کد خبر: ۲۳۳۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۶

هشدار درباره استفاده از داروهای ماهواره ای

مدیرکل دفتر توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به رصد وضعیت مصرف مواد مخدر و اعتیاد در سطح کشور، گفت: هنوز آمار دقیقی در این راستا وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد صادق فتح الهی بعد از ظهر دوشنبه در نشست تخصصی پیشگیری از اعتیاد در حوزه زن و خانواده، میانگین آگاهی والدین از اعتیاد فرزندانشان در کشور را پنج سال دانست و با بیان اینکه این امر نیازمند برنامه ریزی های دقیق برای اطلاع رسانی بیشتر است، افزود: بر اساس بررسی های انجام شده 99 درصد از معتادان در کشور قبلا به سیگار اعتیاد داشته و هم اکنون سن اعتیاد در کشور روز به روز در حال کاهش است.

وی اظهار داشت: شناخت ابعاد درگیری اجتماعی، اثرات فردی اجتماعی مصرف مواد مخدر جدید، چگونگی مقابله با تهدید اعتیاد، نقش سازمانهای مردم نهاد در مبارزه و راههای فعال سازی ظرفیتهای جدید اجتماعی برای مبارزه با اعتیاد از مهمترین بحثهای مطروحه در این زمینه است.

فتح الهی عنوان کرد: بیشترین گروه سنی مصرف کننده مواد مخدر در کشور در گروه سنی 25 تا 29 سال قرار دارند و افراد دارای تخصص حرفه ای نیز بیشترین مبتلایان به این مواد را به خود اختصاص داده اند و متاسفانه بر اساس گزارش پزشکی قانونی سال گذشته سه هزار و 400 نفر در کشور به خاطر مصرف نابهنگام، مصرف مواد ناخالص و سوء مصرف مواد جان خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به اینکه اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در کشور می توان گامهای مثبت زیادی در این راه برداشت و این حوزه نیازمند افراد با نفوذ و توانا است، افزود: امسال با برنامه ریزی های انجام شده یک هزار روحانی وارد کمپهای ترک اعتیاد می شوند تا در تقویت باورهای دینی جوانان کمک کنند.

اطلاعات ایران درباره انواع موادمخدر بسیار پایین است

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 820 نوع ماده مخدر در دنیا عرضه می شود که اطلاعات ما از این تعداد ماده تنها به 10 مورد می رسد، عنوان کرد: باید شناخت خود را از مواد مخدر افزایش دهیم و در راستای آگاهی سازی بیشتر برای مقابله با این بلای خانمان سوز حرکت کنیم.

وی با اشاره به آثار بسیار اسفبار مواد مخدر اعم از جانی و مالی و ناهنجاری های اجتماعی اظهار کرد: مردم چندان توجهی به تبعات اجتماعی مواد مخدر و عواقب آن ندارند، در حالی که تعداد زیادی انسان بر اثر سوء مصرف مواد جان خود را از دست می دهند حساسیتی نشان نمی دهند ولی برای سقوط یک هواپیما و کشته شدن چند نفر حساسیت به خرج می دهند.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور حداکثر شناخت مردم از اعتیاد زمانی است که یکی از اعضای خانواده آنها درگیر با این معضل خانمان سوز می شود، ادامه داد: امروز اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در کشور غوغا کرده و بسیاری از جوانان به این معضل خانمان برانداز دچار شده اند.

فتح الهی با بیان اینکه دشمن روی مواد مخدر صنعتی سرمایه گذاری کرده و فروپاشی نهاد خانواده در راستای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی، هدف استکبار از این سرمایه گذاری است، افزود: اعتیاد به مواد مخدر صنعتی جدید خشونت های خانوادگی را افزایش داده و باید بدانیم فردی که شیشه را با الکل مصرف می کند دیگر ناموس و خانواده نمی شناسد.

تمام داروهای تبلیغ شده در شبکه های ماهواره ای دارای پیش سازهای موادمخدر هستند

وی با هشدار به خانواده ها در خصوص استفاده از داروهای ماهواره ای، اضافه کرد: تمامی داروهایی که در شبکه های ماهواره ای برای لاغری، چاقی، افزایش قدرت جنسی و افزایش حافظه تبلیغ می شود، دارای پیش سازهای مواد مخدر هستند که افراد مصرف کننده را پس از چهار ماه به کمپ های ترک اعتیاد می کشانند.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ضعف مهارت آموزی، عدم تربیت صحیح فرزندان، عدم داشتن مهارت ˈنهˈ گفتن و عدم مهارت تصمیم گیری به همراه مستعد بودن محافل عمومی به ترویج مواد مخدر از جمله عوامل ترغیب جوانان به استفاده از مواد مخدر هستند.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با بیان اینکه 63 درصد از زندانیان استان در رابطه با مواد مخدر دستگیر شده اند، گفت: 43 درصد از زندانیان استان در رابطه جرایم مستقیم مواد مخدر دستگیر شده و 20 درصد دیگر نیز به واسطه اعتیاد مرتکب جرم شده اند.

سردار یحیی شرفی اضافه کرد: در راستای قانون درمان اجباری معتادان موسوم به ماده 16، یک هزار و 650 نفر در اردوگاه درمان اجباری آذربایجان غربی مداوا شده که تعداد مراکز مجاز ارائه درمانهای اعتیاد در آذربایجان غربی به 102 مرکز رسیده  و 668 هزار نفر از اقشار مختلف در استان تاکنون آموزشهای مهارت زندگی، مقابله با اعتیاد در محیط های مدرسه، خانواده، محلات و ادارات را دریافت کرده اند.

وی برگزاری 885 کارگاه آموزشی، آموزش 81 مربی در خصوص مواد مخدر، آموزش و آگاهسازی 415 هزار نفر در خصوص مواد مخدر در همایش های پیاده روی خانوادگی را از جمله اقدامات فرماندهی انتظامی استان در راستای مبارزه با مواد مخدر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین