کد خبر: ۲۳۴۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۲

تدبیری جدید در سفر به استان‌ها

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان این که در انجام سفر کاروان تدبیر و امید به استان های کشور، تدبیر جدیدی به کار گرفته شده است، گفت: در هر سفر، جمعی از ایرانیان مقیم خارج از کشور متعلق به همان منطقه دعوت می شوند تا برای مشارکت در پروژه های بومی سهیم شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد شریعتمداری عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در اجرای تدبیر رییس محترم جمهوری اسلامی ایران تلاش داریم تا جلساتی را با مجموعه ای از هموطنان مقیم خارج از کشورمان که مایلند در حل مشکلات مختلف مردم آن منطقه مشارکت کنند، داشته باشیم.

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان این که قبل از انجام سفر کاروان تدبیر و امید علایق این افراد و تمایلات آن ها برای سرمایه گذاری سنجیده می شود، ادامه داد: این اقدام برای آن است تا با توجه به طرح آمایش سرزمینی و برنامه ریزی هایی که دولت در هر استان در پیش دارد به آنها پیشنهادهای مناسبی برای انجام سرمایه گذاری های مناسب در زمینه های گوناگون ارائه کنیم.

شریعتمداری همچنین بر ضرورت ایجاد یک تشکل حتی از طریق ارتباط مجازی اشاره کرد و توضیح داد: تلاش داریم با ایجاد ارتباط سه جانبه بین استانداری به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در محدوده جغرافیایی معین، دبیرخانه شورای عالی ایرانیان مقیم خارج و همچنین این تشکل مجازی بتوان امر سرمایه گذاری و جذب سرمایه ها را در حوزه های گوناگون صورت داد.

وی همچنین دستاورد عضویت افرادی که مستعد سرمایه گذاری در ایران هستند و یا مستعد جلب سرمایه های خارجی را برای سرمایه گذاری در منطقه خاصی هستند، جذب سرمایه های انسانی، منابع مالی و مشارکت متخصصین برای فعالیت های مختلف تخصصی در سطح جغرافیای استان خودشان را از دیگر مزایای تشکیل این تشکل مجازی برشمرد. 



** برقراری ارتباط سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج با صندوق توسعه ملی

معاون اجرایی رییس جمهوری به پیگیری های انجام شده برای برقراری همکاری و مشارکت بین این دسته از سرمایه گذاران با صندوق توسعه ملی به عنوان یکی از مراکز مهم تامین مالی پروژه ها و مشارکت با سرمایه گذاران اشاره و اظهار امیدواری کرد: به گونه ای عمل کنیم که انشاء الله از این پتانسیل در امر توسعه استان ها در جغرافیای گوناگون با توجه به تنوع اقلیم، سلایق و علایقی که ایرانیان مقیم خارج از کشور دارند، استفاده شود و شرایط مطلوبتری را برای این حوزه فراهم کنیم.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: با تلاش های انجام شده تا حدودی ارتباط سرمایه گذاران خارجی با صندوق توسعه ملی ایران برقرار شده است و امیدواریم بتوانیم این اتصال را به صورت منظم و تشکیلاتی درآوریم. 

وی به برگزاری جلسه با سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور در بندرعباس اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهاداتی که مطرح شد، ایجاد برخی مشارکت ها بین بخش های دولتی و بخش خصوصی در حوزه هایی بود که قانون، اجازه مشارکت سازمان های توسعه ای را به دولت داده است.

معاون رییس جمهوری افزود: این پیشنهاد یکی از راه های دیگر همکاری های اقتصادی است و قرار شد که در تهران هم بررسی شود، به خصوص که در سال جدید قانون، اجازه داده است که سازمان های توسعه ای کشور مثل ایدرو و ایمیدرو سرمایه گذاری هایی را در برخی از حوزه ها انجام دهند. 

شریعتمداری با اطمینان بخش دانستن این نوع مشارکت، اظهار داشت: پیشنهاد دیگر این بود که بخش خصوصی بتواند به تدریج سهم خود را در این مشارکت ها افزایش دهد و دولت کم کم از این مشارکت ها خارج شود که انشاءالله در آینده بررسی خواهد شد و با دقت تصمیم گیری می شود.

معاون اجرایی رییس جمهوری با یادآوری این که دیدار با ایرانیان مقیم خارج از کشور در سفرهای داخلی برای اولین بار انجام شد، گفت: در جلساتی که این عزیزان با بنده، استاندار و مسئولان سیاسی اقتصادی استان داشتند با توجه به بومی بودنشان مسایل و مشکلات این استان و ملی را مطرح کردند. 

شریعتمداری افزود: جلسه دیگری هم برای ارائه گزارش جمع بندی داشتیم و در نهایت همین جمع به حضور رییس جمهور محترم رسیدند و در آن جا گزارشی از هماهنگی های به عمل آمده خدمت ایشان ارایه شد. 



** فراری دادن سرمایه کار آسانی است اما جذب سرمایه نیاز به صبر دارد 

معاون اجرایی رییس جمهوری با تاکید بر این که ما از این اقدام یک انتظار فوری نداریم، گفت: این کار یک اقدام اصلاح ساختاری است و در واقع رویکرد جدیدی برای تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور است. 

شریعتمداری تصریح کرد: بطور قطع آنها به موطنشان و مرکزی که در آنجا به دنیا آمدند و رشد و نمو کردند، علاقه مند هستند و برای توسعه آن جا قدم برمی دارند تا نام نیک خودشان را در پهنه آن جغرافیا به ثبت برسانند. 

وی بار دیگر با تاکید بر این که این کار یک اقدام ساختاری جدیدی است و نباید انتظار نتایج فوری از آن داشت، ادامه داد: باید در زمینه جلب و جذب سرمایه صبوری کرد. فراری دادن سرمایه کار آسانی است ولی جلب و جذب سرمایه احتیاج به صبوری دارد. 

معاون اجرایی رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ما باید کنار این نهال نوپا بنشینیم تا انشاءالله مردم عزیز و شریف کشورمان در جغرافیای پهناور ایران عزیز بتوانند از ثمراتش در آینده بهرمند شوند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین