کد خبر: ۲۳۳۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰

یک روز تا اسکار 2014/ نگاهی به نامزدهای بهترین فیلم

اما آنچه «جاذبه» را از سایر فیلم‌ها متمایز می‌کند فیلمبرداری منحصر به فرد «امانوئل لوبزکی» و جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز این فیلم است که جذابیت آن را دو چندان کرده است، البته نباید کارگردانی فوق‌العاده «کواران» را نیز فراموش کرد که در واقع تصویری از فیلم‌های آینده به ما می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسکار هشتاد و ششم میزبان یکی از قدرتمندترین بخش‌های یهترین فیلم در چند سال اخیر است و بنابر سلیق‌های که از آکادمی سراغ داریم، می‌توان گفت امسال «دوازده سال بردگی» (برنده بافتا، انجمن تهیه‌کنندگان و منتخب منتقدین)، «جاذبه» (برنده جوایز انجمن کارگردانان) و یا «اخاذی آمریکایی» با کسب نامزدی در تمام بخش‌های بازیگری شانس بیشتری نسبت به سایر رقبا برای کسب اسکار بهترین فیلم امسال دارند.

به گزارش ایسنا، بدون شک مهمترین بخش از جوایز اسکار متعلق به بخش بهترین فیلم است که کسب آن می‌تواند نقطه عطفی برای کارگردان باشد و نام فیلم را برای همیشه در تاریخ اسکار ماندگار کند.

در زیر نگاهی می‌اندازیم به 9 فیلمی که امسال به جمع نامزدهای نهایی کسب جایز اسکار بهترین فیلم راه یافته‌اند.



12 سال بردگی

فیلم «دوازده سال بردگی» که جایزه بهترین فیلم جوایز گلدن گلوب و بافتا را نیز کسب کرده، به کارگردانی «استیو مک‌کوئین» تصویری موثق از تاریخ برده‌داری آمریکا را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که پیش از این در هیچ فیلمی نظیر آن را ندیده‌ایم. این فیلم براساس فیلمنامه‌ای نوشته «جان ریدلی» برگرفته از شرح‌حال «سالومون نورثروپ» در سال 1853 است که در فیلم نقش آن را «چیوتل اجیوفر» ایفا کرده است و در کنار آن «مایکل فاسبندر» و «لوپیتا نایونگ» (ستاره نوظهور بازیگری) به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم که به زیباترین شکل ممکن به مسأله نژادپرستی و برده‌داری می‌پردازد را می‌توان یکی از پرامیدترین فیلم‌های کسب اسکار بهترین فیلم امسال دانست. داستان فیلم درباره یک سیاهپوست آزاد به نام «سالومون نورثروپ» است که در دوران برده‌داری با همسر و فرزندانش در ساراتوگای نیویورک زندگی می کند اما یک شب توسط چند نفر اراذل و اوباش اغفال شده، به وسیله آنها مسموم و به‌عنوان برده فروخته می شود. به هوش که می‌آید، خود را در غل و زنجیر می‌بیند. سپس به مزارع پنبه در جنوب آمریکا برده می‌شود، جایی که ابتدا توسط یک برده‌دار به نام ویلیام فورد خریده شده و بعد از آن به ادوین اپس (مایکل فاسبندر) فروخته می‌شود. نورثاپ ۱۲ سال از زندگی خود را به‌عنوان یک برده جنوبی می‌گذراند.


اخاذی آمریکایی

«دیوید اوراسل» که در چهار سال اخیر برای سومین‌بار فیلم خود را در میان نامزدهای بهترین فیلم اسکار می‌بیند، امسال نیز بیشترین تعداد نامزدی را در بخش‌های گوناگون با فیلم «اخاذی آمریکایی» کسب کرده است. همچنین این دومین‌بار پیاپی است که فیلم‌های «دیوید اوراسل» در چهار بخش بازیگری نامزد کسب جایزه می‌شوند. تیم قدرتمند بازیگری «اخاذی آمریکایی» متشکل از «کریستین بیل»، «امی آدامز»، «جنیفر لاورنس» و «بردلی کوپر» نقطه قوت این فیلم محسوب می‌شود و داستان فیلم الهام گرفته از کلاهبرداری بزرگ در دهه 70 میلادی است.

این فیلم دو شیاد به نام «ایروینگ روزنولد» (کریستین بیل) و «سیدنی پوزر» (امی آدامز) را نشان می‌دهد که در تله اف‌.بی‌.آی، «ریچی دی مازو» (بردلی کوپر) گیر افتاده‌اند و در ازای آزادی خود در دستگیری سیاست‌مداران رشوه‌خوار با مأمور اف‌بی‌آی همکاری می‌کنند. ریچی این دو شیاد را وادار می‌کند تا در درون مافیای پولشویی صاحبان قدرت و سیاستمداران نیوجرسی وارد شوند.

فیلم هیجانی و تأثیرگذار «کاپیتان فیلیپس» ساخته «پائول گرین گراس» یکی از نامزدهای 9گانه جایزه بهترین فیلم اسکار امسال است. «بیلی ری» براساس کتابی به نام «وظیفه یک کاپیتان: دزدان دریایی سومالی، یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و روزهای خطرناک در دریا» نوشته «ریچارد فیلیپس» و «استفن تاتی»، فیلمنامه فیلم سینمایی کاپیتان فیلیپس را نوشته است که روایتگر داستان واقعی ربوده شدن کشتی باری آمریکایی در سال 2009 توسط دزدان دریایی سومالی و گروگان‌گیری متعاقب آن است.

در این فیلم نفس‌گیر و هیجانی «تام هنکس» چون همیشه خوش درخشیده است و بر خلاف تصورات برای بازی در نقش کاپیتان فیلیپس نامزد جایزه اسکار نشده و در عوض «برخاد عبدی» که در فیلم در نقش رئیس دزدان دریایی ایفای نقش می‌کند با کسب نامزدی در بخش بازیگر مکمل شگفتی‌ساز شده است.

«باشگاه خریداران دالاس» دیگر نامزد اسکار بهترین فیلم امسال نیز روایتگر داستان واقعی مردی به نام «ران وودروف» با بازی «ماتئو مک کانوی» است که در سال 1985 متوجه می‌شود مبتلا به ویروس HIV است و تنها 30 روز دیگر زنده خواهد ماند. وی با آشنایی با زنی که او نیز مبتلا به این بیماری است هر دو در پی یافتن راه‌های جدید درمانی برای این بیماری هستند و نوعی جدید از داروی درمان ایدز را با ترفندهای گوناگون بدست می‌آورد.

فیلمنامه واقع‌گرایه و باورپذیر که «کریگ بورتن» از طریق مصاحبه شخصی با خود «وود روف» پیش از مرگش نوشته همراه با بازی درخشان «مک کانوی» و «جارد لتو» از نقاط قوت این فیلم است و هر دو بازیگران اصلی این فیلم از شانس‌های اصلی کسب اسکار بازیگری نیز محسوب می‌شوند.


جاذبه

فیلم سه‌بعدی فضایی «جاذبه» ساخته «آلفونسو کواران» که پرفروش‌ترین فیلم در میان نامزدهای اسکار امسال است روایتگر داستان مهیج و دلهره‌آور دو فضانورد با بازی «ساندرا بولاک» و «جورج کلونی» است که بر اثر انهدام یکی از ماهواره‌های جاسوسی روسیه و پراکنده شدن تکه‌های بدنه آن در فضا و برخورد آنها با شاتل فضایی‌شان در فضا گمشده‌اند. البته در اغلب صحنه‌های فیلم تنها «بولاک» در میان انبوهی از تجهیزات فضایی معلق در فضا به نقش‌آفرینی مشغول است که برای بازی در آن برای دومین‌بار نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شده است.

اما آنچه «جاذبه» را از سایر فیلم‌ها متمایز می‌کند فیلمبرداری منحصر به فرد «امانوئل لوبزکی» و جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز این فیلم است که جذابیت آن را دو چندان کرده است، البته نباید کارگردانی فوق‌العاده «کواران» را نیز فراموش کرد که در واقع تصویری از فیلم‌های آینده به ما می‌دهد.

فیلم «او» ساخته «اسپایک جونز» نیز در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اسکار قرار گرفته و تصویری از آینده اجتماع و روابط اجتماعی افراد تحت تاثیر پیشرفت‌های تکنولوژی به مخاطب می‌دهد. این فیلم با فیلمنامه‌ای اصلی از «اسپایک جونز» درباره مردی است (یواخین فونیکس) که پس از دست‌یابی به یک سیستم عامل پیشرفته و دارای شخصیت با صدای «اسکارلت یوهانسون» وارد یک دلبستگی عاطفی با این سیستم عامل می‌شود.

در این فیلم علاوه‌بر «خواکین فونیکس» و «اسکارلت جوهانسون» (صداپیشه سیستم عامل)، امی آدامز، رونی مارا و اولیویا وایلد نیز نقش آفرینی می‌کنند. این فیلم در پنج بخش از جمله بهترین فیلمنامه اصلی نامزد کسب جایزه اسکار است.

جدیدترین فیلم جاده‌ای ساخته «الکساندر پاین» به نام «نبراسکا» دیگر نامزد اسکار بهترین فیلم امسال است که روایتگر رابطه پیچیده یک مرد (با بازی نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد «الکساندر پاین») با همسرش (جون اسکیب) و پسرش (ویل فورت) است.

این مرد که به نوعی دارای اختلال روانی است گمان می‌کند که برنده جایزه یک میلیون دلاری شده است. این فیلم همچنین نامزد دریافت چند جایزه اسکار دیگر از جمله جایزه اسکار بهترین کارگردانی، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن است.

«فیلومنا» جدیدترین ساخته «استفن فریرز» اقتباسی از رمان نوشته «مارتین سیکس اسمیت» است که امسال بخت خود را در میان فیلم‌های مطرح نامزد اسکار آزمایش می‌کند. فیلمنامه این فیلم که براساس دوستی «مارتین اسمیت» با «فیلومنا لی» نوشته شده، داستان مبتنی بر واقعیت زنی ایرلندی به نام «فیلومنا» است که در جستجوی یافتن فرزندش است که سال‌ها پیش به سبب مشروع نبودن توسط راهبه‌ها از وی گرفته شده است.

در این فیلم نقش «سیکس اسمیت» را «استیو کوگان» ایفا کرده که نگارش فیلمنامه را نیز با همکاری «جف پوپ» بر عهده داشته است و نقش «فیلومنا» را نیز «جودی دنچ» ایفا کرده که برای آن برای هفتمین‌بار در 16 سال اخیر نامزدی اسکار بهترین بازیگری زن را بدست آورده است.

پنجمین همکاری «مارتین اسکورسیزی» و بازیگر مورد علاقه‌اش «لئوناردو دی‌کاپریو» در فیلم «گرگ وال استریت» رقم خورده است که با نقدهای متفاوتی از سوی منتقدین مواجه شده است. این فیلم داستان زندگی و فراز و نشیب زندگی «جوردن بلفورت» یکی از دلالان بدنام وال استریت است که در دهه 90 میلادی از هزاران نفر از مردم کلاهبرداری کرد و فیلمنامه فیلم نیز توسط «ترنس وینتر» از رمان نوشته خود «بلفورت» در سال 2008 الهام گرفته شده است.

این فیلم که تاکنون 338 میلیون دلار در گیشه جهانی فروش داشته، نامزد پنج جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی، فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اصلی (دی‌کاپریو) و نقش مکمل (جونا هیل) شده است. «گرگ وال استریت» اولین فیلم شاخص در جهان است که کاملا بصورت دیجیتال توزیع می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین