کد خبر: ۲۳۱۹۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲

آغاز مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5

مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه در محل اقامت هیات‌های مذاکره‌کننده دو طرف آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، دومین نشست ایران و 1+5 عصر روز سه‌شنبه به سرپرستی سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف و اشتون آغاز شد.

نشست صبح و افتتاحیه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 ساعت 11 و 15 دقیقه صبح روز سه‌شنبه 29 بهمن در مقر سازمان ملل در وین با حضور کاترین اشتون، نماینده 1+5 و محمدجواد ظریف، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران آغاز شد و دو طرف در سخنانی نقطه‌نظرات‌شان را درباره مساله هسته‌ای و چارچوب مذاکرات در این مرحله که مربوط به گام نهایی توافق ژنو است ارایه کردند.

پس از آن معاونان وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی و نیز آمریکا با یکدیگر جداگانه دیدار کردند.

دیدار عراقچی و وندی شرمن، معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا که گفته می‌شود حدود 90 دقیقه ادامه یافت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

عراقچی ظهر امروز به وقت محلی در جمع خبرنگاران ایرانی درباره دیدارش با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفته بود که این دیدار‌ها کمک می‌کند برداشت صحیح‌تری از مواضع هم پیدا کنیم و در طول مذاکرات منطقی‌تر جلو رویم. همه اعضای 1+5 و ما به گفت‌وگوهای دوجانبه راغب هستیم چرا که درک بهتری را نسبت به مواضع همدیگر ایجاد می‌کند. در این گفت‌وگوها فرصت برای بیان مطالب بیش‌تر فراهم است و راحت‌تر است و طبیعی است صحبت‌ها جزیی‌تر خواهد بود و اشاراتی که ممکن است در حضور کشورهای دیگر صورت نگیرد آسان‌تر باشد و این درباره همه کشورهاست نه یک کشور خاص.

هم‌چنین معاونان وزیران خارجه روسیه و چین نیز صبح روز سه‌شنبه پیش از آغاز مذاکرات با محمد‌جواد ظریف دیدار کردند.

به گزارش ایسنا مذاکرات روز چهارشنبه نیز ادامه دارد.

قرار است دو طرف در این دور از مذاکرات درباره دستور کار گفت‌وگوها در چارچوب برنامه اقدام مشترک صحبت و به جمع‌بندی نهایی برسند. در عین حال دو طرف اعلام کرده‌اند که انتظار رسیدن به نتیجه‌ای مشخص ندارند چرا که گفت‌وگوهای اولیه است.

گفت‌وگوها و رایزنی‌های دو طرف در روز اول مذاکرات بیش‌تر به مشورت هیات‌ها با یکدیگر درباره محتوای مذاکراتی که قرار است بر اساس توافق ژنو طی شش ماه الی یک سال انجام شود.

در گام نهایی راه‌حل جامع قرار است نگرانی‌ها از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در قبال لغو کامل تحریم‌های یک‌جانبه و همه‌جانبه رفع شود. هم‌چنین قرار است در پایان این گام موضوع هسته‌ای ایران به مساله‌ای عادی مثل برنامه‌ هسته‌ای کشورهای عضو آژانس تبدیل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین