کد خبر: ۲۳۴۰۷۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸

دیپلماسی موفق بین المللی و ارتقاء موقعیت هم پیمانان استراتژیک

اظهار نظرهای بسیاری درباره دیپلماسی دولت یازدهم، مذاکرات هسته‌ای و توافق ایران با کشورهای 1+5 مطرح شده و دستاوردهای داخلی آن بارها از سوی رسانه‌ها و کارشناسان تشریح شده است. اما باید اذعان داشت که تاثیرات مثبت حاصل از تغییر تاکتیکی (و نه راهبردی) ایران در عرصه سیاست خارجی و انجام مذاکرات موفق هسته‌ای، تنها در مسایل اقتصادی داخلی و افزایش وجهه بین المللی ایران خلاصه نمی‌شود بلکه دستاوردهای سیاست خارجی، فراتر از این است و هر چقدر زمان بیشتری از آن می گذرد لایه‌ها و دستاوردهای بیشتری را نمایان می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل --بر اساس مشاهدات، با روی کار آمدن دولت یازدهم و انجام مذاکرات هسته‌ای و نیز تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد، موقعیت بسیاری ازهم پیمانان استراتژیک منطقه‌ای ایران به شکل فزاینده‌ای تقویت شده است.

به طورری که در سوریه که به عنوان هم‌پیمان استراتژیک ایران، حدود سه سال درگیر جنگ گسترده بوده است مخالفان سوریه با حمایت از سوی آمریکا، برخی کشورهای غربی و تعدادی از کشورهای عربی منطقه‌ بحران های زیادی آفریده اند، اینک شاهد شکل گیری رویکرد جدید جهانی هستیم که این تغییر نگرش آمریکا و غرب نسبت به سوریه بسیار قابل توجه است بطوریکه تا همین چند وقت پیش، در حدی بود که آمریکایی‌ها به چیزی کمتر از برچیده شدن کل سیستم نظام سوریه رضایت نمی‌دادند.

اما طبق آخرین اخبار موثق بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و گفتگوی اولیه در نیویورک درباره مذاکرات هسته‌ای، در حالی که آمریکا حتی تصمیم قطعی حمله نظامی به سوریه را گرفته بود در طول ماه های اخیر تغییرات راهبردی زیادی را درقبال سوریه در پیش گرفته و در دیداری که مسئولان آمریکایی  با سلطان قابوس داشته اند به وی اعلام کرده اند که به توافق رسیده اند تا حاکمیت فعلی درسوریه پابرجا بماند و بشار اسد تا زمان مهلت قانونی رئیس جمهور مانده و حق نامزدی در انتخابات را داشته باشد. امری که  بدون شک فارغ از مقاومت مردم و ارتش سوریه و البته محصول دیپلماسی فعال ایران اسلامی در عرصه جهانی است.

دلیل این ادعا که دیپلماسی ایران بر نگاه راهبردی آمریکا و غرب نسبت به هم پیمانان ایران تاثیر گذاشته است این نیست که ایران مذاکراتی را در مورد سوریه با کشورهای غربی انجام داده بلکه رویکرد جدید ایران در اعتماد سازی برای جهان غرب در مورد صلح آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای و تصویب قطعنامه پیشنهادی رئیس جمهور در نیویورک مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراط گری، بالاخره در نهایت، چون در سازمان ملل تصویب شده است اتوماتیک وار دنیای غرب را مجبور کرده تا راهبردهای خود را نسبت به افراطی گری و خشونت (هرچند کم) تغییر دهند.

اما دستاورد فعالیت‌های دیپلماتیک ایران تنها به سوریه ختم نشده بلکه مورد دیگر آن را می‌توان در تغییر موقعیت حزب الله لبنان جستجو کرد. دقیقا درحالی که تا پیش از توافق ژنو و دیپلماسی تنش‌زدایی ایران دولتمردان و سیاسیون لبنانی قصد داشتند کابینه لبنان را  بدون حضور حزب الله و  فقط با مشارکت اعضای گروه 8 مارس تشکیل دهند پس از توافق ژنو و تقویت موضع بین المللی ایران و به تبع آن حزب الله،  کابینه لبنان با حضور فعال حزب الله تشکیل شد و پیام های تبریک بشار اسد و سید حسن نصر الله در مورد توافق نامه ژنو در دیدار با مسئولین عالی رتبه ایرانی نشان می دهد که این توافق نامه موقعیت این رهبران سیاسی را در کشورشان به عنوان دوستان استراتژیک ایران تقویت کرده است.

اما پس لرزه‌های این تحول حتی به فلسطین و گروه های مبارز فلسطینی نیز رسید و جنبش فتح و حماس که پس از بحران سوریه تا حدودی از ایران فاصله گرفته بودند با فرستادن نمایندگان خود به تهران بعد از انجام مذاکراتی موفق، ضمن اینکه خواستار برقراری روابط بیشتر با ایران شدند بلکه به نوعی محوریت ایران در زمینه هدایت گروه های جهادی مبارز فلسطینی را دوباره به طور کامل به رسمیت شناخته و عینیت بخشیدند.

این در حالی است که تغییر رویکرد عربستان در قبال ایران بعد از تحرکات دیپلماتیک ایران نیز قابل بررسی است به طوری که بعد از بمب گذاری ها در مقابل سفارت ایران و شهید شدن رایزن فرهنگی ایران اخباری از داخل عربستان به  بیرون درز کرد مبنی بر اینکه مسئولان سیاستگذار عربستانی به صراحت به بندر بن سلطان اعلام کرده‌اند که با وجود دیپملاسی فعلی و جدید ایران شرایط بین المللی تغییر کرده و باید از ریاست اداره سازمان امنیت و اطلاعات عربستان کنار رود مضاف بر این به سرعت اختیارات بین المللی او را بین سعود الفیصل و محمد بن نایف که دیدگاه معتدل تری نسبت به ایران دارند تقسیم کردند موضوعی که در دیدار سفیر عربستان با مقامات ایرانی ملموس بود و او به وضوح بعد از مدت ها خواستار برقراری روابط حسنه با ایران شد.

این تحولات منطقه‌ای نشان می‌دهد که اتخاذ سیاست خارجی تعامل همراه با عزت، حکمت و مصلحت و نیز تحرک دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران بهترین کمک را به موقعیت منطقه‌ای هم پیمانان استراتژیک ایران کرده است و تقویت موقعیت دوستان ایران جزو اهداف بلند مدت کشور است که در سایه فعالیت سیاست خارجی ایران حاصل شده و ادامه همین روند باعث خواهد شد تا در آینده رفتار بسیاری از کشورهایی که گهگاهی مواضع خصمانه‌ای نسبت به ایران لحاظ می‌کردند به ناچار تغییر کند. حضور وزیران خارجه قطر، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک .... در تهران همگی نشان از این دارد که  زمان، درست کردارترین قاضی است و به احتمال زیاد در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سال 92 و  دیپلماسی نرمش قهرمانه به عنوان یک نقطه عطف در سیاست خارجی ثبت خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
0
اره ازتهدیدهای وزیرامورخارجه امریکا پیداست که چقدردیپلماسی کدخداپرسبها، بجای خداپرستان موفق بوده است!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
0
0
وقتي مديركل جهان عوض شده بايستي يك تغييراتي درجهان اتفاق بيفتد ولي اين مديركل وبانيان وحاميانش تاابدمسئول بدبختيهايي هستندكه دراين 8سال برايران وايراني رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
0
0
آفرین بر کسانی که می فهمند و می شناسانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
0
0
218366
الف: دانش آموز شين آبادي را به سالن راه ندادند»
مردم:دولت کدخداخواهان است این دولت،رعیت راچه رسدکه به ساحت بالای وزیر راه یابد!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین