کد خبر: ۲۳۲۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷

برخورد شدید با زمین‌خواران، گام نخست مقابله با حاشیه‌نشینی

شهردار کرمان با اشاره به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهر کرمان با حکم قضایی گفت: گام نخست مقابله با حاشیه‌نشینی، برخورد شدید با زمین‌خواران است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: "ابوالقاسم سیف‌اللهی" در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر تصریح کرد‌: نکته مهم در خصوص حاشیه‌نشینی، مدیریت کردن این پدیده است که خوشبختانه هم‌اکنون تمام دستگاه‌های مرتبط با این پدیده برای جلوگیری از آن، متحد و یکصدا هستند.

وی با بیان اینکه هیچ شهری بدون حاشیه نمی‌شود؛ اظهار کرد: هر شهری که ساخته می‌شود، عده‌ای از روستاهای اطراف به خاطر مشکلاتی از جمله خشکسالی، فقر و نبود اشتغال در روستاها به شهر می‌آیند، اما چون با فرهنگ شهرنشینی آشنا نیستند و تمکن مالی برای خرید مسکن و یا زمین داخل شهر را هم ندارند، به خرید زمین ارزان قیمت با اسناد دستی و ساخت آلونکی در مناطق حاشیه‌ای شهر اقدام می‌کنند و این‌گونه حاشیه‌نشینی شکل می‌گیرد.

سیف‌اللهی افزود: زندگی در این سکونت‌گاه‌های غیررسمی، لذت‌بخش هم نیست و افرادی که در حاشیه‌ شهرها ساکن می‌شوند، از برق، آب و گاز سرقتی استفاده می‌کنند که به لحاظ شرعی هم صحیح نیست، ضمن اینکه فرزندان آن‌ها در نهایت فقر و در کوچه‌های خاکی و بدون ارایه‌ی خدمات بهداشتی و فرهنگی بزرگ می‌شوند.

وی ادامه داد: فاصله‌ فقر اجتماعی و طبقاتی افرادی که در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن می‌شوند با شهروندان عادی شهر باعث می‌شود که کودکان و نوجوانان آن‌ها وقتی پا به شهر می‌گذارند و سایر شهروندان را از نظر مسکن، خودرو و سایر امکانات در شرایط بسیار مناسب‌تری می‌بینند، دچار سرخوردگی ‌شوند و این موضوع شهر و شهروندان را با آسیب‌های اجتماعی گوناگونی مواجه می‌کند.

سیف‌الهی هم‌چنین با بیان این‌که متاسفانه حاشیه‌نشینی همواره وجود داشته است و اکنون بسیاری از نقاطی که بخشی از شهر شده، زمانی حاشیه‌نشین محسوب می‌شده است؛ تصریح کرد: باید برای جلوگیری از این پدیده، همه‌ دستگاه‌های مربوط دست به دست هم بدهند که هم‌اکنون با نگاه خوب استاندار کرمان و سایر دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی، کمیته‌ای برای سامان‌دهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهر کرمان تشکیل شده است.

وی افزود: نگاه به حاشیه‌نشینی نباید منفی باشد، چراکه افرادی که در حاشیه‌های شهر زندگی می‌کنند نیز حق حیات دارند و بسیاری از آن‌ها، افرادی مومن و متعهد هستند که به خاطر فقر و مشکلات زندگی به حاشیه‌های شهر پناه آورده‌اند.

سیف‌اللهی ادامه داد: بنابراین برای مقابله با پدیده‌ی حاشیه‌نشینی نباید فقط با برخورد فیزیکی اقدام کرد، بلکه باید یک بسته کامل که همه‌ جوانب در آن سنجیده شده است، برای مقابله با این پدیده ارایه شود که این نگاه در همه‌ی مسئولان مربوط وجود دارد.

وی بار دیگر با تاکید بر این‌که نخستین اقدام، برخورد با زمین‌خواران است که در این خصوص دستگاه‌های امنیتی و قضایی در حال فعالیت هستند، گفت: فاز دوم، تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز بود که این کار با حکم دادگاه انجام شد.

سیف‌اللهی افزود: در این رابطه حکومت باید یک گام جلوتر باشد، بنابراین از سوی شهرداری به کمیته‌ سامان‌دهی حاشیه‌نشینی پیش‌نهاد داده‌ایم تا زمینی تهیه و تفکیک و به افرادی که در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند، واگذار شود، ضمن اینکه تسهیلات بلاعوض و تسهیلات با سود پایین نیز به آن‌ها اعطا شود تا بتوانند به ساخت مسکن اقدام بکنند.

وی ادامه داد: البته این اراضی باید در نقاطی واگذار شود تا به وسعت شهر اضافه نشود، ضمن اینکه زمین‌هایی هم که در حاشیه‌ شهر پس گرفته می‌شود، درخت‌کاری و تبدیل به فضای سبز شود.

شهردار کرمان هم‌چنین یکی از مشکلات شهر کرمان را بالا بودن سرانه‌ی تفکیک دانست و گفت: هم‌اکنون سرانه تفکیک در شهر کرمان، 250 متر است؛ بنابراین باید برای شهر کرمان، سرانه‌ی تفکیک مناسبی در نظر گرفته شود تا افرادی هم که تمکن مالی چندانی ندارند، بتوانند قطعات زمین کوچک داخل شهر را خریداری و به ساخت و ساز قانونی اقدام کنند.

سیف‌الهی افزود: اصلاح سرانه‌ تفکیک اراضی باید در طرح تفضیلی شهر لحاظ شود که در حال پیگیری این موضوع هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین