کد خبر: ۲۳۳۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵

همه‌چیز به سود حوثی‌ها و به ضرر اخوانی‌هاست

برای نخستین بار ژنرال علی محسن الاحمر با رهبران الحوثی در منزل عبدالقادر هلال، شهردار صنعا دیدار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: منابع آگاه در صنعا به روزنامه العرب، چاپ لندن گفتند که برای نخستین بار ژنرال علی محسن الاحمر، مشاور ارشد امور نظامی رئیس جمهوری یمن و فرمانده سابق نیروهای شمالی این کشور با رهبران الحوثی در منزل عبدالقادر هلال، شهردار صنعا دیدار کرد و به این ترتیب نخستین انعطاف نیروهای سیاسی یمنی به جنبش الحوثی ها شکل گرفت.

منابع آگاه می گویند که این دیدار با فرمانده ای صورت می گیرد که شش جنگ متوالی علیه الحوثی ها انجام داده بود که این تحولی بزرگ در روابط سیاسی داخلی یمن محسوب می شود. اگر چه بسیاری از تحلیلگران بعید می دانند که تحولی در روابط استراتژیک نیروهای سیاسی یمنی که الحوثی ها در مقابل آنها محسوب می شوند، ایجاد شود.

افراد نزدیک به ژنرال الاحمر در این باره می گویند که این اقدام پیش از این به خوبی بررسی شده بود و به نظر می رسد که وی به همپیمانی خود با حزب اخوانی "الاصلاح" که ظاهرا دیگر جایگاهی در عرصه سیاسی یمن ندارد، پشت کرده است. اخوانی ها و به همراه آنها خاندان الاحمر در هفته های گذشته شکست های سنگینی را در برابر الحوثی ها متحمل شدند به گونه ای که به نوعی به سمت فروپاشی غلطیده اند.

برای همین برخی تحلیلگران بر این باورند که دیدار الاحمر با الحوثی ها در حقیقت تلاش برای جلوگیری از غرق بیشتر در تحولات یمن بوده است. الاحمر به برخی افراد نزدیک و قابل اعتماد خود گفته که اخوانی ها دیگر بخشی از گذشته شده اند که خشم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر آنها سایه انداخته است، به ویژه خشم عربستان که به هیچ وجه نمی تواند تصور کند که آنها روزی در یمن در قدرت باشند.

به گفته منابع آگاه که به روزنامه العرب اطلاع داده اند، ژنرال الاحمر در این دیدار تلاش کرد که الحوثی ها را راضی کند که از پایگاه های فرزندان الاحمر در حاشد عقب نشینی کنند. برخی منابع دیگر نیز گفته اند که وی در این دیدار تلاش کرد نوعی آرامش در جبهه های ارحب و عمران به وجود آورد به ویژه که اخیرا نیز شهردار صنعا که این دیدار در منزل او انجام شده به طور سری دیداری با رهبران الحوثی ها از جمله عبدالملک الحوثی، رهبر این جریان در استان صعده انجام داده بود.

نبیل حیدر، روزنامه نگار یمنی در گفت و گو با العرب در این باره گفت: «ژنرال الاحمر عملا با رهبران قبیله الحوثی دیدار کرد و آنها را درباره مسائل به شدت حساسی که می تواند آرامش یمن را به هم بریزد و پیش از این ژنرال علی محسن و تجمع اصلاح اخوانی رد کرده بودند، بحث و تبادل نظر کرد. البته قبل از این توافقاتی غیر رسمی میان آنها حاصل شده بود که نتیجه آن دیدار با یکدیگر در منزل عبدالقادر هلال شد.»

وی همچنین گفت: «این دیدار واقعا غیر منتظره و بی سابقه بود و انتظار می رود که تاثیراتی مهم بر تحولات میدانی جاری بر یمن بگذارد.» وی تاکید کرد، روز جمعه درگیری های مسلحانه ای میان الحوثی ها و افرادی از ارتش و حزب الاصلاح صورت گرفت که قطعا این دیدار می تواند به سود الحوثی ها تحولات را تغییر دهد.

پیش از این در خبرها آمده بود که عربستان در پاسخ به خواسته قبیله حاشد و الاحمر که خواستار دریافت کمک و حمایت در برابر یورش الحوثی ها شده بودند، گفته بود که قبل از هر چیز جنگ خود را بر اخوانی ها متمرکز کنید و از دادن هر گونه کمکی دیگر خودداری کرده بود.

گفتنی است که در حال حاضر ژنرال الاحمر از مهمترین چهره های نظامی متنفذ در حکومت انتقالی یمن محسوب می شود که در گذشته از افراد بسیار نزدیک به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین