کد خبر: ۲۳۳۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶

سه انگیزه عمده قتل در کشور

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی اعلام کرد: میزان وقوع قتل در سالجاری، نسبت به سال‌های گذشته نیز به کمترین مقدار رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سردار سید حسن بتولی  رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌گذشته نیروی انتظامی و به صورت خاص پلیس‌آگاهی سال خوب انتظامی را پشت سر گذاشته است، گفت: به گونه‌ای که در بسیاری از جرایم و ماموریت‌هایی که در حوزه پلیس‌آگاهی بود، شاهد مهار و کنترل جرایم بودیم.

وی با بیان اینکه در جرایم جنایی پلیس توانست در سال‌ گذشته موفقیتی کسب کند گفت: میزان قتل نسبت به سال‌های گذشته نیز به کمترین مقدار رسیده است اما در حوزه میزان کشف پرونده‌های قتل، پلیس در بالاترین حد خود بوده است.

بتولی در مورد علل و انگیزه‌های قتل با بیان اینکه نزاع و اختلاف مسائل ناموسی و سرقت‌ها سه دلیل عمده وقوع قتل در ایران است، گفت: اقدامات موثر پلیس و سایر ارگان‌ها و همچنین فرهنگ غنی اسلامی سبب شده که وقوع قتل کاهش یابد و در این حوزه پلیس می‌تواند به خود و سازمان‌های همکار ببالد که توانسته در حین افزایش کشف میزان وقوع قتل نیز در کشور کاهش یابد که البته این توانایی در کشف محدود به جرایم جنایی نیست بلکه در حوزه‌هایی همچون جعل و کلاهبرداری و جرایم اقتصادی نیز این موفقیت کسب شده است.

بتولی با بیان اینکه تاکیدات فرماندهی ناجا مبنی بر کشف علمی جرم است، گفت: براساس تدابیر فرماندهی ناجا سعی شده که در طول چند سال اخیر پلیس از کشف سنتی به سمت کشف علمی مدرن و با تکیه با علوم روز پیش برود که خوشبختانه اهتمام چند ساله در این امر محقق شده و در حال شکوفایی هستیم.

وی با اشاره به تاکیدات اسلام، قانون و مقامات کشور مبنی بر برخورد مناسب با ارباب رجوع اعم از قربانی و مجرم گفت: پلیس با بهره‌گیری از علم روز و دانش توانسته شیوه برخورد با مجرم و کشف پرونده را بهبود دهد، به گونه‌ای که امروز شاهد آن هستیم که از ضرب و شتم و شکنجه خبری نیست و این در حالیست که آمار کشف نیز افزایش یافته است و این مهم در حالی به دست آمد که برخی فکر می‌کردند اگر به سبک و سیاق گذشته عمل نشود، برخورد با مجرم و میزان کشف کاهش می‌یابد و با مشکلاتی مواجه می‌شویم اما بررسی‌ها نشان داد که توانستیم با کشف علمی جرایم میزان کشفیات را افزایش دهیم.

وی با اشاره به توانمندی‌های پلیس‌آگاهی در کشف علمی جرایم گفت: علاوه بر آزمایشگاه‌های متعدد سعی شده است، نسبت به بکارگیری نیروی آموزش دیده افزایش کیفیت آموزش‌ها و بکارگیری تجهیزات و تکیه بر دانش روز در راه کشف علمی جرایم گام برداریم. به گونه‌ای که علم روانشناسی در کشف جرم مغفول مانده و سعی شده در راستای کشف علمی جرایم با بهره‌گیری از استادان روانشناسی، شناخت مجرم و شناخت فضای جرم گام برداریم که در راستای تقویت نگاه به کشف علمی جرم بسیار موثر بود.

بتولی با بیان اینکه یکی دیگر از دستورالعمل‌های پلیس انجام اقدامات فرهنگی است گفت: نگهداری متهم در بازداشتگاه‌ها با موانع قانونی مواجه است به خصوص تعدادی از بازداشتگاه‌های ناجا براساس استانداردهای سازمان زندان‌ها به تحت نظرگاه تبدیل شده که نگهداری متهمان براساس قانون در تحت نظرگاه‌ها ما را با محدودیت‌های زمانی زیادی روبرو می‌کند که موجب کندی کار می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: بر همین اساس با تکیه و توسعه کار اطلاعاتی سعی داریم که زمان دستگیری محول به اتمام اقدامات اطلاعاتی شود که این اقدام اطلاعاتی به عنوان یک رویکرد در دستورکار پلیس قرار می‌گیرد؛ چراکه جمع‌آوری اطلاعات در مورد نقش متهم به قبل از بازداشت منتقل می‌شود.

اکثر جرایم خردی که در جامعه به وقوع می‌پیوندد، متاثر از مصرف موادمخدر است

رئیس پلیس آگاهی ناجا درباره وقوع جرایم خرد با بیان اینکه اکثر جرایم خردی که در جامعه به وقوع می‌پیوندد، متاثر از مصرف موادمخدر است، گفت: احتمال افزایش سرقت از منازل به هنگام تعطیلات نوروزی نیز وجود دارد و در همین راستا سعی کرده‌ایم توانمندی پلیس را تقویت کنیم تا آمادگی هرگونه برخورد با سارقان و مجرمان را داشته باشیم.

بتولی با بیان اینکه پلیس وظایف ذاتی در مبارزه با جرایم اقتصادی دارد، گفت: یکسری از وظایف پلیس هم پشتیبانی از سازمان‌هایی است که در این زمینه وظیفه قانونی دارند.

تغییر ماموریت پلیس آگاهی از کشف جرم به مدیریت بر جرم

رئیس پلیس آگاهی ناجا با تاکید بر اینکه نیروهای پلیس آگاهی باید از تخصص‌های لازم برخوردار و کارآمد باشند، خاطرنشان کرد: در موضوعاتی نظیر مبارزه با جرائم اقتصادی و تشخیص هویت نیازمند کار‌شناسان خبره هستیم تا از‌ همان آغاز خدمت موثر واقع شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: ماموریت پلیس آگاهی در گذشته تنها به کشف جرم و مبارزه با مجرم خلاصه می‌شد اما هم اکنون شاهد تغییر ماموریت این پلیس از کشف جرم بر مدیریت بر جرم هستیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: پلیس سعی می‌کند با کسب اطلاعاتی که از مجرمان در پرونده‌ها، زمینه‌های فردی و اجتماعی که منجر به شکل گیری جرم شده است را شناسایی کند تا خود و دیگران را در راستای حذف زمینه‌های اجتماعی موثر در جرم هدایت کند و از این طریق می‌تواند آمار جرم و تعداد پرونده‌ها را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، بتولی، یادآور شد: با این اقدام هم مجرمان از تکرار جرم خودداری می‌کنند و هم خط قرمز‌ها را پررنگ‌تر کرده تا دیگران وارد عرصه جرم نشوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین