کد خبر: ۲۳۳۴۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵

عراقچی: دو قسط توافق ژنو پرداخت شده است

بر اساس جدول زمانی تعیین شده برای آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی محدود شده ایران طبق توافق ژنو، دو قسط اول و هفتم مارس (10 و 16 اسفند ماه جاری) به ترتیب 450 و 550 میلیون دلار بوده که ترتیبات لازم برای انتقال این اقساط انجام شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد که مراحل انتقال دو قسط 450 و 550 میلیون دلاری (یک میلیارد دلار) از مجموع 4.2 میلیارد دلار درآمدهای نفتی محدود شده که بر اساس توافق ژنو باید به حساب بانک مرکزی واریز شود، انجام شده است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس جدول زمانی تعیین شده برای آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی محدود شده ایران طبق توافق ژنو، دو قسط اول و هفتم مارس (10 و 16 اسفند ماه جاری) به ترتیب 450 و 550 میلیون دلار بوده که ترتیبات لازم برای انتقال این اقساط انجام شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: جدول پرداخت اقساط مشخص است و تا امروز مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

براساس توافق ژنو یا همان «برنامه اقدام مشترک ایران و 1+5» که طرفین سوم آذر ماه درباره آن به توافق رسیدند و از 30 دی ماه اجرایی کردند، 4.2 میلیارد دلار از دارایی های محدود شده ایران ناشی از درآمدهای نفتی طبق جدول زمان بندی مشخص شده ای در هشت قسط آزاد خواهد شد.

بر این اساس، نخستین قسط در اول فوریه (12 بهمن) به مبلغ 550 میلیون دلار به حساب مربوطه در سوئیس واریز شده است.

قسط دوم در اول مارس (10 اسفند) به مبلغ 450 میلیون دلار، قسط سوم در 7 مارس (16 اسفند)به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط چهارم در 10 آوریل (21 فروردین 93) به مبلغ 550 میلیون دلار، قسط پنجم 15 آوریل (26 فروردین)450 میلیون دلار و قسط های ششم، هفتم و هشتم به ترتیب در تاریخ های 14 می (24 اردیبهشت)، 17 ژوئن (27 خرداد) و 20 ژوئیه (20 تیر 93) هر یک به مبلغ 550 میلیون دلار پرداخت خواهد شد.

عراقچی درباره زمان برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 گفت: این مذاکرات قرار است هفته جاری در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی طی روزهای 14 تا 18 اسفندماه جاری در وین برگزار شود.

وی تصریح کرد: طرفین در حال هماهنگی با یکدیگر برای تشکیل این جلسه هستند و نتیجه مباحث نشست کارشناسی به مدیران سیاسی گزارش خواهد شد.

** اظهارات مرکل اعتراف به دستاوردهای توافق ژنو است

عراقچی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در واکنش به اظهارات هفته گذشته آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر پذیرفتن غنی سازی ایران گفت: همه این گونه اظهارات، اعترافی به دستاوردهای توافق ژنو است؛ اعتراف به اینکه حق غنی سازی ایران پدیرفته شده و هم اکنون نیز جریان دارد و در آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی گفت: صهیونیست ها تمام تلاش خود رابرای جلوگیری از روند توافق ها بکار گرفته اند و نمی خواهند که مذاکرات به پیش برود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد که اعضای 1+5 با درک شرایط و حسن نیت وارد دور آتی مذاکرات شوند و با اراده سیاسی لازم بتوان مذاکرات را به پیش برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین