کد خبر: ۲۳۳۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱

گزارشی از تلاش‌‌ها برای حذف «آشنا» در شورای نظارت بر صدا و سیما

اختلاف میان اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما که در روزهای اخیر توجه رسانه های موافق و مخالف دولت را به خود جلب کرده است، به خوبی پرده از میزان کارکرد این نهاد در نظارت پذیری بر می دارد؛ چرا که تنها مروری بر سخنانی که به ترتیب حسام الدین آشنا، بیژن نوباوه و شجاعی کیاسری در گفت و گو با رسانه ها مطرح کرده اند، امکان تأثیرگذاری نمایندگان سه قوه در کنار هم و در قالب شورای نظارت بر صدا و سیما را مورد تردید قرار می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: الهه اسلامی در جماران نوشت: این البته همان چیزی است که حسام الدین آشنا، نقدهای رسانه ای علیه این سازمان و شورای ناظر بر آن را با موضوعیت آن آغاز نمود. نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر صدا و سیما روز یکشنبه 4 اسفند ماه در مراسم رونمایی از کتاب «پایان تک صدایی» اثر فؤاد صادقی از تشریفاتی بودن شورای نظارت بر صدا و سیما سخن گفت و افزود:« هیچ تضمینی بر اجرای مصوبات شورا در سازمان صدا و سیما وجود ندارد.»

به اعتقاد مشاور رسانه ای رئیس جمهور اقدامات اخیر ضرغامی نشانه نوعی جابه جایی مناسبات قانونی میان شورای نظارت بر صدا و سیما و مدیرعامل این سازمان است، چرا که از نگاه ضرغامی سازمان صدا و سیما حق نظارت بر همه قوای رسمی کشور را دارد، اما هیچ کس حق ندارد بر عملکرد این سازمان نظارت کند.

در توضیح درستی این ادعا نیز همان بس که به گفته آشنا وقفه 90 دقیقه ای در پخش مصاحبه زنده رئیس جمهور، به خواسته رئیس سازمان صدا و سیما ایجاد شده و بعد از آن وی این موضوع را به شورای نظارت ارجاع داده تا از ایشان در برابر قوای دیگر صیانت شود.

رد پای انتقادات حسام الدین آشنا نسبت به عملکرد صدا و سیما را در نامه بی پاسخ وی به ریاست سازمان صدا و سیما درباره اشعه اکاذیب در برنامه گزارش هفتگی که 25/11/92 از شبکه یک پخش شده است دید. در این برنامه و در بخش «درگوشی»، عکسی از محمود سریع القلم در اجلاس داووس نمایش می دهد و با ذکر عنوان مشاور رئیس جمهور برای وی از کراوات زدن او تحت عنوان «پوشش غربی» انتقاد می کند. حسام الدین آشنا در نامه خود به ضرغامی مشاور بودن سریع القلم را ساخته و پرداخته صدا و سیما می داند و خواستار اصلاح این اشتباه در پخش بعدی این برنامه می شود. درخواستی که هنوز محقق نشده است.

سخنرانی آشنا در مراسم رونمایی کتاب «پایان تک صدایی» همان طور که انتظار آن می رفت تنها شروع ماجرا بود. اعضای دیگر شورای سرپرستی نیز بی کار ننشستند و در مصاحبه هایی به اظهار نظر درباره شورای سرپرستی و جایگاه نماینده قوه مجریه در آن پرداختند.

بیژن نوباوه وطن، دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما در گفت و گو با تسنیم ضمن درخواستی از رئیس جمهور مبنی بر عزل نماینده خود در این شورا «آشنا» را بی اطلاع از عملکرد «صد در صد موفق» شورای نظارت در تحلیل محتوای برنامه های صدا و سیما که طی ده ها مجلد کارشناسی منتشر شده دانست.

نماینده مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما، اظهارات حسام الدین آشنا را غیر مسئولانه دانسته و از وی که عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق و تنها عضو متخصص در حوزه رسانه و ارتباطات این شورا است؛ درخواست کرده است مطالعات خود را افزایش دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس البته تقاضای مکرر «آشنا» برای در دسترس داشتن مشروح مذاکرات شورای نظارت را خط بطلانی بر گفته های اخیر وی مبنی بر تشریفاتی بودن شورا دانسته است. نکته ای که خود از سوی دیگر نشان از آن دارد که اعضای شورای نظارت چندان درپی مشورت با نمایندگان دولت نیستند.

با گذشت کمتر از یک روز «حسام الدین آشنا» در مصاحبه ای کوتاه با سایت تدبیر به گفت و گوی نوباوه اعتراض کرد و گفت:« وظیفه اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما مصاحبه علیه یکدیگر نیست.»

آشنا در ادامه وظیفه اصلی شورای نظارت بر صدا و سیما درباره انجام مطالبات به حق رهبری وسران سه قوه که عبارت است از رعایت انصاف، توازن، کیفیت و به صرفه بودن فعالیت های خبری و تولیدی سازمان صدا و سیما دانست.

وی در این گفت و گو بدون اشاره به درخواست نوباوه از رئیس جمهور اظهار داشت: «سازمان صدا و سیما باید به نظرات و جایگاه شورای نظارت توجه بیشتری داشته باشد. زیرا امکانات نظارتی از شورای نظارت گرفته شده و صدا و سیما پاسخگوی درخواست های نظارتی این شورا نیست.»

دقایقی بعد شجاعی کیاسری نماینده دیگر قوه مقننه در شورا، در گفت و گویی  با مشرق درخواست های حسام الدین آشنا از صدا و سیما را شخصی دانست. این در حالی است که سخنان نماینده رئیس جمهور در پاسخ به این اظهارات، دغدغه هایی عمومی و دست برقضا علمی است. ذکر عناصری همچون رعایت انصاف، توازن، کیفیت و به صرفه بودن فعالیت های خبری به عنوان مطالبات «به حق» مقام معظم رهبری از سازمان صدا و سیما، به خوبی نشان می دهد که او ناکارآمدی شورای سرپرستی را برای چیزی به جز دغدغه های شخصی رسانه ای کرده است.

کیاسری با جدیدالورود خواندن حسام الدین آشنا در شورای نظارت بر صدا و سیما  او را از «علی اکبر جوانفکر» نماینده دولت پیشین در شورا نیز تندروتر دانسته و بر سخنان نوباوه درباره عدم اشراف وی بر قوانین شورا را تکرار کرده است؛ این در حالی است که عضو به اصطلاح «تازه وارد» شورای نظارت بر صدا و سیما تنها عضو این شوراست که که دکترای خود را در سال 1382 در زمینه فرهنگ و ارتباطات اخذ کرده و عضو هیئت علمی تنها دانشگاهی است که همواره مورد تأیید اصولگرایان است.

اتفاقا به همین دلیل است که این بار تخریب شخصی که سالهاست در دانشگاه امام صادق (ع) و در گروه معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات به فعالیت مشغول است، با بازگشت به فتنه 88 ممکن نیست.

با وجود اینکه عزل و نصب نمایندگان به دست سران قوا صورت می­ گیرد و بعید به نظر می رسد که رئیس جمهور نماینده مورد تأیید خود را برکنار کند، بیژن نوباوه در آخرین خبرها از شکوائیه شورای نظارت به رئیس جمهور برای حذف حسام الدین آشنا سخن گفته است. بی تردید نوشته شدن این نامه خود نشانی از وجود اختلافات دیرینه میان اعضای شوراست و درخواست عزل نماینده رئیس جمهور نیز چیزی جز خواستار شدن حذف طیف مخالف نیست. خواسته ای که می تواند به معنی نقض فراقوه ای بودن شورای نظارت بر صدا و سیما باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین