کد خبر: ۲۳۳۳۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶

خودکفا شویم یا اقتصادی تولید کنیم؟

احیای روستاها می‌تواند توان کشور را در تولید محصولات استراتژیک افزایش دهد لذا در صورتی که بتوانیم نسل جوان تحصیل‌ کرده را در روستاها حفظ کنیم کشاورزی رونق می‌گیرد و در تولید محصولات استراتژیک خودکفایی می‌شویم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: امیرحسین چیذری - عضو هیات علمی دانشگاه تهران - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سیاست کشور در زمینه تامین محصولات استراتژیک بر پایه قطع وابستگی به خارج است؛ بنابراین باید توان کشور را در تولیداتی که از مزیت نسبی در آنها برخوردار هستیم حفظ کنیم و این توان را در محصولاتی که از مزیت نسبی برخوردار نیستیم بدست آوریم.

وی تولید محصولات استراتژیک بر مبنای معیارهای اقتصادی را برای کشور ایران مناسب ندانست و گفت: کشور ما همواره با تحریم‌های بین‌المللی مواجه است در نتیجه لازم است تا در کشور از امنیت غذایی برخوردار شویم و محصولات استراتژیک را در داخل تولید کنیم.

چیذری افزود: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولید، بهر‌ه‌وری، نهاده‌های کشاورزی، بازار و ... در کسب مزیت‌های نسبی تولیدات کشاورزی موثر است.

این کارشناس کشاورزی درباره پتانسیل کشور در تولیدات استراتژیک تصریح کرد: پاسخ به این سوال نیاز به مطالعات جامع دارد. در حال حاضر یک الگوی کشت تحقیقاتی در کشور وجود ندارد و تولید کشاورزی غالبا بر اساس تجربه و سابقه کشت انجام می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان از توان مناطق برای تامین نیازهای غذایی کشور ارزیابی جامعی بدست آورد.

چیذری درباره محدودیت منابع آبی گفت: باید قیمت واقعی آب را برای محصولات استراتژیک مشخص کنیم. تعیین قیمت واقعی آب از هدررفت منابع جلوگیری می‌کند. ارزش ذاتی آب بیشتر از قیمتی است که هم‌اکنون در نظر گرفته می‌شود.

به گفته این کارشناس کشاورزی در صورت تعیین قیمت واقعی آب می‌توانیم بستر را برای مشخص کردن توان کشور در تولیدات استراتژیک مشخص کنیم.

وی با اشاره به قانون اساسی که در آن کشاورزی به عنوان یکی از قطب‌های توسعه کشور تعیین شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهاجرت از روستاها به شهرها روز به روز در حال افزایش است که این مساله بیانگر این است که به بخش کشاورزی توجه خاصی صورت نگرفته است.

چیذری با بیان این‌که احیای روستاها می‌تواند توان کشور را در تولیدات استراتژیک افزایش دهد، گفت: در صورتی که بتوانیم نسل جوان تحصیل‌ کرده را در روستاها حفظ کنیم تولید کشاورزی رونق می‌گیرد و کشور درخصوص تولیدات استراتژیک به خودکفایی می‌رسد.

این کارشناس کشاورزی اظهار کرد: محدودیت منابع آبی نباید منجر به تخلیه روستاها شود لذا می‌توان با تعیین الگوی کشت از منابع محدود موجود نهایت بهره‌برداری را صورت داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین