کد خبر: ۲۳۳۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳

شگفتی‌های اسکار برای اهالی سینما

برندگان هشتادوششمین دوره جوایز اسکار در حالی بامداد فردا (دوشنبه) مشخص خواهند شد که اعضای آکادمی در طول 8 دهه اخیر این رویداد سینمایی گاها با انتخاب‌های دور از انتظار ، موجب شگفتی جامعه سینمایی شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، در حالیکه کمتر از 24 ساعت تا برگزاری هشتادوششمین مراسم اعطای جوایز اسکار در سال 2014 مانده، نگاهی می‌اندازیم به انتخاب‌های غیرمنتظره‌ که آکادمی اسکار طی 20 سال اخیر داشته است؛ انتخاب‌هایی که نه تنها دور از ذهن اهالی سینما بوده‌اند، بلکه برندگان را نیز به نوبه خود شگفت‌زده کرده است.
 
** در سال 2005 در حالی که همگان فیلم «کوهستان بروک‌بک» ساخته «آنگ لی» را از قبل برنده بهترین فیلم اسکار می‌دانستند، این فیلم «تصادف» به کارگردانی «پائول هاگیس» بود که برخلاف انتظار توانست جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند و بر همه پیش‌بینی‌ها خط بطلان بکشد. داستان فیلم «تصادف» که در آن «ساندرا بولاک» و «رایان فیلیپ» نقش‌آفرینی می‌کنند، درباره چند خانواده در شهر لس‌آنجلس است که در 36 ساعت آینده همگی دجار تصادف می‌شوند. این فیلم در اصل به بررسی موضوع نژادپرستی در بین نژادهای گوناگون می‌پردازد.
 
** «آدریان برودی»، بازیگر فیلم «پیانیست» ساخته «رومن پولانسکی» در حضور بازیگران سرشناسی چون «جک نیکلسون»، «دنیل دی‌لوئیس»، «نیکلاس کیج» و «مایکل کین» موفق شد در سال 2003 جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را در عین ناباوری به دست آورد. بازیگری که کمتر کسی برای او در حضور چهره‌های سرشناس سینما شانسی قائل بود. فیلم «پیانیست» در آن سال جایزه بهترین کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی را نیز کسب کرد.
 
** اسکار سال 1994 نیز با شگفتی دیگری در بخش بازیگری همراه بود و «آنا پاکوین»، بازیگر 11 ساله فیلم «پیانو» با کسب جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل توانست نام خود را به عنوان دومین فرد کم سن و سال جایزه اسکار ثبت کند. این بازیگر برای کسب این عنوان رقبایی جون «رزی پرز»، «اما تامپسون»، «ویونا رایدر» و «هولی هانتز» را از پیش رو برداشت.
 
** در سال 1998 کمتر کسی به اعطای جایزه اسکار بهترین فیلم به «نجات سرباز رایان» استیون اسپیلبرگ شک داشت، اما زمانیکه «هریسون فورد» مسئول اعطای جایزه نام فیلم «شکیپیر عاشق» را به عنوان برنده اسکار معرفی کرد، همه پیش‌بینی‌ها به یک‌باره رنگ باخت و ورق به سود این فیلم انگلیسی برگشت. بخش عمده داستان فیلم «شکسپیر عاشق» تخیلی است، اما بخش‌های کوچکی از آن نیز با حقایق زندگی شکسپیر منطبق است.
 
اسکار
 
** اسکار سال 1993 نیز بدون حاشیه نبود و اعلام نام «موریسا تومی» (بازیگر فیلم «پسرعموی من وینی») به عنوان برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل آن چنان دور از انتظار بود که برخی ادعا کردند «جک پالانس»، اعطاکننده جایزه به اشتباه نام «تومی» را به عنوان فرد برنده خوانده است؛ گرچه این ادعا قطعا شایعه‌ای بیش نبود.
 
** در حالیکه در سال 1997 اغلب منتقدین «لاورن باکال» را به عنوان بهترین بازیگر زن نقش مکمل اسکار می‌دانستند، «ژولیت بینوش» برای بازی در فیلم «بیمار انگلیسی» ساخته «آنتونی مینگلا» در کمال شگفتی موفق به کسب این جایزه شد.
 
** در سال 2003 فیلم «شیکاگو» ساخته «راب مارشال» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از انجمن کارگردانان آمریکا شد که معمولا شاخص خوبی برای پیش‌بینی اسکار است. در این میان فیلم «پیانیست» ساخته «رومن پولانسکی» که پیش از این یک شگفتی در بخش بازیگری خلق کرده بود در بخش بهترین فیلم اسکار نیز با سنت‌شکنی موفق به کسب عنوان بهترین فیلم شد. این فیلم بر مبنای داستان واقعی زندگی نوازنده‌ی پیانوی یهودی، «ولادیسلاو اشپیلمن» در دوران جنگ جهانی دوم در لهستان و اشغال این کشور توسط آلمان به قلم خودش ساخته شده‌ است.
 
** یکی دیگر از سورپرایزهای آکادمی اسکار برای سینمادوستان در سال 1998 رقم خورد، زمانی که «روبرتو بنینی»، بازیگر و کارگردان فیلم «زندگی زیباست» در حضور بازیگران مطرحی چون «ادوارد نورتون»، «تام هنکس» و «یان مک‌کلین» جایزه اسکار بهترین بازیگری را از آن خود کرد. فیلم «زندگی زیباست» جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌ و اسکار بهترین موسیقی متن را نیز در آن سال کسب کرد.
 
** «هیلاری سوانک»، بازیگر ناشناس سینمای جهان در سال 1999 در حالی که کمتر کسی نام او را قبلا شنیده بود برای بازی در فیلم «پسرها گریه نمی‌کنند» موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر شد. وی در این فیلم در نقش «برندون تینا» با بازی درخشان خود توانست اعتماد آکادمی اسکار را در عین جوانی به خود جلب کند. این فیلم داستان دختری است که دوست دارد شبیه پسرها زندگی کند.
 
** دومین‌ باری که «آنگ لی» از شانس‌های قطعی دریافت اسکار بهترین کارگردانی بود به سال 2001 بازمی‌گردد که «استیون سودربرگ» با فیلم «قاچاق» (ترافیک) توانست در عین ناباوری بر آنگ لی (ببر خیزان، اژدهای پنهان) و ریدلی اسکات (گلادیاتور) غلبه کند و جایزه بهترین کارگردانی اسکار را به خانه ببرد.
 
** در مراسم اسکار 2001 «مارسیا گی» در حالی برخلاف انتظارات جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را کسب کرد که رقبایی چون «کیت هادسون»، «فرانسس مک دورمند» و «جولی والترز» را پیش رو داشت. وی این جایزه را برای نقش‌آفرینی در فیلم «پولاک» درباره زندگی و حرفه نقاش معروف «جکسون پولاک» به دست آورد.
 
** شگفتی دیگر اسکار در زمینه موسیقی و در سال 2003 رقم خورد؛ جایی که «باربارا استریسند» با شگفتی تمام جایزه بهترین موسیقی اسکار را به «امینم»، خواننده رپ آمریکایی اعطا کرد.
 
** گرچه مستند «بولینگ برای کلومباین» فیلم موفق و خوبی بود، اما کمتر کسی انتظار داشت که این فیلم بتواند جایزه اسکار بهترین مستند اسکار 2002 را از آن خود کند. عنوان و موضوع این فیلم برگرفته از ماجرای کشتار دبیرستان کلمباین است و نگاهی انتقادی به قانون حمل اسلحه در ایالات متحده دارد. این مستند در جشنواره فیلم کن، اسپریت و سزار نیز مورد تقدیر قرار گرفت.
 
** در حالی که «مریل استریپ» برای نقش‌آفرینی در فیلم «جولی و جولیا» شانس اصلی اسکار بهترین بازیگر زن سال 2009 محسوب می‌شد، این حایزه به «ساندرا بولاک» برای فیلم «نقطه‌ کور» رسید.
 
** اعطای جایزه اسکار نقش مکمل مرد به «جیمی برادبنت»، بازیگر انگلیسی برای حضور در فیلم «آیریس» را می‌توان یکی از شگفتی‌های اسکار سال 2002 محسوب کرد. فیلم «آیریس» روایتگر زندگی رمان‌نویس معروف «آیریس مرداک» است.
 
** با وجود آنکه «هیل بری» پیش از برگزاری مراسم اسکار جایزه انجمن بازیگران آمریکا را برای فیلم «توپ هیولا» کسب کرده بود، اما هنگامی که نام او به عنوان برنده اسکار بازیگر نقش اصلی زن در سال 2002 بر روی صحنه اسکار خوانده شد، این بازیگر که اولین زن رنگین‌پوست برنده اسکار نام گرفته بود، بسیار شگفت‌زده و متعجب شد.
 
** فیلم «زندگی صورتی» ساخته «الیور داهان»را کمتر کسی در سال 2007 دیده بود، اما این فیلم توانست با ارمغان آوردن جایزه بهترین بازیگر زن برای «ماریو کوتیلار»، بازیگر جوان و ناشناخته آن زمان، وی را به اوج شهرت برساند.
 
** با وجود اینکه فیلم «هزارتوی پن» سه جایزه اسکار 2007 را کسب کرده بود، همگان انتظار داشتند این فیلم اسکار بهترین فیلم خارجی را نیز از آن خود کند، اما اینگونه نشد و فیلم آلمانی «زندگی‌های دیگران» ساخته «فلورین هنکل فان دونرسمارک» این جایزه غیرمنتظره را به دست آورد.
 
** انیمیشن ژاپنی «شهر اشباح» به کارگردانی «هایائو میازاکی» در سال 2002 در حالی جایزه اسکار بهترین انیمیشن اسکار را کسب کرد که انیمیشن معروف «عصر یخی» محصول کمپانی «بلو اسکای» از رقبای این انیمیشن بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین