کد خبر: ۲۳۳۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵

«12 سال بردگی» یک روز پیش از جوایز اسکار جوایز اسپیریت را درو کرد

فیلم استیو مکویین در بیست و نهمین دوره جوایز سالانه اسپیریت برنده پنج جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم بلند داستانی شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برندگان این دوره جوایز اسپیریت که از آن به عنوان معادل اسکار در جامعه سینمای مستقل آمریکا یاد می‌شود، شنبه شب (بامداد یکشنبه به وقت ایران)، یک روز پیش از برگزاری جوایز اسکار در مراسمی در سانتا مونیکا در کالیفرنیا معرفی شدند.


درام «12 سال بردگی» ساخته استیو مکویین فیلمساز بریتانیایی («گرسنگی» و «شرم») که در هفت بخش نامزد دریافت جوایز اسپیریت بود، در پنج بخش بهترین فیلم بلند داستانی، کارگردان، بازیگر زن مکمل (لوپیتا نیونگ‌اُ)، فیلمنامه (جان ریدلی) و فیلمبرداری (شان بابیت) پیروز شد.

این فیلم بر مبنای کتاب زندگی‌نامه شخصی سالومن نورثاپ ساخته شده و نگاهی به برده‌داری در جنوب آمریکا دارد. «12 سال بردگی» ماجرای تراژیک ربوده شدن سالومن در واشنگتن دی‌سی در سال‌های پیش از آغاز جنگ داخلی آمریکا را روایت می‌کند.

«نبراسکا» ساخته ساخته الکساندر پین، «همه چیز از دست رفته» به کارگردانی جی. سی چاندور، «فرانسس ها» ساخته نوا بامبک و «درون لوئین دیویس» به کارگردانی جوئل و ایتن کوئن دیگر نامزدهای بخش بهترین فیلم بلند داستانی بودند.

متیو مکاناهی برای بازی در نقش یک بیمار/فعال ایدز در فیلم «باشگاه خریداران دالاس» جایزه اسپیریت بهترین بازیگر مرد را برد. چوئیتل اجیوفور («12 سال بردگی»)، رابرت ردفورد («همه چیز از دست رفته»)، بروس درن («نبراسکا»)، اسکار آیزاک («درون لوئین دیویس») و مایکل بی. جردن («ایستگاه فروتویل»)، رقبای او در بخش بودند. متیو مکاناهی سال گذشته نیز در جوایز اسپیریت برای فیلم «مایک جادویی» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل شد.

جارد لتو دیگر بازیگر «باشگاه خریداران دالاس» برای بازی در نقش یک بیمار مبتلا به ایدز در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن به کیت بلانشت برای بازی در نقش زنی روان‌رنجور در «جازمین غمگین» ساخته وودی آلن رسید. بلانشت برای دریافت این جایزه ژولی دلپی («پیش از نیمه‌شب»)، گابی هافمن («Crystal Fairy»)، بری لارسون («Short Term 12») و  شیلین وودلی («اینک تماشایی») را به عنوان رقیب پیش روی خود داشت.

باب نلسن برای «نبراسکا» جایزه بهترین فیلمنامه اول را از آن خود کرد. «نبراسکا» در شش بخش بخت دریافت جایزه را داشت.

جایزه بهترین فیلم بین‌المللی نیز به فیلم فرانسوی «آبی گرم‌ترین رنگ است» ساخته عبداللطیف کشیش رسید. «نشانی از گناه»، «گلوریا»، «زیبایی بزرگ» و «شکار»‌ هم در این بخش نامزد بودند.

جوایز اسپیریت از فیلم‌هایی تقدیر می‌کند که خارج از سیستم استودیوهای بزرگ یا در بخش‌های ویژه درون استودیوها در ایالات متحده ساخته شده‌اند. این جوایز فیلم‌هایی را مورد توجه قرار می‌دهد که با بودجه کمتر از 20 میلیون دلار ساخته شده‌اند.

فهرست برندگان بیست و نهمین دوره جوایز سالانه اسپیریت به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: «12 سال بردگی»

بهترین بازیگر مرد: متیو مکاناهی، «باشگاه خریداران دالاس»

بهترین بازیگر زن: کیت بلانشت، «جازمین غمگین»

بهترین کارگردان: استیو مکویین، «12 سال بردگی»  

بهترین مستند: «20 فوت تا ستاره شدن»، مورگان نویل

بهترین فیلمنامه: «12 سال بردگی»، جان ریدلی

بهترین فیلمبرداری: «12 سال بردگی»، شان بابیت

بهترین بازیگر مرد مکمل:
جارد لتو، «باشگاه خریداران دالاس»

بهترین بازیگر زن مکمل: لوپیتا نیونگ‌اُ، «12 سال بردگی»  

بهترین تدوین: نت ساندرز، «Short Term 12»

جایزه جان کاساوتیس: «این مارتین بانر است»

بهترین فیلم بین‌المللی: «آبی گرم‌ترین رنگ است»

جایزه رابرت آلتمن: «ماد»

بهترین فیلم بلند اول داستانی: «ایستگاه «فروتویل»

بهترین فیلمنامه اول: «نبراسکا»، باب نلسن

جایزه تهیه‌کنندگان: توبی هالبروک و جیمز ام. جانستن

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین