کد خبر: ۲۳۱۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸

رانندگان خواب آلوده شناسایی می‌شوند

رییس مرکز اختلالات خواب شغلی با بیان اینکه تفاهمنامه همکاری مشترک بین مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی بهارلو و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به امضا رسیده، از آغاز تحقیقات برای شناسایی رانندگان خواب آلوده و در معرض خطر تصادف خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «خسرو صادق نیت» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه امضای این تفاهمنامه با هدف کاهش تصادفات جاده ای صورت پذیرفته، افزود: ثابت شده که فعالیت در ساعات اوج خواب یعنی نیمه شب یا ابتلا به بیماری های خواب، از مهمترین علل تصادفات مرگبار به شمار می روند.

وی از اختلال وقفه تنفسی حین خواب به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های رانندگان حرفه ای نام برد و گفت: ابتلا به نوع متوسط و شدید این بیماری با علامت خر و پف بین رانندگان حرفه ای، احتمال تصادف مرگبار را تا 10 برابر افزایش می دهد.

صادق نیت که ریاست بیمارستان بهارلو را نیز برعهده دارد، خاطرنشان کرد: این بیماری بویژه بین رانندگان بالای 40 سال بویژه رانندگان چاق شایع است.

وی، از بیماری «نارکولپسی» به عنوان دیگر اختلالات شایع خواب بین رانندگان نام برد و گفت: این بیماری تا 20 برابر، احتمال خطر تصادف مرگبار را افزایش می دهد.

رییس مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی یادآور شد: با عقد تفاهمنامه بین این مرکز و ناجا می خواهیم عوامل انسانی که باعث تصادفات مرگبار می شوند را در مراحل مختلف و با اجرای تحقیقات، پژوهش ها و آموزش ها، شناسایی و برای آنان برنامه های لازم را طراحی کنیم.

صادق نیت گفت: شناسایی رانندگان خواب آلوده در معاینات منظم و دوره ای آنان صورت می گیرد و در صورت ابتلا به اختلالات خواب به مراکز درمانی ارجاع می شوند.

وی تاکید کرد: می خواهیم در تحقیقات خود به این نتیجه دست یابیم که اختلالات خواب شغلی بین رانندگان چقدر شیوع دارد و تا چه اندازه در تصادف می تواند موثر باشد؛ چه اقدامات پیشگیرانه ای باید انجام شود و چگونه قبل از تصادف به تشخیص زودهنگام این اختلالات دست یابیم.

تفاهمنامه همکاری مشترک بین مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی بهارلو و ناجا شامل همکاری مشترک در برگزاری میزگردها، سخنرانی ها و همایش های علمی - پژوهشی، همکاری در زمینه اطلاع رسانی درباره موضوعات علمی، پژوهشی طرفین، همکاری در زمینه انتشار نشریه های علمی - تحقیقاتی مشترک و فراهم کردن امکان استفاده از آزمایشگاه ها و تجهیزات مرتبط برای محققین طرفین است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین