کد خبر: ۲۳۳۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۹

532 دانشجوی ایرانی، در قلب بحران اوکراین

این روزها اوکراین به صحنه قدرت نمایی مجدد ابرقدرت های زمان جنگ سرد بدل شده و هر آن احتمال درگیری نظامی در این کشور وجود دارد، در حالی که 532 دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های اوکراین هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  اوکراین یکی از مقاصد دانشجویان ایرانی برای تحصیلات تکمیلی در سال های اخیر بوده است.

این کشور که 16 سال پس از استقلال از شوروی سابق، انقلاب نارنجی را تجربه کرده بود، این بار هم مردمش دولت ویکتور یانوکویچ را سرنگون کرده و یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق را از زندان آزاد کردند.

بحران اوکراین البته طی چند ماه گذشته ادامه داشته و تنها از آغازین روزهای اسفند که رییس جمهوری قانونی، کشور را ترک کرده، ناراضیان کنترل اوضاع را در دست گرفته اند.

در طول این مدت خبرچندانی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین مطرح نشده است.

احمد غلامی مدیرکل دانشجویان خارج از کشور سازمان امور دانشجویان در گفت و گو با ایرنا تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین را 532 نفر عنوان کرد و گفت : از این تعداد 525 نفر غیربورسیه و هشت تن دانشجوی بورسیه در مقاطع مختلف تحصیلی هستند.

اما در سه ماه گذشته که مخالفان دولت با حضور در خیابان ها و محاصره ساختمان های دولتی در تلاش برای ساقط کردن دولت بودند، دانشجویان ایرانی در اوکراین به بوته فراموشی سپرده شده اند؛ در ماه های منتهی به سقوط دولت اوکراین تنها در درگیری های خیابانی بیش از 100 نفر کشته شدند.

به گزارش ایرنا ، براساس قانون، دانشجویی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل است ولی بنا به دلایل شخصی، سیاسی یا اجتماعی مجبور به نیمه کاره رها کردن تحصیل در دانشگاه های خارجی می شود، باید به سازمان امور دانشجویان مراجعه و به شرط مورد تایید بودن دانشگاه خود توسط وزارت علوم، در اداره دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان پرونده تشکیل دهد.

همچنین در صورتی که مدارک علمی و واحدهای گذرانده شده از سوی اداره دانش آموختگان تایید شود، این دانشجو به اداره انتقال سازمان دانشجویان معرفی می شود ، این اداره نیز وی را به یکی از دانشگاه های داخلی مانند پردیس های دانشگاهی یا دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی برای ادامه تحصیل معرفی می کند.

این دانشجو البته نمی تواند تحصیل خود را در دانشگاه های معتبر سراسری مانند دانشگاه تهران، شریف، امیرکبیر یا... ادامه دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین