کد خبر: ۲۳۳۸۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲

با رویکرد تخریب نمی توان روحیه نقد پذیری را سنجید

برخی افراد که با اتخاذ روش های تخریبی تحت عنوان انتقاد موفق نشدند دستاوردهای دیپلماتیک و اقتصادی دولت را مستتر کنند فضاسازی و جریان سازی جدیدی را شروع کرده اند و قصد دارند با یک کار هماهنگ، میزان نقد پذیری دولت را زیر سوال ببرند و به نظر می رسد حملاتی که طی روزهای اخیر بر علیه مشاوران و برخی مسئولین دولتی انجام می‌شود درهمین راستا عملیاتی شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - انتقاد در حقیقت نوعی عیار سنجی است برای یافتن نقاط ضعف و قوت و هدف آن ارائه راهکار سازنده برای اصلاح  نقاط ضعفی است که قابل ترمیم است اما تخریب در حقیقت نوعی اعلام غیرواقع ،خلاف واقع و یا گاهی بزرگ کردن یک چیز بسیار کوچک است که  قصد آن اصلاح نیست و دقیقا مرز میان انتقاد و تخریب در نیت و قصد اصلاح است.

به زبان ساده تر معنای انتقاد به نوعی ارزشیابی منصفانه است که توسط یک کارشناس انجام می‌شود. زرگر با توجه به علم و تخصص خود از 24 عیاری که طلای خالص دارد یک عدد را به عنوان عیار طلا اعلام می‌کند، این یعنی نقد ولی چه بسا آهنگری، همان طلا را با نیتی خاص بی ارزش بداند و این یعنی همان تخریب.

این روزها پس از اینکه برخی افراد با اتخاذ روشهای تخریبی تحت عنوان انتقاد موفق نشدند دستاوردهای دیپلماتیک، اقتصادی و هسته‌ای کشور را مستتر کنند فضاسازی و جریان سازی جدیدی را شروع کرده اند و قصد دارند با یک کار هماهنگ میزان نقد پذیری دولت را زیر سوال ببرند و به نظر می رسد حملاتی که طی روزهای اخیر بر علیه مشاوران و برخی مسئولین انجام می‌شود درهمین راستا عملیاتی شده است.

این فعالیت‌ها در حالی انجام می‌شود که دولت یازدهم، به ویژه شخص رئیس جمهور بارها در سخنرانی‌های خود از انتقاد و نقد سازنده بسیار استقبال کرده و در موقعیت های مختلف علاوه بر اینکه خواستار فعالیت دانشگاهیان و اساتید برای ورود به عرصه نقد شد اعلام کرد که اگر جلوی نقادی و انتقاد گرفته شود فعالیت منتقدین زیرزمینی می‌شود.

مضاف بر این، توجه دولت به مقوله نقد تا حدی در نظر دولتمردان مهم است که رئیس جمهور منقدین را به داشتن روحیه سقراط وار برای انتقاد تشویق کرد و در دومین برنامه زنده خود سخنانش را با این جمله شروع کرد: نقد بسیار خوب است و انتقاد باید صورت بگیرد. امری که نشان دهنده توجه دولت به مقوله انتقاد است.

البته گروه های تخریبی از همین سخنان تفسیر به رای کرده و مدعی هستند که دولت بر خلاف گفته های خود عمل می کند. اما توجه به اقدامات عملی دولت در حوزه انتقاد نیز نشان می‌دهد این جریان سازی قصد اصلاح ندارد زیرا انتشار متن حقوق شهروندی و درخواست از مردم و کارشناسان برای ارائه نظرات در این حیطه، فعالیت و درخواست مسئولین تیم اقتصادی دولت از مردم وکارشناسان برای ارائه نظرات خود در رسانه های عمومی و شبکه ‌های اجتماعی از جمله در مورد نحوه اجرای هدفمندی یارنه‌ها، درخواست رئیس جمهور روحانی از اساتید و حقوقدانان برای اظهار نظر در مورد مذاکرات هسته‌ای، عذر خواهی رسمی رئیس جمهور در مورد نحوه توزیع سبد کالا، اتفاقی که برای اولین بار از سوی رئیس جمهور نظام اسلامی انجام شد ... همگی مصداق عینی است از تمایل و علاقه عملی دولت به نقد و انتقاد.

لذا به نظر می رسد نه تنها انتقاد سازنده به معنی واقعی کلمه، مانعی در جهت پیشبرد برنامه‌های دولت نیست بلکه بیان آن سرعت اصلاح امور را نیز افزایش می‌دهد مسئله‌ای که دولت تدبیر و امید هم در عمل هم در گفتار به خوبی تا بحال رعایت کرده‌ است و افرادی که قصد مانور منفی روی این مقوله را دارند اهداف دیگری به جز اصلاح را پیگیری می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین