کد خبر: ۲۳۲۰۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷

اصل پول بابک زنجانی خارج از کشور است/ زنگنه: اموال زنجانی را نمی خواهیم، پول مان را می خواهیم

آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روزنامه آسمان نوشت:

رضا زندی: «آنطور که حساب کرده‌ام فعلا هر ایرانی 110 هزار تومان از آقای بابک زنجانی طلب‌کار است.» این را وزیر نفت دوشنبه  شب در صفحه فیسبوکش منتشر کرد. زنگنه در همین گزارش به جلسه‌ای اشاره می‌کند که شب قبل از بازدید روحانی از وزارت نفت برگزار شده و او ملزم بوده است در آن شرکت کند: «... خودم هم ساعت 9 شب بعد از یک جلسه در مورد آقای بابک زنجانی به آنها ملحق شدم. آن جلسه بسیار مهم بود و باید می‌رفتم. خوشبختانه قوه قضائیه موضوع را به خوبی پیگیری می‌کند.»

  زنگنه: زنجانی مفصل دروغ می گوید

بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت، پشت سر هم جلسه دارد. دیروز در فاصله کوتاه بین جلساتش با روزنامه «آسمان» گفت‌وگو می‌کند. موضوع گفت‌وگو چیست؟ «بابک زنجانی».

*آقای وزیر. آیا این درست است که از برخی اطراف به وزارت نفت فشار می‌آورند تا به جای پول نفت اموال او را برداشت کند؟

«فشاری وجود ندارد. یکسری اموال آقای بابک زنجانی شناسایی شده و قرار شده با نظارت دادستانی و با حضور نماینده وزارت نفت این اموال به فروش برسد.»

*یعنی شما اموال بابک زنجانی را به جای بدهی ایشان می‌گیرید؟ !

«وزارت نفت اموال را نمی‌گیرد. ما می‌خواهیم به پولمان برسیم.»

*بنابراین وزارت نفت، اموال بابک زنجانی را می‌گیرد و می‌فروشد؟

«خیر ما این کار را نمی‌کنیم. قرار شده نماینده و وکیل خود آقای بابک زنجانی با نظارت دادستانی محترم این اموال را بفروشند و پول آن را به وزارت نفت بدهند.»

*به نظر شما فروش اموال آقای زنجانی کفاف بدهی‌شان به وزارت نفت را می‌دهد؟

«ابدا. ابدا کفاف نمی‌دهد. بدهی ایشان با اموالی که شناسایی شده اصلا قابل قیاس نیست.»

*آقای زنگنه، رقم‌های متعددی درباره بدهی آقای زنجانی به وزارت نفت منتشر شده است. واقعا رقم دقیق بدهی‌شان چقدر است؟

«رقم بدهی ایشان 2 هزار و 670 میلیون یوروست.»

*اما قبل از دستگیری، بابک زنجانی گفته بود که رقم واقعی بدهی‌اش یک میلیون و 300 میلیون دلار است!

«همه را دروغ گفته است. او مفصل دروغ می‌گوید.»

*آقای وزیر، شما می‌گویید اموال بابک زنجانی به هیچ‌وجه کفاف بدهی او را نمی‌کند، پس پول نفتی که او گرفته و فروخته است کجاست؟

«اصل پول بابک زنجانی خارج از کشور است. خودش هم می‌داند این پول‌ها کجاست. بالاخره باید او را مجبور کرد که این پول را به داخل کشور بیاورد و بدهی‌اش را بدهد.»

  ستاد مبارزه با مفاسد دنبال اموال زنجانی

با اخباری که منتشر شده به نظر می‌رسد وزیر نفت در گزارش فیسبوکی‌اش به جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرده است؛ جلسه‌ای که یکی از اعضای این ستاد درباره اش چنین اطلاع‌رسانی کرده است: «کل دارایی‌های داخلی بابک زنجانی، شاید به هزار میلیارد تومان هم نرسد که این رقم کفاف بدهی 9 هزار میلیارد تومانی وی را نمی‌دهد.» عزت‌الله یوسفیان در گفت‌وگویش با خبرگزاری تسنیم با اشاره به مشاوره تیم‌هایی از بانک مرکزی و وزارت نفت با قوه قضائیه گفته است: «ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستگاه قضایی به دنبال دریافت بدهی زنجانی از طریق دارایی‌های خارج از کشورش هستند.»

  برخی برگه ها در مطبوعات چاپ شدنی نیست

ماجرای بابک زنجانی پیچیده‌تر از آن است که در ابعاد یک گزارش مطبوعاتی بگنجد. چه، مهم‌ترین برگ‌های آن احتمالا قابل انتشار نیستند. فعلا اما پول نفتی که زنجانی برده اما برنگردانده است در اولویت است. موضوع مهم این روزها، نحوه تسویه‌حساب پول نفت از سوی زنجانی است. آیا وزارت نفت حق دارد به جای دلارهای نفتی ساختمان و زمین و اموال از بابک زنجانی بگیرد؟ دلارهای نفتی موجود در حساب‌های بابک زنجانی چه می‌شود؟

گفته های زنجانی قبل از دستگیری اش

«من تاکنون 12 کشتی نفت برده‌ام و فروخته‌ام. می‌شود حدود 24 میلیون بشکه.» این را بابک زنجانی در آخرین هفته شهریور سال جاری به «آسمان» گفت. بابک زنجانی در همان گفت‌وگو توضیحاتی درباره مبلغ بدهی‌اش به شرکت HK ارائه کرد. HK یکی از شرکت‌های شرکت نیکو است. صددرصد سهام نیکو هم در اختیار شرکت ملی نفت ایران است. بدهی زنجانی آن چیزی است که مراجع رسمی از جمله وزارت نفت عنوان می‌کنند. او امروز به دلیل ارائه اسناد جعلی به جای بازگرداندن پول نفت در زندان است.

معاون وزیر نفت: پول نقد می خواهیم

اخبار جسته گریخته حاکیست که عده‌ای در تلاشند تا پول نفت خریداری‌شده از طرف بابک زنجانی، با اموال او تهاتر شود. معنی ساده‌ترش آن است که وزارت نفت به جای پول نفت اموال و زمین از بابک زنجانی بردارد. منصور معظمی، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت به «آسمان» می‌گوید: «وزارت نفت طبق قانون باید در قبال نفت فروخته‌شده، پول آن را به حساب خزانه واریز کند.» از معظمی پرسیده می‌شود:

*آیا وزارت نفت اجازه دارد به جای پول نفت فروخته‌شده به زنجانی، اموالش را بگیرد؟

«خیر چنین اجازه‌ای ندارد. وزارت نفت هم پول نفت فروخته‌شده به زنجانی را به صورت نقد می‌خواهد.»

معظمی در ادامه گفت‌وگویش با آسمان درباره بدهی بابک زنجانی می‌گوید: «این پول، پول ما نیست، پول خزانه است و باید به خزانه برگردد. وزارت نفت موظف است آن را برگرداند.»

هواپیمایی قشم در رهن بانک است

اموال بابک زنجانی، همانطور نیست که به نامش ثبت شده است. برخی اموال به نام اوست اما نمی‌توان به سادگی آنها را فروخت. یک منبع آگاه در این‌باره به «آسمان» می‌گوید: «هواپیمایی قشم برای بابک زنجانی است. اما این شرکت در رهن یک بانک است.» همین منبع مثال دیگری می‌زند: «بابک زنجانی در قبال تامین جرثقیل‌های عظیم پل صدر بیش از  20هزارمتر تراکم از شهرداری بابت زمین شهرک غرب (ایران‌زمین) گرفته است. با توجه به ریزش‌های زمین و مشکلاتی که برای سکنه آن محل پیش آمد، حالا این مجوز باطل شده است.» با ابطال این مجوز دیگر نمی‌توان پروژه 900میلیارد تومانی برای زمین شهرک غرب تامین کرد.

شاکی خصوصی برای بابک زنجانی

شکایت از بابک زنجانی به وزارت نفت محدود نمانده است. وکیل موکلش یک شاکی خصوصی هم دو روز پیش در گفت‌وگو با «ایسنا» از شکایت موکلش از بابک زنجانی به اتهام کلاهبرداری خبر داده است؛ کلاهبرداری درباره 1500کیلوطلا؛ طلاهایی که زنجانی به بهانه تقلبی‌بودن پولش را نداده است. همانی که در ترکیه توقیف و با رشوه 5/1 میلیون دلاری به امارات منتقل شده است.

فعلا پول نفت مهم است

یکی از معاونین شرکت ملی نفت ایران درباره نحوه تسویه‌حساب پول نفت فروخته‌شده به بابک زنجانی به «آسمان» می‌گوید: «فعلا این مهم است که پول نفت به خزانه برگردد. براساس قانون، آقای بابک زنجانی هم باید عینا پول نفت را برگرداند.» آسمان می‌پرسد: آیا این احتمال وجود دارد که بخشی از دلارهای آزاد شده ناشی از توافق‌نامه ژنو را به بازگشت پول بابک زنجانی اختصاص دهند؟ او می گوید: «دولت می‌خواهد در سایه آن تفاهم مقدماتی، سهم مربوط به خودش را از بانک‌های خارجی، داخل کشور کند. چون یکی از شرکت‌های تابعه نیکو به بابک زنجانی نفت فروخته است بنابراین بعید می‌دانم دولت این اجازه را بدهد.»

کدهای زنگنه از قرارهای دوستانه

وزیر نفت در گزارش فیس‌بوکی‌اش به یک نکته مهم دیگر هم که در دیدار با رییس‌جمهور بیان کرده، اشاره نموده است:«در گزارش خودم به آقای دکتر روحانی گفتم که بسیاری از قراردادهای موجود در نفت اصلا قرارداد نیستند بلکه همانند قرارهای دوستانه بین افراد هستند. دوستی و رفاقت سرجای خودش. اما حساب، حساب است و کاکا برادر.» او در ادامه تاکید کرده است: «اینطور نمی‌شود با اموال مردم برخورد کرد، چرا که در بسیاری از این قراردادها نه مبلغ قطعی است، نه مدت زمان اجرای کار و نه تضمین قابل قبولی برای کیفیت و اجرای درست کار از پیمانکار گرفته شده است.» زنگنه با تاکید بر اینکه موضوع بابک زنجانی بزرگ است و آن را به طور جدی پیگیری می‌کند، نوشته است: «متاسفانه موارد دیگری هم داریم که همگی بالای 400 میلیارد تومان هستند و از پول‌های بازنشستگان صنعت نفت، درست بهره‌برداری و امانتداری نشده است.» زنگنه به کدهای دقیقی اشاره کرده است: از دوستی و رفاقت سرجای خودش گرفته تا پول‌های بازنشستگان صنعت نفت. برای کارشناسان رمزگشایی از این موارد کار سختی نیست.

از 180 میلیون دلار تا....

از 180میلیون دلار بدهی نیروی انتظامی بابت فروش نفت گرفته تا نفتی که تحویل افراد یا نهادها شده اما هنوز پولش برگشت داده نشده است، همه باید بدانند این پول برای خزانه مردم است. اول باید به سرعت و بدون اما و اگر به خزانه دولت برگردد تا بعد راه‌های چنین اتفاقاتی بسته شود:«فروش نفت در شرکت ملی نفت متمرکز شده است. خیال دلالان راحت باشد.» اینرا زنگنه در دیدار رحانی از وزارت نفت گفته است. وزیر نفت در دیدار روحانی از وزارت نفت گفته است.

آیا خیال بابک زنجانی این روزها در زندان راحت است؟!....

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین