کد خبر: ۲۳۳۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۸

انتقاد از بولتن‌سازی علیه سینما

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی معتقد است که فقط رصد سینما کفایت نمی‌کند و باید امروز سازمان‌ها و نهاد‌ها در کنار رصد سینما به کمک آن بیایند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای ایران یک هنر ملی است و آثار آن ملی و جهانی است و سازمان سینمایی به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند و به سینما برای رشد آن کمک لازم را بکند.

وی در ادامه افزود: من امروز نگرانم که این امید و لبخندی که بر روی لبهای هنرمندان آمده از بین برود و ناامید شوند.

ایوبی با تشکر از سازمان‌هایی که در بخش تجلی اراده ملی جوایزی را به فیلم‌ها می‌دهند گفت: اهدای جایزه کار خوبی است اما کافی نیست. اگرچه تجلیل و تقدیر از زحماتی که عومال فیلم‌ها می‌کشند به نوعی تقدیر نمادین است اما چگونه می‌توان تلاش‌های کارگردان‌های نامداری همچون درویش را که برای یک فیلم یک دهه زحمت می‌کشند را ارج نهاد و تقدیر کرد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به لزوم توجه به ادبیات فارسی گفت: من از زمان آمدن به سازمان سینمایی بیش از ۲۰ فیلمنامه از آثاری که کسانی که قرار است فیلم بسازند را خوانده‌ام متاسفانه اثری که در آن به شعری از مولانا اشاره شده باشد و یا فیلمنامه خوبی که درباره مولانا و شمس نوشته شده باشد ندیدم درحالیکه باید فیلم زندگی مولانا و یا ملاقات وی با شمس تبریزی را ما بسازیم.

وی از سازمان‌ها و نهاد‌ها خواست که به کمک سینما بیایند و گفت: طرح سینما کارت را به زودی اجرا می‌کنیم و از نهاد‌ها می‌خواهیم که به ما کمک کنند و با شارژ این کارت‌ها و در اختیار گذاشتن آن‌ها به کارمندان خود باعث رونق سینما شوند.

ایوبی اجرای طرح سلام سینما را موفقیت آمیز دانست و افزود: این طرح به خوبی اجرا شد البته ایرادهایی نیز دارد اما همین که مردم به سینما می‌آیند می‌ارزد به آنکه چند شیشه نیز در سینما احیانا بشکند.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه امروز دخل و خرج سینما باهم نمی‌خواند گفت: باید صنعت سینما به صورت طبیعی راه بیافتد. امروز سینمای ما فقط برای آنکه بتواند فیلم‌ها را اکران کند و سالن‌ها فعالیت کنند حداقل به ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. هرچند از این میزان بودجه ۳۰ میلیارد تومان توسط شهرداری‌ها، دفا‌تر پخش و سینمادار‌ها هزینه می‌شوند و عملا مبلغی برای تولید فیلم از طریق گیشه‌ها باز نمی‌گردد.

وی از تجهیز سالن‌های سینمایی به سیستم دیجیتال خبر داد و افزود: تاکنون ۱۶۹ سالن سینما به سیستم دیجیتال مجهز شده است و از سال آینده و بعد از نوروز نیز با بهتر شدن هوا این روند ادامه پیدا می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی وجود آرامش در سینما را لازم دانست و افزود: امروز همه سینما را رصد می‌کنند و همه برای آن بولتن می‌نویسند و بولتن منتشر می‌کنند و ما را نقد می‌کنند اما این کار‌ها کمکی به سینما نمی‌کند بلکه انتشار این بولتن‌ها و ارائه آن‌ها به مدیران و علما تنها باعث ایجاد اضطراب و نگرانی می‌شود.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: اینکه مثلا در بولتنی تنها اشاره می‌شود که در ۲۳ فیلم جشنواره کشیده شده است و به جزئیات آن اشاره نمی‌شود درست نیست همین امر باعث اضطراب و نگرانی در علما و مدیران می‌شود.

ایوبی سینمای ایران را افتخار شرق دانست و افزود: مقام معظم رهبری از هنر سینما در کشور حمایت کرده و پای سینمای کشور ایستاده است پس این نگاه انحرافی که در دوره‌ای شکل گرفت و بر اساس آن گروهی معتقد بودند باید سینمای فعلی را خراب کنیم و به جای آن سینمای جدیدی بسازیم درست نیست زیرا اینکار شدنی نیست.

وی ادامه داد: در مقابل این سینما سینمای دیگری نمی‌توان راه اندازی کرد زیرا در سینمای فعلی فضا برای گفتن تمامی حرف‌ها و سلیقه‌ها وجود دارد و تنها سینمایی که امروز در جهان می‌تواند باعث شود خانواده‌ها چشم بسته آثار آن را ببینند سینمای ایران است هرچند بعضا فیلم‌های تلخ نیز داریم.

ایوبی به پیوند سینمای ایران و انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: سینمای ایران سه دهه است که ثابت کرده تماما در خدمت انقلاب و دفاع مقدس است و برای آن‌ها ارزش زیادی قائل است. پس این سخنان که گفته می‌شود سینمای ایران به دهه فجر و انقلاب هیچ ارتباطی ندارد و باید جشنواره فیلم فجر را از دهه فجر خارج کنیم درست نیست.

وی ادامه داد: سینمای ایران کارنامه درخشانی دارد که همه به آن افتخار می‌کنند و ما نیز باید به سینماگران کمک کنیم لذا همین جا اعلام می‌کنم اگر تهیه کننده و کارگردانی نیاز به حقوقدان، جامعه‌شناس و یا روان‌شناس برای خلق اثری دارد ما حاضر هستیم به آن‌ها کمک کنیم.

به گزارش ایلنا، ایوبی افزود: برنامه‌های خوبی برای ارتقاء سینمای ایران و حفط سینمای فرهنگی و هنری و همچنین سینما تک‌ها داریم و بیش از ۱۰ جلسه پربار نیز با اهالی سینما برای تدارک برنامه‌های بهتر برگزار کرده‌ایم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین