کد خبر: ۲۳۳۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴

جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور در ایران و جهان

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور را براساس رشته‌های موضوعی اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، گفت: نظام رتبه‌بندی QS یکی از نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کند.

مهراد خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی سال ۲۰۱۴ میلادی که در ۳۰ رشته موضوعی صورت گرفته براساس ارزیابی ۳۰۰۲ دانشگاه انجام شده است.

وی اظهار داشت: این نکته حائز اهمیت است بدانیم که QS نتیجه رتبه‌بندی ۲۰۰ دانشگاه ممتاز را در دستور کار قرار دارد.

مهراد گفت: رتبه‌های بعد از ۲۰۰ در حالی که در این نظام رتبه‌بندی قابل دریافت و قابل مشاهده است، اما در هر حال جزء ۲۰۰ دانشگاه ممتاز محسوب نمی‌شوند.

مهراد ادامه داد: رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته موضوعی پزشکی در دامنه‌ای بین ۴۰۰-۳۰۱ قرار دارد که نشان‌دهنده بهترین وضعیت موجود در ارتباط با کل دانشگاه‌های کشور در این نظام رتبه‌بندی است. سایر دانشگاه‌های کشور در رشته‌هایی که رتبه آن‌ها گزارش می‌شود بعد از رتبه ۴۰۰ قرار دارند.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: به اعتقادم گرچه انتظارات جامعه آن است که رتبه دانشگاه‌ها به طور کلی و رتبه رشته‌های موضوعی به طور اخص در رده‌های بالاتر و برتر از سایر دانشگاه‌های جهان قرار گرفته و عملکرد بهتری از خود نشان دهند، ولی باید توجه داشت که نقش‌آفرینی در شرایط تحریم و در جمع ۳۰۰۲ دانشگاهی که مورد ارزیابی قرار گرفته، با تخصیص نامناسب بودجه به دانشگاه‌های کشور، کهنگی و فرسودگی آزمایشگاه‌ها وضعیت را برای حضور در رتبه‌های بالای جهانی دشوارتر می سازد.

عملکرد دانشگاه‌های کشور برحسب رشته‌های موضوعی

وی گفت: دانشگاه‌های ایران در این زمینه نسبتا موفق عمل کرده‌اند. عملکرد کلی دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی سال ۲۰۰۴ میلادی برحسب رشته‌های موضوعی بهترین عملکرد تاریخ دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود.

سرپرست ISC ابراز داشت: دانشگاه تهران در رشته فلسفه و دانشگاه آزاد اسلامی ایران در رشته زبان و ادبیات انگلیسی رتبه اول کشوری را در بین تمام دانشگاه‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، آزاد اسلامی، صنعتی اصفهان و اصفهان به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کرده‌اند.

مهراد ادامه داد: در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم در بین دانشگاه‌های کشور قرار دارند. در علوم زمین و دریا دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی تهران رتبه‌های اول و دوم کشوری را در اختیار دارند.

وی گفت: در رشته ریاضی رتبه‌های اول تا سوم به دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و صنعتی امیرکبیر تعلق دارد. دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر در رشته‌های مهندسی مکانیک و هوا فضا به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های اول تا پنجم کشوری شده‌اند.

مهراد خاطرنشان کرد: در رشته محیط زیست (علوم محیطی) رتبه دانشگاه تهران در دامنه‌ای بین ۴۰۰-۳۰۱ قرار دارد و بعد از دانشگاه تهران، دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی گلپایگان و علم و صنعت ایران به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: در رشته فیزیک و نجوم دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، علوم و فنون کاربردی، صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم کشوری نشسته‌اند.

دانشگاه‌های برتر کشور در رشته مهندسی شیمی

سرپرست ISC گفت: رتبه‌های اول تا چهارم در رشته آمار و تحقیق در عملیات به ترتیب به دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علوم‌پزشکی تهران و صنعتی اصفهان تعلق دارد. رتبه کشوری در رشته حقوق در بین تمام دانشگاه‌های ایران به دانشگاه تربیت‌مدرس تعلق دارد.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های برتر کشور در رشته مهندسی شیمی شامل تهران، صنعتی شریف، صنعتی گلپایگان، فردوسی مشهد و دانشگاه تبریز است. در علوم کشاورزی و جنگل رتبه‌های اول تا چهارم در اختیار دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، شیراز، صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان است.

مهراد افزود: دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، شیراز و صنعتی اصفهان رتبه‌های اول تا پنجم را در مهندسی عمران و سازه به خود اختصاص داده‌اند. در زیست‌شناسی علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، صنعتی شریف، شیراز و صنعتی اصفهان در جایگاه اول تا پنجم کشوری نشسته‌اند.

رتبه دانشگاه‌ها در رشته ارتباطات و مطالعات رسانه‌ها

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: رتبه‌های اول تا پنجم، در رشته شیمی به دانشگاه تهران، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، علم و صنعت ایران، و دانشگاه کاشان تعلق دارد. در علم مواد به ترتیب دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر برترین دانشگاه های کشور محسوب می شوند.

به گزارش تسنیم، وی اضافه کرد: در ارتباطات و مطالعات رسانه‌ها دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی، فردوسی مشهد، تبریز و پیام نور از سایر دانشگاه‌ها برتر هستند. رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، حسابداری، جغرافیا، روانشناسی، داروسازی، تاریخ، اقتصاد و جامعه شناسی فاقد رتبه‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین