کد خبر: ۲۳۱۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹

شکایت بانک ملت از دولت انگلیس: 4 میلیارد دلار غرامت می خواهیم

براساس شکایت تنظیم شده در دادگاه عالی لندن، بانک ملت خواستار جبران خسارت برای ضرر مالی قابل توجه و آسیب دیدن اعتبار بانک به دلیل تحریم‌هایی است که دولت انگلیس در سال 2009 به بهانه کمک به تامین مالی برنامه هسته‌ای علیه این بانک تحمیل کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بر اساس گزارش رویترز، این بانک در شکایت خود به لابی دولت انگلیس با مقامات دیگر برای اعمال تحریم‌های مشابه اشاره کرده که موجب تداوم از دست رفتن کسب و کار سودآور، مشتریان، روابط بانکی و خدمات تجاری برای بانک ملت شده است.

ساروش زایوالا، وکیل بانک ملت به رویترز گفت: این بانک به هیچ وجه نمی‌خواهد تلافی جو باشد بلکه تنها خواهان عدالت است.

اما سخنگوی وزارت خزانه داری انگلیس به دلیل جریان داشتن این پرونده، حاضر به اظهارنظر در این باره نشد.

دادگاه عالی انگلیس ژوئن سال گذشته در حکم خود تصمیم دولت انگلیس در تحریم بانک ملت را اشتباه و بر مبنای تصورات عاری از حقیقت خوانده بود که بر دلایل منطقی استوار نیستند و در این راستا دستورالعمل وزارت خزانه داری این کشور را غیرمنطقی و بی‌تناسب عنوان کرده بود اما فعالیت این بانک همچنان ممنوع است و دولت انگلیس از رفع این ممنوعیت امتناع می‌کند.

بانک ملت همچنین در مرافعه حقوقی در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا برنده شد که تحریم‌ها را به دلیل اینکه دولت‌های اتحادیه اروپا نتوانستند اطلاعات کافی برای اثبات ادعایشان در مورد مشارکت این بانک در برنامه هسته ای ایران فراهم کنند، نقض کرد.

دولت‌های اتحادیه اروپا برای این حکم درخواست تجدیدنظر کرده اند که در دادگاه عدالت اروپایی در حال بررسی است. با اینهمه فعالیت‌های اروپایی بانک ملت همچنان تعطیل باقی مانده و دارایی‌های این بانک تا زمان بررسی درخواست تجدیدنظر مسدود باقی می‌ماند.

زایوالا در ژانویه اظهار کرده بود که شماری از شرکت‌های ایرانی در حال مطرح کردن شکایت بوده و نهادهای دولتی نیز اقدامات حقوقی را در پیش گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه ایران همواره بر صلح آمیز بودن اهداف برنامه هسته ای خود تاکید داشته اما دولت‌های غربی اقدامات گسترده‌ای علیه شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی انجام داده و به مسدود کردن دارایی‌های آنها و جلوگیری از فعالیت و تجارت آنها با بانک‌های غربی پرداخته اند. برخی از این تحریم‌ها در حال حاضر تحت توافق هسته ای که نوامبر گذشته میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد، به مدت شش ماه به حال تعلیق درآمده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین