کد خبر: ۲۳۱۹۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹

اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه درجمع خبرنگاران داخلی وخارجی

آنچه که مسلم است پیشرفت هایی در همکاری ها و ارتباطات ایران و آژانس حاصل شده که دو طرف خشنودی خود را از این توافق ها و رویکرد جدید که در همکاری ها ایجاد شده اعلام کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه (1392/11/29) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت امور خارجه،سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با تاکید بر موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر انجام مذاکرات با گروه 1+5 تنها در چارچوب موضوعات هسته ای گفت: مباحث نظامی جایگاهی در مذاکرات هسته ای ندارد.

افخم در پاسخ به سوالی در خصوص القائات مقامات امریکایی در خصوص موضوع مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، گفت: مباحث نظامی ارتباطی با موضوع هسته ای نداشته و جایگاهی در مذاکرات هسته ای ندارد.

وی تصریح کرد: اینکه برخی به دنبال القا این موضوع در مذاکرات هسته ای هستند از نظر ما مردود است زیرا چارچوب مذاکرات تنها موضوعات هسته ای است و تیم مذاکره کننده ایران نیز این برنامه را با حساسیت و پافشاری ادامه می دهند.

افخم با اشاره به فراهم آمدن زمینه هایی برای مذاکرات، گفت: گام های متعددی در پیش رو داریم؛ گام اول برای این مرحله جدید، تنظیم چارچوب مذاکرات و ساز و کارهایی برای گفت و گو ها و توافق ها مورد نظر دو طرف است، لذا این مسیر، طولانی، دشوار و پیچیده است که باید با دقت طی شود و با هوشیاری لازم این موضوع در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از اینکه در این دور یا دور بعدی منتظر نتیجه و توافقی باشیم، طبعا این چنین نیست و قطعا امروز گروه مذاکره کننده ما و 1+5 در خصوص تنظیم چارچوب های مذاکراتی گفت و گو ها را آغاز خواهند کرد.

افخم اظهار امیدواری کرد این مذاکرات به تدریج که طی می شود و قطعا دوره های متعددی خواهد داشت تا به توافقی برسد به نتایج مورد نظر ما برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفت بند توافقی بین جمهوری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در پیرامون دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی که در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد در مورد جزییات این بندها گفت و گو خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آنچه که مسلم است پیشرفت هایی در همکاری ها و ارتباطات ایران و آژانس حاصل شده که دو طرف خشنودی خود را از این توافق ها و رویکرد جدید که در همکاری ها ایجاد شده اعلام کرده است.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان درباره موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات اخیر بوسنی و هرزگوین و ناآرامی های این کشور، گفت: ما نگرانی های خود را از وقوع ناآرامی ها در این کشور اعلام کرده ایم و امیدواریم به خواست مشروع مردم بوسنی و هرزگوین احترام گذاشته شود و از طریق مسالمت آمیز وقایع این کشور پیگیری و حل و فصل شود.

افخم خاطر نشان کرد: خشونت نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه به بحرانی شدن شرایط می انجامد و حتی ممکن است این خشونت ها به بی ثباتی و ناامنی وسیع تر منجر شود.

وی اضافه کرد: ضمن احترام به همه قومیت ها در بوسنی حمایت خود را از استقلال و تمامیت ارضی این کشور اعلام می کنیم و امیدواریم رهبران بادرایت بوسنی وهرزگوین پاسخگوی مطالبات مشروع مردم خود باشند ؛ مردم بوسنی و هرزگوین دوران سختی را پشت سر گذاشته اند و تکرار خشونت به صلاح این کشور و منطقه نیست.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره رایزنی های ایران و روسیه برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو کشور، گفت: گسترش همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه های اقتصادی مد نظر است.

افخم گفت: گفت و گوهای مقدماتی برای توسعه همکاری های اقتصادی بین دو طرف شروع شده و در صحبت های دو طرفه به راههای این گسترش همکاری توجه می شود؛ البته در ابتدای این مسیر برای همکاری ها هستیم.

وی اضافه کرد: عزم دو کشور برای گسترش همکاری ها و توسعه روابط اقتصادی و تجاری مصمم است اما اینکه این در چه قالب و چگونه پیش رود مورد نظر خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: گفت و گوهای اولیه مطرح است و طبعا باید این گفت و گوها در مسیر کارشناسی ادامه پیدا می کند تا به تدریج شکل همکاری و توافقات مشخص شود.
 
افخم درباره ربایش مرزبانان کشورمان و اقدامات وزارت امورخارجه نیز گفت: در همین زمینه اقدامات در حوزه های سیاسی و امنیتی از طرف مراجع داخلی به عمل آمده و سفارت ما در اسلام آباد نیز طی ملاقات و یادداشت برای مقامات پاکستانی موضوع را پیگیری کرده است.

وی تاکید کرد: در دو نوبت سفیر پاکستان به وزارت خارجه دعوت شده و یادداشت اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مقامات پاکستانی ارایه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: ما خواهان اقدام جدی دولت پاکستان برای کنترل مناطق مرزی، تردد اشرار و اقدامات تروریستها هستیم.

افخم اضافه کرد: خواهان آن هستیم گروههای فعال تروریستی که در خاک آن کشور ترددی به مرز ما دارند کاملا شناسایی شوند؛ البته عوامل ربایش مرزبانان ما شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات جمهوری اسلامی ایران شوند.

وی یادآور شد: اعلام کرده ایم که آماده هستیم تا هر گونه همکاری را برای برقراری امنیت در مرزها و مبارزه با گروههای تروریستی را با دولت پاکستان داشته باشیم.

افخم در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به مسائل مطرح شده احتمالی درباره تعطیلی آب سنگین اراک و موشک های بالستیک ایران در مذاکرات ایران و 1+5، گفت: ما درباره موضوع مذاکرات پیش از این اعلام کرده ایم که صرفا درباره مسائل هسته ای گفت و گو خواهیم کرد و مباحث نظامی جایگاهی در مذاکرات نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه غربی ها تلاش می کنند با اظهارنظرهای مختلف درصدد القای موضوعاتی خارج از مبحث هسته ای در مذاکرات باشند، گفت: این امر مردود است و قطعا ما تنها حقوق هسته ای ایران را در چارچوب های تعیین شده با حساسیت و پافشاری دنبال می کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره توافقات ایران با روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی در ایران توضیح داد: همکاری ایران و روسیه در زمینه های مختلف جاری است و دو کشور برای توسعه همکاری ها گفت و گوهای مختلفی را در دستور کار دارند.

وی به عزم دو کشور برای تقویت همکاری ها اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت های موجود مورد توجه هر دو کشور است.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته دکتر ظریف در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا مبنی بر تغییرات گسترده در بخش سفرا و مدیران وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه به عنوان دستگاه مهم عرصه دیپلماسی نمایندگی های بسیاری در خارج از کشور دارد و همواره تغییرات منظم در قالب ساختار سازمانی آن صورت می گیرد.

وی افزود: با پایان دوره ماموریت سفرا و نمایندگان دیپلماتیک آنها به کشور بازگشته و مجموعه ای از مدیران براساس پروسه سازمانی انتخاب و جایگزین آنها می شود.

وی تغییر 40 یا 50 مدیر و استقرار در نمایندگی ها را گسترده اما طبیعی و براساس مسیر عادی وزارت خارجه توصیف کرد.
 
افخم در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران با کشور ثالثی به جز پاکستان در خصوص رهایی 5 مرزبان ربوده شده ایرانی در مرزهای شرقی، گفت: ما تصور می کنیم ایران و پاکستان می توانند این مشکل را حل کنند و ضمن کنترل مرزها زمینه مقابله با گروه های تروریستی همچون جیش العدل را فراهم کنند.
وی افزود: ما با هیچ کشور دیگری در این خصوص مذاکره نکرده ایم اما از راه های سیاسی و دیپلماتیک برای آزادی این 5 مرزبان اقدام می کنیم.
 
افخم درباره بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب پیرامون مذاکرات گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب همانند گذشته راهنما و پشتوانه حرکت دستگاه سیاست خارجی است؛ ایشان همواره چارچوب ها و مبانی را مورد تاکید قرار داده اند.
وی ادامه داد: اینبار نیز طبق تاکید مقام معظم رهبری تیم مذاکره کننده با حفظ اصول و مبانی تعیین شده حرکت خود را انجام خواهد داد.
 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه واقع بینی برروند مذاکرات حاکم است، گفت: همانگونه که رهبرمعظم انقلاب هم اهتمام دارند دیپلماسی و گفت وگو در روند مذاکرات بر اساس چارچوب ها و اصول اساسی نظام انجام می شود؛ رویکرد دولت هم این است که تلاش کند ضمن حل و فصل موضوع بیشترین بهره را بدست آوریم.

افخم اظهار داشت: اینکه مذاکرات در چه زمانی و یا چگونه به نتیجه می رسد در آینده و بعد از گفت و گوها مشخص می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: بی اعتمادی ملت ایران به آمریکا و اعتماد نداشتن به عملکرد آنها از طرق مختلف اعلام شده است؛ البته ما حسن نیت خود را اعلام داشته ایم و همانطور که رهبرمعظم انقلاب هم تاکید کرده اند ما نقض تعهد نخوهیم کرد.

وی ادامه داد: پایبندی به مذاکرات بر اساس احقاق حقوق ملت ایران خواهد بود و با این روند ادامه پیدا خواهد کرد.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر آفریقای مرکزی گفت: جمهوری اسلامی ایران از نقض حقوق بشر در کشور جمهوری آفریقای مرکزی عمیقـاً ابـراز نـگرانی کرده و افراطی گری و اعمال خشونت بـار علیه شهروندان غیر نظامی به ویژه مسلمانان را محکوم می کند.

وی افزود: آنچه جامعه جهانی این روزها در آفریقای مرکزی شاهد می باشد متأسفانه اثرات مخرب دخالت های استعماری برخی کشورهای غربی به هدف تضمین بهره کشی و غارت منابع دراز مدت خود در کشورهای آفریقایی می باشد و سکوت و عدم دخالت نیروهای نظامی فرانسوی در آفریقای مرکزی در برابر حمله مسیحیان افراط گرا موجب افزایش خشونتها و کشتار مسلمانان بیگناه این کشور شده و زمینه را برای تجزیه قومی و نژادی فراهم کرده است .

افخم یادآور شد : جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد به حفظ وحدت و یکپارچگی همه کشورها است و ایران از تلاش های بین المللی با محوریت سازمان ملل متحد برای بازگشت صلح و ثبات به آفریقای مرکزی خصوصاً خلع سلاح گروه های مسلح هم از مسیحیان و هم مسلمانان حمایت می کند.

وی افزود : جمهوری اسلامی ایران با استقبال از انتخاب رییس جمهور انتقالی آفریقای مرکزی و توجه وی به انتخاب هیات دولت از بین گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی این کشور، از دولت جدید انتظار دارد نهایت تلاش خود را برای اعاده نظم و آرامش به کشور به کار برده و انتخابات آزاد را در اسرع وقت برگزار کند.
 
افخم همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد سوریه، تاکید کرد: آمریکا و برخی کشورهای غربی درصدد سیاسی کردن موضوع انسانی در سوریه هستند و از این طریق به دولت سوریه فشار وارد می کنند.

وی افزود : مفاد پیش نویس قطعنامه ای که غربی ها ارائه کرده اند قبل از اینکه کمک به حل موضوع انسانی باشد دارای اهداف سیاسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد : محاصره اقتصادی ، اقدامات گروه های تروریستی از جمله دلایل وخامت اوضاع انسانی در سوریه است که لازم است برای آن راه حل واقع بینانه و بیطرفانه ای اتخاذ شود.
 
وی همچنین هرگونه مذاکره سری بین ایران و طرف های درگیر در مسئله سوریه را رد کرد و گفت:اظهارات صورت گرفته دراین باره خبرسازی است و صحت ندارد.

افخم تاکید کرد:ما همچنان تاکید داریم که مسئله سوریه باید از راهکارهای سیاسی حل شود. ما هم بر ادامه تلاش های سیاسی برای حل و فصل این موضوع تاکید داریم.

به گفته وی مسیری که انتخاب می شود باید واقع بینانه و مبتنی بر واقعیت های میدانی سوریه باشد و نباید به دلیل به نتیجه نرسیدن گفت وگوها فرافکنی شود و موضوعات حاشیه ای مطرح کنند.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد:رویکرد ما رویکرد سیاسی است و ایران همواره آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل سیاسی بحران سوریه اعلام کرده است.در عین حال خبرسازی ها دراین باره را رد می کنیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اخبار منتشر شده در خصوص سفر هفته آینده دکترظریف به هند توضیح داد: وزیر امور خارجه کشورمان هفته آینده به دعوت سلمان خورشید، همتای هندی خود به این کشور سفر می کند.

وی همکاری های ایران و هند را گسترده و روابط دو کشور را سنتی و مسالمت آمیز توصیف کرد و افزود: حوزه همکاری های دو کشور بسیار وسیع و فراگیر است و در عین حال موضوعات مربوط به تراتزیت ، انرژی و موضوعات مختلف دیگر همکاری در حوزه های تجاری و سیاسی در این سفر مورد گفت وگو قرار خواهد گرفت.

افخم خاطرنشان کرد:این سفر حوزه جدیدی را در همکاری های دو کشور در آینده ایجاد خواهد کرد و امیدواریم همکاری های دو کشور آثار خود را در منطقه و منافع دو ملت به جا بگذارد.
 
وی درباره سفر هیات های تجاری و اقتصادی به ایران و در عین حال فشارهای آمریکا و برخی کشورها برای به نتیجه نرسیدن این گفت وگوها گفت: فضای روانی ناشی از مذاکرات و توافق اولیه با 1+5 و در عین حال رویکرد تعامل سازنده دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی مورد توجه قرار گرفته و شاهد سفر و تصمیم برای سفر شرکت ها و گرو ه های مختلف علاقه مند همکاری با ایران هستیم. به طور قطع بخشی از این همکاری ها در حوزه اقتصادی و تجاری ورود پیدا خواهد کرد.

به گفته این مقام مسوول دروزارت خارجه،سفرهای هیات های سیاسی، اقتصادی، تجاری و پارلمانی نمایان گر این استقبال عمومی از رویکرد دولت یازدهم و تحولات چند ماه گذشته بوده است.

وی درباره اخبار منتشر شده در خصوص سفر آقای هاشمی رفسنجانی به عربستان نیز گفت: درباره سفر رییس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام به عربستان تحول خاصی وجود ندارد و بحث جدیدی مطرح نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین