کد خبر: ۲۳۲۰۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱

بن بست مذاکرات در کی یف/ روسیه: آمریکا اوکراین را به سمت جنگ داخلی می برد

همزمان با اعلام شکست گفتگوی رهبر مخالفان اوکراین با رئیس جمهور این کشور موج جدیدی از خشونت ها از شب گذشته کی یف پایتخت اوکراین را در بر گرفته و بیم آن می رود که دامنه آن گسترده تر شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  رضا رضایی  - همزمان با اعلام شکست گفتگوی رهبر مخالفان اوکراین با رئیس جمهور این کشور موج جدیدی از خشونت ها از شب گذشته کی یف پایتخت اوکراین را در بر گرفته و بیم آن می رود که دامنه آن گسترده تر شود.
 
به گزارش خبرآنلاین خبرگزاری فرانسه در گزارشی از قول ویتالی کلیچکو رهبر مخالفان اوکراین نوشت که مذاکرات او با ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری این کشور با شکست مواجه شده و او روز چهارشنبه رسما از این دور مذاکرات خارج می شود.

رئیس جمهوری اوکراین هرگونه مذاکره را منوط به تخلیه خیابان ها و میدان اصلی پایتخت از مخالفان و پایان گرفتن خشونت ها کرده است، حال آنکه مخالفان معتقدند تنها برگ برنده آنها این تجمعات است و اگر آنها پایان بگیرد دولت به مطالبات آنها توجهی نخواهد کرد. او بدون آنکه نامی از کلیچکو ببرد گفت سران مخالفان، اصل دموکراسی را که بر اساس آن قدرت را از طریق انتخابات به دست می آید نه خیابان نادیده گرفته اند.
 
یانوکوویچ مخالفان را متهم کرد که از طرفداران خود خواسته اند سلاح به دست بگیرند و این نقض آشکار قانون و ارتکاب عمل مجرمانه است که قطعا دولت با آن برخورد می کند و مجرمان را تحویل عدالت خواهد داد.
یانوکوویچ پس از آن بار دیگر از مخالفان خواست راه حلی میانه برای خارج کردن کشور از بحرانی عمیقی که دچار آن شده است پیدا کنند. او همچنین در بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد مخالفان به امید رسیدن به قدرت از طریق اعتراضات خیابانی پا را از حد فراتر گذشته‌اند و مجرمان محاکمه خواهند شد.
 
تعداد کشته ها به 18 رسید
افزایش خشونت ها در کی یف موجبات نگرانی افکار عمومی را پدید آورده است. سه شنبه شب دولت اوکراین مدعی شد که 6 نیروی امنیتی پلیس توسط معترضان کشته شده اند. در همین حال رویترز به نقل از وزارت کشور اوکراین، تعداد کشته های درگیری های خشونت آمیز خیابانی کیف را تا شامگاه سه شنبه 18 نفر اعلام کرده است. تا کنون بیش از هزار تا 1500 نفر نیز در این خشونت ها زخمی شده اند. امارهای مربوط به کشته شدگان اعتراض ها در اوکراین تا 25 نفر نیز اعلام شده است.
 
توصیه آمریکا به اوکراین
از سوی دیگر مقامات آمریکایی مرتبا با صدور بیانیه یا اظهار نظرهای رسمی درخصوص تحولات اوکراین موضع می گیرند. در تازه ترین موضع گیری مقامات آمریکایی جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا از مقامات اوکراین خواست تا به مطالبات معترضان توجه کرده آنها را جدی بگیرند.
 
واکنش روسیه
مقامات روسیه در عوض با انتقاد از عملکرد آمریکا آنها را به مداخله در امور سیاسی همسایه مهم و استراتژیک خود متهم می کنند. روز سه شنبه آلکسی پوشکف رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه حتی پا را از انتقاد فراتر گذاشته و آمریکا را متهم کرد اوکراین را به سمت جنگ داخلی پیش می برد. او در این خصوص به مقامات غربی هشدار داد و گفت غرب می خواهد انقلابی نارنجی در اوکراین به راه بیندازد و مخالفان را از طریق فضای ناامنی و هرج و مرج به قدرت برساند.
وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه ای آن چه اکنون در اوکراین اتفاق می افتد را پیامد مستقیم سیاست اغماض و چشم پوشی در میان آن گروه از سیاستمداران غربی و سازمان های اروپایی دانست که از زمان آغاز بحران در اوکراین، چشم های شان را بر اقدامات تجاوزکارانه نیروهای افراطی این کشور فرو بسته اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین