کد خبر: ۲۳۴۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹

آمارها هم نشان می دهد: قدرت خرید خانوار کاهش یافته است

یک اقتصاددان با اشاره به تفاوت آمارهای دو مرجع اصلی اقتصادی یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار، گفت: آمارهای درآمد خانوار شهری از نظر مفهومی در بانک مرکزی با مرکز آمار تفاوت دارد اما آمار هر دو مرجع کاهش قدرت خرید خانوار را تایید می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فیروزه خلعتبری در نشستی در سالن اجتماعات دانشگاه خاتم گفت: آمارها نشان می دهد شکاف بین درآمد شهری و روستایی و تفاوت هزینه خانوارهای شهری و روستایی در حال افزایش است و این اختلاف آن قدر زیاد است که برای درک روند توزیع درآمد نمی توان از انباشت آمارهای مناطق شهری و آمارهای مناطق روستایی استفاده کرد.

او با اشاره به اینکه درآمدهای غیرپولی خانوارها بیش از حد رشد کرده است، گفت: این امر نشانه گسترش فساد یا بزرگ شدن بخش زیرزمینی است. خوب نگاه کردن به اقتصاد علمی است که داده های آماری را به اطلاعات تبدیل می کند و می تواند تصویر وضعیت را شفاف و درک بهتری از وضعیت ایجاد کند. با خوب نگاه کردن به اقتصاد، سیاست‌های اقتصادی سنجیده تر می شود و مدیریت اقتصادی می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. خوب نگاه کردن به اقتصاد یک علم است که پشت میز دانشگاه نمی توان آن را آموخت.

خلعتبری با اشاره به مدیریت بد مالی و ثروتی کشور در طول سال های گذشته، گفت: ما با این نوع مدیریت، به نسل های آینده بد کرده ایم. خانوارها به تدریج کمتر و کمتر به مزد و حقوق به عنوان یک منبع درآمد وابسته می شوند که این امر تبعاتی همچون گریز از کار، بیرون ماندن از بازار کار با وجود نداشتن کار، دست کم گرفتن کار و پایین آمدن بهره وری کار را به همراه خواهد داشت.

این اقتصاددان به بالارفتن سهم نسبی هزینه های خوراک در بودجه خانوارهای شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: بالابودن فشار تورم در بخش هزینه کالاهای اساسی، افت رفاه و رضایت از زندگی، جدی بودن فشارهای تورمی از نظر عامه مردم و بالارفتن شاخص بینوایی از تبعات این پدیده ناخوشایند است.

او با اشاره به استفاده از آمارها و اطلاعات نادرست در ساخت معیار برای شناسایی وضعیت اقتصادی، گفت: بیشتر کشورهای درحال توسعه از معیارهایی استفاده می کنند که با وجود تشابه اسمی، با مفهوم اصلی آن معیارها، اختلاف زیادی دارد.

به گزارش مهر، خلعتبری گفت: برای تشخیص وضعیت باید اطلاعات حاصل از آمارها به شکلی فعال شود که بتواند رابطه علت و معلولی را در تحولات نشان دهد، ضمن اینکه برای دستیابی به راه حل باید از اطلاعات حاصل از تشخیص فعالیت، به شاخص ها و نماگرهایی رسید که بتواند وضعیت را به درستی نشان دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین