کد خبر: ۲۳۲۱۱۶
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴

توجه به اقتدار ملی و تکیه به درون

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مردم آذربایجان فرمودند: «راه حل مشکلات کشور در توجه به اقتدار ملی و تکیه به درون است.» بر اساس همین تفکر بود که حل برخی مشکلات کشور در 6 ماه اول دولت تدبیر و امید با تکیه بر سرمایه انسانی و سرمایه طبیعی داخل، شکل گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-فاطمه محمود اقدم: بدون تردید وقتی سخن از "اقتدار ملی و تکیه به درون" به میان می‌آید با مفهومی فراتر از یک سخن و با یک راهبرد مواجه می شویم که بسیاری از معادلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی... را شامل می‌گردد و نتایج آن به وضوح در واقعیت‌های روزمره جامعه ملموس است. واقعیت هایی که می توانند مرز نگاه به درون یا بیرون از جامعه ایران اسلامی را تعیین کنند.

یادمان نرفته است روزهایی که ذهن بسیاری از شهروندان تهران بر تعیین قیمت ارزهای خارجی در چهارراه استامبول متمرکز بود و باز یادمان نرفته است شب هایی که در انتظار شوک قیمتی صبح فردا می خوابیدیم و اتفاقا از دل چنین نابسامانی های درونی بود که اختلاس های چندین هزار میلیاردی شکل می گرفت و حتی مردم را نسبت به بانک های کشور نیز بی اعتماد می کرد.

معمولا این چنین نابسامانی هایی در مدیریت کلان و انظباط مالی کشور نیز دیده می شد و چه بسیار اتفاق می افتاد که لایحه بودجه با ماهها تاخیر به مجلس ارائه می شد و گهگاهی کشور را با تنخواه اداره می کردیم.

حال در 6 ماهی که دولت یازدهم بر سر کار بوده است شاید فقط به ضرورت، قیمت ارز را پرسیده‌ایم. تجربه خوبی است که به جای اینکه دنبال نوسانات سکه و طلا در باراز باشیم تعداد حضور شرکتهای بزرگ اقتصادی در ایران را شمارش می کنیم.

هرچند مردم هنوز از برخی گرانی ها می رنجند اما انضباط مالی موجود در عرصه اقتصادی کشور نوید روزهای خوب و بهبود معیشت مردم را می دهد. انضباطی که از ارائه لایحه بودجه کشور در 15 آذر ماه و در زمان قانونی، پس از یک دهه، آغاز شد.

کاهش 20 درصدی قیمت مسکن در مدت 6 ماه نیز تجربه ای نو برای مردم عزیز ایران بود که همگی این ها نشان از اولویت مسائل و موضوعات داخل کشور از یک سو و لزوم تکیه به داشته های درون نظام از سوی دیگر دارد.

توجه دولت تدبیر و امید به توان و نیروی داخلی و توجه به سرمایه انسانی موجود همسو با دیپلماسی فعال بین المللی، بیش از هر چیز دیگری مولود حضور گسترده مدیران متخصص از تمامی جناح ها و گروههای داخلی در راس امور اجرایی است. امری که رئیس جمهور حتی پیش از انتخابات بر آن تاکید می کرد و ترکیب اعضای کابینه نیز نشان می دهد که دکتر روحانی برای استفاده از توان داخلی، مشی توجه به نیروی های پرتوان داخلی را اتخاذ و عملی کرده است چون این روش بهترین راه استفاده از سرمایه انسانی داخلی است و به حتم راه‌حل ریشه‌ای مشکلات کشور در نگاه اینچنینی به سرمایه درونی است.

اینکه از بهترین‌های همه جناح ها استفاده شده است و اینکه ایرانی های خارج از کشور برای سرمایه گذاری در کشور ترغیب و تشویق شده اند، نوع نوینی از نگاه به نیروی درونی و ایرانی است. اینکه با رویکردی جدید، صنعت گردشگری را رونق دهیم و اقدامات لازم برای حضور توریست‌ها را در ایران فراهم کنیم نگاه درست به منابع طبیعی درونی است. استخراج منابع گازی از میدان مشترک پارس جنوبی که سالها کشور قطر به تنهایی از آن برداشت می کرد و نیز اینکه در سیاست خارجی راه تعامل همراه با حفظ اصول را در پیش گرفتیم در حقیقت نگاه درست به ظرفیت بالای دیپلماسی ایرانی است یعنی تمرکز بر روی استفاده از نیرو و منابع طبیعی داخلی شاکله اصلی سیاست گذاری کابینه یازدهم است.

لذا نگاه درونی یعنی اینکه تمامی اقوام و اقشار کشور تاثیر خود را در پیشرفت کشور حس کنند و اینکه با دیپلماسی نرمش قهرمانانه از امکانات دنیا برای به اوج رساندن ظرفیت‌های سرمایه انسانی و سرمایه طبیعی بهترین استفاده انجام شود.

بدون شک همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند راه حل مشکلات کشور، توجه به اقتدار ملی، اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تکیه به درون است. مسیر و تفکری که باید حفظ شود تا ادامه موفقیت های کشور با تمرکز بر چنین روشی مقدور باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین