کد خبر: ۲۳۲۱۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۵

بیش از 9 میلیون نفر بی‌سواد مطلق در کشور

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: بر اساس آمار سال 90 و اعلام سازمان یونسکو کشور ایران در گروه سنی شش سال به بالا 9 میلیون و 719 هزار بی سواد مطلق دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، ˈعلی باقرزادهˈ چهارشنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس همین آمار در گروه سنی 10 تا 49 سال سه میلیون و 456 هزار نفر در ایران بی سواد هستند.

وی با اشاره به وضعیت سواد در میان زنان اظهار کرد: وضعیت سواد زنان در نقاط مختلف کشور متفاوت است بطوری که در سیستان و بلوچستان در گروه سنی شش سال به بالا 33 درصد بانوان بی سواد هستند.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به سواد آموزی و توسعه علم و دانش در کشور دارد و در همین زمینه بودجه وزارت آموزش و پرورش را با افزایش 24 درصدی تصویب کرده است.

باقرزاده ادامه داد: به منظور ارتقا نرخ سواد و گسترش سواد آموزی سه حکم در قانون بودجه سال 93 برای این سازمان در نظر گرفته شده است که نخستین آن امضای قرارداد با افراد متقاضی برای سواد آموزی فرد به فرد است.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: حکم دوم مقرر شده است هزینه تمام شده برای با سواد کردن هر نفر به فرد بیسواد پرداخت شود تا خود با استفاده از نزدیکترین وابستگانش سواد بیاموزد.

وی اضافه کرد: در حکم سوم برای سازمان های خدمات رسان مانند کمیته امداد ، بهزیستی و غیره الزام شده است که افراد بی سواد زیر پوشش را با سواد کنند.

باقر زاده اظهار کرد: بیش از دو میلیون و 700هزار بی سواد با کد ملی و آدرس و رابطه آنان با دانش آموزان در کشور مورد شناسایی قرار گرفته اند که از مهر سال آینده آموزش اولیای دانش آموزان از طریق فرزندانشان آغاز می شود.

وی بیان کرد: با راه اندازی سامانه تحت وب در سیستان و بلوچستان به صورت آزمایشی بی سوادان می توانند بدون مراجعه به نهضت و یا مدارس از این طریق نام نویسی کنند که خوشبختانه تنها در روز نخست 105 نفر در این استان نام نویسی کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنینن سامانه ثبت سوابق تحصیلی افراد از سال 1348 در سیستان و بلوچستان راه اندازی شد.

وی بی سوادی را یکی از مهمترین معضلات جامعه دانست و افزود: قریب 80 درصد رفتارهای خشن مربوط به افراد بی سواد و کم سواد است.

رییس نهضت سواد آموزی اظهار کرد: 430 هزار تبعه خارجی بی سواد در ایران وجود دارند که باید بر اساس ضوابط موجود به آنان سواد آموخته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین