کد خبر: ۲۳۱۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲

سفر قائم مقام صداو سیما به شهرکرد برای دلجویی از بختیاری ها

به دنبال اعتراض های اخیر به سریال ˈسرزمین کهنˈ عصر سه شنبه قائم مقام رییس صدا و سیما، قائم مقام معاونت استان ها و مدیر شبکه سوم سیما در سفر به شهرکرد با مدیران استان چهارمحال و بختیاری و برخی اندیشمندان قوم بختیاری دیدار کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، قائم مقام صداو سیمای کشور در این نشست با عذرخواهی بابت نارضایتی قوم بختیاری از برخی مسایل ناخواسته که در سریال ˈسرزمین کهنˈ اتفاق افتاد، گفت: رییس رسانه ملی نیز در این خصوص مراتب نارضایتی خود را اعلام و رفع دغدغه قوم بختیاری را خواستار شد.

حجت الاسلام سیدˈرمضانعلی موسوی مقدمˈ افزود: اعتراضات بختیاری ها، اعتراضی علیه کلیت نظام و رسانه ملی نبوده بلکه اعتراض مخاطبان به عملکرد صدا و سیما در یک برنامه بوده و باید مراقب بود که دیگر شاهد چنین اشتباهاتی نباشیم.

وی ادامه داد: در تولید فیلم مذکور نیت سوئی برای اهانت به قوم بختیاری نبوده و سهوی نیز که در این زمینه صورت گرفته جبران می شود.

موسوی مقدم تصریح کرد: این سریال باعث شد تا صداو سیمای کشور بخشی از وظایف خود را که قبلاً در زمینه ساخت فیلم هایی از تاریخ و فرهنگ قوم بختیاری انجام نداده، هم اکنون جبران کند و این مسأله هرگز به محملی برای سوء استفاده بیگانگان تبدیل نمی شود.

وی اظهار داشت: اقوام ایرانی از جایگاه خاصی به لحاظ تاریخی و جمعیتی برخورداند و رسانه نیز باید عدالت را در تولید و پخش فیلم های قومی رعایت کند.

موسوی مقدم تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی با هدف حفظ خرده فرهنگ ها، زبان، گویش و فرهنگ های محلی اقدام به ایجاد شبکه های استانی کرده و باید 50 درصد برنامه های شبکه های استانی به زبان محلی آن استان باشد.

وی افزود: در استان هایی که قومیت های متفاوتی زندگی می کنند باید محتوای برنامه های تولیدی از آن همه قومیت ها به خصوص قومیتی باشد که حداکثر جمعیت را دارد و فرهنگ آن استان متأثر از فرهنگ آن قوم است تا با این کار، خرده فرهنگ ها و خرده زبان ها حفظ شود. موسوی مقدم، مهمان نوازی، روحیه فتوت و جوانمردی را از ویژگی های قوم بختیاری دانست که می تواند در شکل گیری یک درام حماسی استفاده شود.

وی ادامه داد: قوم بختیاری از ویژگی های خاصی برخوردار است که شیعه بودن، همراهی با نظام، حضور در دفاع مقدس، متل ها و مثل های ارزشمند، استعدادها و نخبگان، ادبیات و موسیقی غنی بختیاری همگی می تواند دستمایه تولید آثار ارزشمند قرار گیرد.

قائم مقام رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: به صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری تأکید می شود که به تولید و پخش فیلم هایی از تاریخ و فرهنگ قوم بختیاری در برنامه ریزی خود بپردازد.

موسوی مقدم ادامه داد: بختیاری ها با حفظ آرامش در زمینه فیلم مذکور بار دیگر نشان دادند که ولایت پذیرند و رسانه ملی نیز با نمایش چهره واقعی و ارزش های قوم بختیاری، رسالت رسانه ای خود را در مقابل این قوم انجام می دهد.

وی تأکید کرد: ساخت سریال ˈبی بی مریمˈ مورد تأیید صدا و سیماست و از مسؤولان استانی می خواهیم که حمایت کننده تولید این سریال باشند تا تاریخ بختیاری در این سریال ظهور پیدا کند.

مدیر شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران و قائم مقام معاونت استان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در این نشست به خاطر اهانت سهوی که در پخش فیلم ˈسرزمین کهنˈ به قوم بختیاری شده، عذرخواهی کردند.

مدیر شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: درون فهمی افرادی که خود از قوم بختیاری هستند با درون فهمی افرادی که فقط تاریخ این قوم را می خوانند کاملاً متفاوت است. 

ˈمجید زین العابدینیˈ ادامه داد: این تفاوت در درون فهمی موجب بوجود آمدن سوء تفاهم هایی می شود که نمونه آن در سریال ˈسرزمین کهنˈ اتفاق افتاد که بدون قصد و غرض قبلی به تاریخ این قوم اهانت شد و اگر اثبات می شد که قصد و غرضی در ساخت این فیلم مد نظر بوده با تمام عوامل آن برخورد می شد. 

وی افزود: اصل تولید این فیلم در خصوص تاریخ معاصر ایران کار فاخری است اما به علت اهانتی که در آن به تاریخ بختیاری شده، فعلاً پخش این سریال متوقف شده تا مورد بازنگری قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین