنيت و آسايش را ضرورت امروز ملت‌هاي مسلمان دانست و گفت: دولت ها و ملت هاي مسلمان بايد نسبت به توسعه كشورهاي خود و برخورداري از مواهب الهي تلاش كنند.

وي با ابراز نگراني از اوضاع نابسامان بعضي از كشورهاي اسلامي گفت: اختلاف نظرها را مي‌پسنديم، ولي آنچه اين روزها در كشورهاي اسلامي مي‌بينيم، تنازعات خونين بين مسلمانان تندرو و افراطي است كه براساس افكار اسلامي و انساني پسنديده نيست.

وي با اعلام وجود 27 حزب در مجلس الجزاير، گفت: در روند دمكراسي مخالفت‌ها هم طبيعي و هم مصلحت عمومي جوامع است.

آقاي محمدولد خليفه در ادامه سخنان خويش برخورداري از مواهب صلح آميز انرژي هسته‌اي را حق همه مردم جهان دانست و گفت: غربي‌ها نگران شكستن انحصار دانش هسته‌اي هستند و وقتي مي‌شنوند دانشمندان ايراني پيشرفت كرده‌اند، هياهو مي‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین