کد خبر: ۲۳۳۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲

آمار اهدای عضو در ایران

فیلیپینی ها با اجرای طرحی بدنبال شکستن رکورد جهانی اهدای اعضای بدن پس از مرگ مغزی هستند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت فیلیپین روز شنبه اعلام کرد برای اجرای این طرح روز جمعه هزاران نفر از مردم این کشور متعهد به اهدای اعضای بدن پس از مرگ شدند.

بنابراین گزارش در عرض یک ساعت سه هزار و 548 نفر در یک دانشگاه مانیل اقدام به ثبت نام و پرکردن فرم های اهدای اعضای بدن خود پس از مرگ به مریض های نیازمند کردند.

هندی ها در گجرات سال گذشته رکورد گینس را در این زمینه شکستند و و در طول یکساعت دو هزار و 755 نفر برای اهدای اعضای بدن پس از مرگشان ثبت نام کرده بودند.

مقامات موسسه گینس تاکنون در مورد رکورد جدید فیلیپین و ثبت نام افراد به منظور اهدای اعضای بدن اظهارنظری نکرده اند.

10 هزار و 450 نفر از مردم هاریانا هند سال گذشته میلادی در عرض هشت ساعت برای اهدای اعضای بدن خود پس از مرگ ثبت نام کرده بودند.

پیوند اعضای بدن در فیلیپین یک موضوع بحث برانگیز بین مردم فقیر است که گاهی کلیه های خود را برای دریافت کمک مالی به فروش می رسانند.

دولت فیلیپین سال 2008 میلادی فروش کلیه به خارجی ها را ممنوع کرد اما گفته می شود این کار به صورت مخفی همچنان ادامه دارد.

آمار متفاوت و متضادی در مورد اهدای عضو در ایران منتشر شده است. دکتر کتایون نجفی زاده فوق تخصص بیماری های ریوی به نقل از آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است سالانه حدود سه تا شش هزار نفر در ایران مرگ مغزی می شوند که از این تعداد در سال گذشته اعضای 400 بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.

براساس این آمار هم اکنون اعضای پنج ممیز هفت نفر در هر یک میلیون نفر از مرگ مغزی ها در ایران اهدا می شود. آمار جهانی گویای اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی 20 نفر در یک میلیون نفر است که این رقم در اسپانیا نزدیک به 34 ممیز سه نفر در یک میلیون است.

این در حالی است که تیر ماه امسال رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرده بود ایران رتبه سوم جهان در زمینه اهدای عضو را کسب کرده و در زمینه رضایت گیری از خانواده ها جهت اهدا عضو نیز رتبه نخست جهانی را از آن خود کرده است.

معاون وقت درمان وزارت بهداشت در اردیبهشت ماه سال گذشته تصریح کرده بود ایران در اهدای عضو رتبه چهل و دوم جهان را دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین